Byggahus.se

Svalt garage, under hus, plasta eller ej, slutgiltigt

1. T
    Medlem Nivå 8
    Hej på er

Jag har ställt frågan förut, till olika folk men har verkligen inte blivit klok, lyssna här.

Under boningshuset har jag ett garage på ca 100m2. Detta garage kommer att vara uppvärmt året om, men det är rimligt att det max värms upp till ca 10 grader.

Framsidan av garaget (portarna) är ut mot gården, baksidan är helt motfylld med jord/lera. Man kan säga att den främre halvan av garaget har trästomme som möter den bakre halvan som är murad i leca.

Diverse detaljer:

- Garaget har egen brandzon och egen ventilation (vet inte hur det påverkar plastandet)
    - Kommer alltid hålla plusgrader, men rimligtvis max 10 grader vintertid
    - Väggarna är "tyvärr" vindtätade med papp, som vad jag förstår inte klarar att man sprutisolerar väggarna.
    - Jag är positiv till cellulosa som gör att man ev inte måste plasta, men då måste det vara skivor?
    - Väggstommen är 45x220.

Det som måste bli klart vädligt omgående för att kunna montera garageportar (och få skiten inomhus så att det slutar snöa in) är taket och portväggen. Ska jag stoppa in ångspärr eller ej?

Hur skulle ni göra?

2. T
    Medlem Nivå 8
    Det var svårt att få hjälp, men jag tror jag har bestämt mig.

Jag såg att icell (http://www.icell.se/) i Älvdalen producerar cellulosaskivor. Sådana ska jag i alla fall ha i garageväggarna och även i uterummet.

Frågan är dock man lämpligast gör i taket/golvet, alltså mellanbjälklaget mellan våningarna. Om det ska plastas där eller hur man smartast gör. Ibland har jag sett att folk plastat både taket och golvet, alltså på båda sidor bjälklag, men det känns inte helt sunt.