1 298 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Markisolering, med eller utan luftspalt
Jag har en friggebod på 10 kvm som står i en svag sluttning. Avståndet mellan golvregel och backen varierar mellan 15-50 cm. Nu håller jag på att montera mineritskivor mellan golvregel och backen, mest för att boden inte ska se så uppallad ut (den står nu på lecablock). I samband med det tänkte jag peta in stenull under golvet (som idag är helt oisolerat). Och då är frågan, är det helt galet att fylla upp hela utrymmet mellan backen och golvet med isolering? Behövs en luftspalt mellan jorden och isoleringen? Eftersom backen lutar tror jag inte det blir något problem med vatten som samlas under golvet, särskilt inte då mineritskivorna går ner en dryg decimeter i jorden.
Men som sagt, kärnfrågan är; luftspalt eller ej?
Men som sagt, kärnfrågan är; luftspalt eller ej?
Redigerat:
Justja, så kan man ju faktiskt göra - då slipper ju isoleringen suga åt sig om det nu skulle vara blött i backen.
Klicka här för att svara