4 804 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
skall brädfodra om huset, hur göra med isolering?
Vi bor i en charmig enplansvilla med röd brädfodring, då plankorna är från -53 tänkte vi fixa ny fasad på huset. Huset är på 92 m2 och värms med fjärrvärme, många fönster i söderläge dessutom.
I dagsläget består väggarna av:
Masonitskiva /spontat plank /50mm isolering (gullfiber?) /45mm luftspalt /vindpapp /yttre brädfoder
Exakt i den ordningen med beräkning från husets insida.
Min undran är nu om jag verkligen behöver tilläggsisolera?
Vår budget och tidsram är inte så extremt tilltagen just nu, så min fundering är om vi kan byta ut befintlig 50mm isolering + luftspalt och istället sätta någon form av 100mm isolering?
Detta skulle även göra att vi slipper anlita hjälp när det annars skulle komma till att flytta ut fönster och dörrar pga ev tilläggsisolering.
Är som sagt helt grön inom ämnet..
Tips och råd mottages tacksamt
//Hugo
I dagsläget består väggarna av:
Masonitskiva /spontat plank /50mm isolering (gullfiber?) /45mm luftspalt /vindpapp /yttre brädfoder
Exakt i den ordningen med beräkning från husets insida.
Min undran är nu om jag verkligen behöver tilläggsisolera?
Vår budget och tidsram är inte så extremt tilltagen just nu, så min fundering är om vi kan byta ut befintlig 50mm isolering + luftspalt och istället sätta någon form av 100mm isolering?
Detta skulle även göra att vi slipper anlita hjälp när det annars skulle komma till att flytta ut fönster och dörrar pga ev tilläggsisolering.
Är som sagt helt grön inom ämnet..
Tips och råd mottages tacksamt
//Hugo
Hur går man till väga för att korslägga en 45a?
Om jag ska flytta ut luftspalt så får jag väl merjobb för att regla ut dörr, fönster etc?
Tjänar jag på att byta isolermaterial?
Bör jag isf byta ut till annat material, eller byta till samma?
Om jag ska flytta ut luftspalt så får jag väl merjobb för att regla ut dörr, fönster etc?
Tjänar jag på att byta isolermaterial?
Bör jag isf byta ut till annat material, eller byta till samma?
Om du har första isoleringen stående så lägger du den andra ner så den ligger på långsida.Hugo Åkerstedt skrev:
Du behöver inte flytta ut fönster och dörrar utan sen monterar du vindduk och gles o sen panelen.
Är isoleringen hel så tjänar du i princip inget att byta ut den
isoleringen är överlag helt okej tror jag..
men i dagsläget har jag ju endast en isol på 50mm ca,
skall jag fylla luftspalten med den liggande isoleringen?
trodde det skulle vara behövligt med luftspalt för att slippa mögelproblem i framtiden?
vindduk skall dit iaf.. i dagsläget är det någon gammal svart typ av vindduk, all denna kommer att bytas ut!
trodde det skulle vara behövligt med luftspalt för att slippa mögelproblem i framtiden?
vindduk skall dit iaf.. i dagsläget är det någon gammal svart typ av vindduk, all denna kommer att bytas ut!
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag skulle fyllt din luftspalt med isolering. På med vindduk och gles/spikläkt och sen panel på det.Hugo Åkerstedt skrev:isoleringen är överlag helt okej tror jag..
Enklast och snabbast.
Västkustskiva och sen på med spikläkt på avsedda distanser. Så slipper man regla för isoleringen.
Klicka här för att svara