Jag har besvär med att mina grannar hör allt vi pratar om i vår lägenhet genom ett luftintag som vi har i storarummet. Jag kan inte ta bort det och fylla på insidan eftersom det är fastmålat på yttersidan.
Nu vill jag sätta en tavla framför intaget (skitfult jag vet..) men fylla den med något ljudisolerande material så mina grannar inte kan lyssna på våra samtal i vår lägenhet.
Alla tips och råd mottages gärna. ca 20x20 cm.

1111111111luftintag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går nog att täta med nästan vad som helst för att få det tyst. Fogskumm, isolering eller U name it.

MEN att täta en såndär ventil är inget du bör göra utan att se över följderna. Den fyller nog en funktion idag, så att luften cirkulerar och tar du bort den blir det inte så bra.
Har du sten eller betonghus kan ex radon bli ett problem men i alla hus, bör du inte täta en ventil utan att göra en ny någonstans:)

Kolla med hyresvärden

• Gilla
stilla007
  • Laddar…
Om det gäller frekvenser inom talområdet kan du bygga en avlång låda med öppning motsvarande kanalarean i varje ände - likt ett periskop. lådan bygger du i MDF och förser med minst 50 mm ljudabsorberande material på insidan. Endast 3 av de sex väggarna behöver absorption, dvs så att inte två ljudreflekterande ytor speglar varandra. Ju längre låda desto bättre ljudreduktion.

• Gilla
stilla007
  • Laddar…
Tack så mycket!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.