Byggahus.se

Sprayisolering

  1. X
    Medlem Nivå 2
    Hej,

    Jag har endel småjobb i sommar som jag planerar för och skulle behöva erat utlåtande. Jag bor i ett traditionellt 70-tals hus, mexitegel på kortsidor och längst ner och upp till fönstren på långsidor. Rastrerande från fönster och upp till tak är panel. Panelen på framsidan kommer att bytas i sommar då den ser närmast ut som att någon gått lös med en kulspruta. Det är borttagna och tätade hål för tidigare ventilation, el som ändrats och hål för kablage som tätats. Från insida vägg till yttersida panel skulle jag uppskatta att det är 20-25 cm. När jag ändå ska riva ner panelen kanske man skulle passa på att tilläggsisolera lite så jag har tittat runt på flera alternativ, allt från regla ut, isolera, vindskydd, västkustskiva, spontad frigolit, m.m. Men jag råkade av en händelse komma in på en lokal firma som utför sprayisolering. Citerat från sidan:

    Jag har ringt och pratat med dom och dom rekommenderar att man ska riva ner panelen, vindskyddet/asfaltsboard och isoleringen ända in till innervägg, även bakom mexiteglet. Sedan fyller dom upp facken med skum som är av 'opencell'. Man ser till att inte fylla hela vägen ut i facken så att det ska bildas en luftspalt mot tegel/panel.

    Detta låter i teorin för bra för att vara sant för mig. Tidsbesparande, ej behov av att regla ut då god isolering uppnås iaf, helt lufttät vilket är bra för oss med FTX. Var inte speciellt dyrt med opencell heller. Kan detta verkligen stämma? Måste finnas nackdelar?
     
  2. roland53
    Medlem Nivå 13
    Kanske jag fattar fel, men hade du tänkt att utöka befintlig isolering?

    Om du då använder sprutisolerring utan att regla ut, vad hade du då tänkt att fästa panelen i ? :confused:
     
  3. X
    Medlem Nivå 2
    Nej, om skum kommer att användas är tanken att inte utöka isoleringstjockleken då den är en smula effektivare än traditionell isolering.
     
  4. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Det fanns redan på 70-talet men hade det varit så effektivt så skulle det inter finnas glasull å stenullsisolering på marknaden .......
     
  5. X
    Medlem Nivå 2
    Det har du nog rätt i :)
    Nu vet inte jag hur utvecklingen av skum har fortskridit sen den tiden men enligt säljaren är skum av typen 'open cell' drygt 30% effektivare än t.ex. glas och stenull.
     
  6. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Begär oberoende testresultat, förr var det många som gick på en blåsning
     
  7. X
    Medlem Nivå 2
    Kanske jag som är dum, men hur menar du?
     
  8. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Det har sprutisolerats lite tidigare med dåligt resultat, isoleringen blev som maräng och bara föll sönder när man rörde i den. Hur dagens är är en helt annan sak.

    Om nu denna isolering är 30 % bättre men 100% dyrare så kan man stoppa dit mer mineralull och få lika bra isolering men billigare.

    Riktigt polyretanskum är väl 100% bättre men kostar skjortan och det verkar som det är väldigt bra livslängd.
    Titta på alla varmvattenberedare och akumulatortankar som tillverkats.

    Men nu har inte TS plats för tjockare isolering så då är det ju ett alternativ om det bara nu kommer att hålla över tid.

    Protte
     
  9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Var har du hittat att "riktigt" PUR är 100% bättre än MU?
    (och vad menas med 100% bättre, inget värmeläckage alls?)

    Jag för min del tror mer på att den har 20-40% lägre lambda än MU.

    Hittade denna, jämför då med mineralull som ligger på 0.032 - 0.040:
    http://www.powerpipe.se/res/pdfer/sammanstallningisolervarden.pdf
     
  10. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Nej jag har inte hittat, det var ett obekräftat minne jag har.
    Skit samma, PUR isolering är bra men dyr, kräver utbildning för att man ska få hantera mer än 100 gram, kladdigt och .........

