Hej

Jag håller på att bygga ett uterum som är under husets ordinarie sadeltak och är således under hustakets fullständiga isolering.

Uterummet är också på en välisolerad platta på mark och det är golvvärme ingjuten.
Jag kommer att sätta in glaspartier av något slag som gör att vi kan ha utrymmet någorlunda uppvärmt året om, men allt är inte riktigt bestämt än, just nu finns golv, stomme och tak.

Stommen består av 14cm tjockt limträ, en ca 40 cm hög som löper över hela långsidan som är 10 meter lång och det finns två pelare efter vägen.

Av konstruktionsmässiga skäl är stommen till uterummet inflyttad 45 mm, däremot kommer inte glaspartierna flyttas in, så antingen slår jag fast nya reglar utanpå stommen som glasen sitter i, alternativt sätter jag dem i ett vinkeljärn som sticker ut och fyller hela ytan med isolering.

Lite matematik:

Lamda trä: 0.14 (antar att det är representativt även för limträ)
Tjocklek: 14 cm
U-värde: 0,14 / 0,14 = 1 (lambda / 0,14 m)

U-värde limträ: 1
U-värde glaspartier: 1,8

Total yta limträ: 4,85 m2
Total yta fönster: 22,5 m2

Med detta utrett så kan vi säga att limtrytan är ca en femtedel så stor som glasytan och den är "nästan" dubbelt så energieffektiv.

Till frågan: Skulle ni tycka att det är värt något att isolera utsidan av denna balk eller är det bara trams? Vårt hus ska vara ett energihus, kanske också ett passivhus, däremot är uterummet borträknat ur detta så klart. Men det är ju alltid kul att vara energieffektiv, men det ska ju vara med måttlig mängd vansinne!

Alternativ 1: Slänga på 45 mm isolering, sedan spikläkt och panel
Alternativ 2: Montera dit 45 mm reglar, sedan spikläkt och panel

Det kan ju finnas andra argument än energi också. Kanske kondens eller något annat som jag inte tänker på?

Tack för era tankar.

Jag bifogar en bild som visar den indragna pelaren, jämfört med resten av väggen.
Detta gjordes för att belasta plattan mindre på den (relativt) klena kantbalken.

2014-09-30 07.53.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade inte isolerat stommen. Känns overkill samt att det blir snyggare med en ren limträstomme på ett uterum.
En tanke....normalt gröper man ur kantbalken där stolparna skall stå samt så gröper man ur med jämna mellanrum ca cc400mm i kantbalken så man kan skruva bottenskenan till skjutpartierna. Hur skall du fästa bottenskenan i cellplast har du tänkt?

Jag tycker inte att limträet är snyggt, så jag har döljer den gärna med samma liggande panel som jag har på resten av huset. Det gäller i alla fall den grova balken som ligger ovanpå pelarna (som är ca 40 cm hög).

Pelarna har jag inte riktigt bestämt hur jag vill ha, kanske klä in dem med råplan av något slag.

Gröper man normalt ur kantbalken? Detta är första gången jag gjorde en platta, så jag har ingen aning. :)

Cellplasten går inte hela vägen, så det är ingen fara. Det är bara för att parti med speciallösning (ett valv) där det finns ett rum under.

Så det ska finnas bra grejer att fästa saker i!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.