T
Thomas_Blekinge: Att det blåser in vid 20m/s i ett gammalt hus är kanske snarare regel än undantag. Det gör det i mitt hus (byggt 80-90talet) också och jag har letat mig fördärvat efter springor. Köp ett par tofflor för 249 kr.
3 svar · 2,7k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Lite färska siffror om effekten av att använda solen för att avfukta förråd. Typ: Solarventi SV3 Datum : 2015-02-05 klockan 14:00 Plats : Dalarna, Sverige Väder : lite svaga slöjmoln, övrigt klart och soligt Utetemperatur : -6 C Inblåslufttemperatur : +13,5 C (full fart på inbyggd fläkt) Min slutsats: Grejorna fungerar från TIDIG vår! C:a 20 graders höjning av lufttemp, gör att
19 svar · 5,2k läst
·
Villa vista
Villa vista: Jag menade att jag aldrig skulle köpa den pga priset och pga bristande funktion. Jag tolkade det som att du var inne på att använda den och i ett garage genereras inte lika mycket fukt som i ett hus och då fyller den nog sin funktion.
6 svar · 2,3k läst
C
Chronaus: Ja jag kör på Hunton flex, verkar ha samma egenskaper med en hög densitet och värmelagrande förmåga. Tack för svaret.
8 svar · 6,1k läst
M
MattiasT: [citat] Låter rimligt, vad bra, då kan jag låta bli att försöka få byggaren att isolera bjälklaget. :D
5 svar · 3,8k läst
V
väster skogsta: FTX extraherar värmen ur frånluften med en värmeväxlare. Det innebär att det inte finns någon värme kvar till FLVP. Det går mao inte att kombinera dessa. FTX kan användas tex med fjärrvärme, bergvärme, markvärme, sjövärme, luft/luft, luft/vatten. Det du skulle kunna göra för att öka komforten är att ha styrd tilluft genom kanaler på samma sätt som ett FTX-system men istället
50 svar · 9,5k läst
T
tobbew: Det var svårt att få hjälp, men jag tror jag har bestämt mig. Jag såg att icell (http://www.icell.se/) i Älvdalen producerar cellulosaskivor. Sådana ska jag i alla fall ha i garageväggarna och även i uterummet. Frågan är dock man lämpligast gör i taket/golvet, alltså mellanbjälklaget mellan våningarna. Om det ska plastas där eller hur man smartast gör. Ibland har jag sett att
1 svar · 1,2k läst
K
Kreacon: Hej! Intressant tråd! Jag tänkte bygga ett dass och renovera en del i en lada i sommar. Delen i ladan ska bli gästrum. Funderar på att använda halm för att isolera väggarna. Funkar det tror ni? Blir inte jättetjocka väggar men det är endast sommarbostad så u-värdet är inte prio ett. Det kommer inte lerklinas utan bara panelas på bägge sidor. Och hur är det med möss? Gillar de
26 svar · 23,6k läst
·
X
xarg: Jag har provat att lägga upp denna under vind men det blev inget gehör så jag funderar om det var kanske fel forum. Provar här istället. På tur närmast är tilläggsisolering av vinden! Suttit och läst endel om sprayisolering här på forumet. Även på sidorna hos entreprenörer som utför och företag som sysslar med fuktrelaterade sysslor för att bilda mig en egen uppfattning.
0 svar · 2,3k läst
L
Lasse B: Hade inte sett den tidigare diskussionen tack för det tipset. Det blir nog en flytt ut till ny vindpapp.
5 svar · 2,2k läst
T
tobbew: Jag har förstått det såhär: Hur tätt ett hus ska vara (plast) är i stora drag beroende på hur bra ventilation du har. Att täta hus som inte varit täta förut kan medföra problem, om man inte har ett sätt att kompensera för den fukt man inte längre släpper ut. En helt annan sak är att det är upp till varje golvmaterial att bestämma om det ska vara plast under, vilket styrs av hur
2 svar · 5,5k läst
·
T
tobbew: Jag tror också på fogskum, det har jag använt till all världens glipor mot mina stenytor.
1 svar · 2,1k läst
Matti_75
Matti_75: Ja det funkar.
5 svar · 2,1k läst
H
huggan: Ja. Ingen diffspärr om det inte är uppvärmt året runt.