    Protte
     
  11. T
    Medlem · Nivå 19
    Efter att ha isolerat vårat hus med closed cell PU för några år sedan kan jag bara säga att vi är supernöjda. Väldigt mycket bättre än glas- eller mineralull, och det av flera olika anledningar. Det har helt klart överträffat våra förväntningar.

    Varför det rekommenderas open cell i detta fall vore intressant att få veta, samt vad som menas med "helt lufttät", menas vindtät? En open cell är inte diffusionstät, vad jag hört, däremot closed cell.

    Och jo, när jag först snubblade över detta med sprutisolering tyckte jag också att det verkade för bra för att vara sant, och det var det också i flera fall, men just med closed cell PU så verkar det vara sant, och än så länge är det det för oss. Vi står i begrepp att isolera ytterliggare en byggnad med PU, för att det är så sanslöst bra, och enkelt att installera om förutsättningarna finns.

    När det gäller sprutad PU i sverige idag så är det inte de som installerar den som blir blåsta, tvärtom.

    PU'n har som regel ett lambda på ca 0,023, och därtill sluter det helt tätt mot takstolar m.m., det finns inga skarvar och man får ingen konvektion i materialet, som med de flesta alternativen som oftast har ett lambda runt 0,037.

    Jag har skrivit ett antal inlägg om PU och vår installation på forumet, sök lite så hittar du säkert mer.
     
  12. X
    Medlem Nivå 2
    Hej och tack så mycket för inlägget Thomas! (y)

    Dom rekommenderade opencell i min befintliga yttervägg för att den är öppen och väggen kan fortfarande andas. Jag har plast på insidan kanske ska tilläggas, sen hur trasigt/håligt det är en annan historia. Den är ju inte PUrung :wow: precis... Skulle man gå på en closed cell istället blir det istället 2st diffusionstäta skickt i en och samma vägg, och det kanske inte är optimalt? :screwy:
    Citatet från deras sida i mitt första inlägg kanske förklarar det bättre. Med helt lufttät syftas det nog på samma sak du påpekar som en stor fördel, inga skarvar i isolering eller asfaltsboard, det blir helt tätt :)

    Han sa att det är lite större pengar det handlar om för att tilläggsisolera vinden (kall) där man använde closed cell ist. Där vill man ju ha helt diffusionstätt. Jag har någon form av diffusionspapp idag. Han tyckte själv att om man inte hade problem med vinden att kanske investera i ekofiber istället på grund av priset. Där han ansåg att det kanske kunde vara värt pengarna var om man gör om vinden till en varmvind och sprutar tak och vägg och antigen inreder eller har som större förrådsyta. Sen använda sig av tilluft och frånluft från FTX.

    Vad fick du för pris på skumning thomas?

    Opencell 200mm kostade med jobb och rot: 240 per kvm

    Closedcell 200mm kostade dryga 700 per kvm
     
    Redigerat 13 feb 2015 22:12
  13. T
    Medlem · Nivå 19
    Hejsan

    Ja, om du har något annat emellan plasten och skummet, så är ju opencell helt klart att föredra. Men, sitter inte plasten direkt mot den gamla isoleringen som tas bort, och skummet kommer därmed att sprutas mot plasten? I så fall borde man kunna köra closed cell och det blir i praktiken bara ett tätt skikt med plast + skum.

    Problemet/risken med open cell är om den kan fungera som svamp, dvs om det kommer in vatten någonstans ifrån, sugs den då upp och stannar i isoleringen? Förvisso samma/liknande problem med glasull etc, så ingen egentlig nackdel ur det perspektivet. Men, closed cell når några snäpp till upp på den där för-bra-för-att-vara-sant-men-är-ändå-sant-skalan ;)

    Priset är så klart beroende av tjocklek, ROT osv. Jag har anlitat Isopol som finns i Norrköping, även om jag bor i Göteborg. De jobbar över hela landet och jag har fått jättebra intryck av dem. Så kan rekommendera dig att kontakta dem för prisjämförelse.
     
  14. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Tyvärr är pu så dyr vi räknade på våran grund under huset och det var på tok för dyrt skulle ta hur lång tid som helst innan vi skulle käna på det . Men en väldigt bra produkt om man har ont om utrymme och produkten stadgar också upp tex en tunn vägg .