1 svar · 2,9k läst
B
Bo Berglund: Fasadfärgen kan bli ett problem... Vi målade just om huvudbyggnaden och det lilla befintliga gästhuset i höstas. Falurött.... Och "chefen" vill ha även detta hus i samma kulör... Så du tror att om jag tar 95 reglar i väggarna och kör 170 mm takstolar så kunde det räcka (blir väl kanske 140 mm takisolering med 25 mm luftspalt då). Golvbjälklaget fyller jag väl helt, det måste
2 svar · 4,8k läst
nino
nino: Håller på med en lgh och tänkte isolera ytterväggen från insidan med 45mm. Idag ser väggen ut så här från utsidan och in Ytterpanel Ytterpanel (man har slagit på ett lager panel till istället för att riva) svart papp reglar spån råspont Ska jag sätta upp en vindy eller papp innan jag reglar på och / eller ska jag plasta är ju ett gammalt hus så ingen plast finns förut, tycker
0 svar · 1,5k läst
K
kjmb: Vill ha ett litet råd. Bor i ett 1920 tals hus som en gång i tiden var isolerat med kutterspån både i väggar och i golv. Problemet är att idag finns inget kutterspån i väggarna och i golven så finns det nu en glipa på ett par centimeter. Först tänkte jag fylla väggarna med någon form av lösull/ekoisolering, men insåg att det är omöjligt då regelverket i väggen gör så att
0 svar · 1,3k läst
L
Lasse B: Det är hög tid att tilläggsisolera fritidshuset då det kommer att bli permanentboende till våren. Inser att reglarna i ytterväggarna troligen är 70x40 :-( Har en tanke på att regla upp i kors 3x45, går det med så mycket "påhäng"? Blir inte så mycket takutsprång kvar, konsekvens av det? Hur går era tankar om minsta/mesta tillägg och hur ska det göras.
0 svar · 1,3k läst
F
Forbo: [citat] Cellplasten är inte diffusionstät, bara vindtät. däremot ska man mig veterligen inte ha ångspärr i golv på bjälklag...
8 svar · 6,4k läst
J
jepla: www.wiedland.se Kolla gärna denna sida angående isolering Har själv använt en liknande produkt på innerväggar på övervåningen med mycket gott resultat
36 svar · 11,8k läst
J
jepla: Jag isolerade dotterns sovrum på övervåningen som var ganska kall vintertid vi monterade läkt 22 x 50 mm cc 600 på läkten monterade vi en 10mm aluminium isolerng med häftpistol den kommer i rulle om 24 lpm 1200 mm bred skarvarna förseglades med en aluminium tejp därefter monterades ett läkte till och till sist gipsades väggarna resultatet är enormt bra aluisoleringen är brandklassad
13 svar · 3,7k läst
B
busgraab: Tjo, Tanken har slagit mig att göra så, alt bara mura ett varv med leka emot L-elements insida. jag funderar dock fortfarande på om det är värt jobbet, därav min nyfikenhet på den faktiskta värmeförlusten igenom "naken" leca Med vänlig hälsning henke
4 svar · 1,3k läst
nino
nino: [bild] Minskar man ljudet nåt genom att foga springorna? All el blir nydragen så det ska rensas så småningom...
8 svar · 2,7k läst
·
K
Kallebo: Väcker denna tråd igen. Har suttit en stund och läst trådar om isoleringstjocklekar och kan inte släppa tanken på att man skulle vilja ha tunnare väggar på södersidan. Sidan kommer att ha förhållandevis mycket fönster ca 20% av väggarean vilket är att jämföra med att hela huset kommer att ha 18% fönster i förhållande till golvarea. Ena gaveln kommer att vara helt fönsterlös.
4 svar · 1,6k läst
K
Konnekt8: Har tilläggsisolerat huset. En 30 tals villa. Plankstomme Papp Gamla panelen (stående) Korslagd isolering Papp Luftspalt Ny panel. Enligt de snickare jag pratat med så var det inga problem att isolera på den gamla panelen.. Det de glömde nämna var ju att kapa av panelen och lägga en bräda åt andra hållet i toppen och botten...så nu när fönstren flyttats ut cirkulerar kall luft upp i
0 svar · 1,4k läst
S
strophlex: Intressant. Vad hade ni för isolering och ev. Ångspärr innan resp. Efter vindsisoleringen? Jag har också isolerat vinden och upplever golven som bättre, men jag har gjort en massa annat också (dock inget med golven). Lade ångbroms under vindsisoleringen och det kanske var det?
10 svar · 7,5k läst
N
norrbottenstorpet: I så pass begränsade frågor borde du kunna få svar antingen av din kommuns byggkontor eller räddningstjänsten. Exakt hur brandskyddskompetensen är fördelad i kommunerna varierar från kommun till kommun.
3 svar · 4,1k läst
·
H
huggan: Nu när det inte finns din bredd blir det svårt men annars stannar skivorna kvar eftersom dom är lite större.
1 svar · 2,2k läst
H
huggan: Man kör råspont på cc 1200, det svajar men inte så farligt.
1 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.