Byggahus.se

Golvdrag trots isolering?

1. S
    Medlem Nivå 7
    Hej!

Vi bor i ett gammalt hus från 20-talet men dock inte ett timmerhus utan byggt av plank och reglar. Vi har nu isolerat tre av fyra väggar med västkustskivor. På huset satt det en stående panel som var spikat direkt på en äldre liggande panel. I övrigt är det sågspån i väggarna som torde vara efterfylld på 70-talet i samband med en större renovering.

Vi har tagit bort den stående panelen och sedan lagt väskustskivorna direkt mot den gamla liggande panalen. Ovanpå den har vi sedan reglat upp och spikat upp en ny stående panel.

Härom kvällen var det en rejäl storm med över 20 ms och då upptäcker vi att det dra ganska rejäl nere vi golvlisten på övervåningen. Det jag tänkte på var att luften inte var iskall som den var vid en fönsterkarm som var lite dragig.

Jag försöker att fundera på var det blåser in någonstans. Isolering av typ västkustskiva är både tät och heltäckande på väggen och borde inte släppa in någon vind.När det inte blåser känns inte golven särskilt kalla.

Finns det några typiska ställen det kan blåsa in på i ett gammalt hus.

/Mats

2. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
  3. S
    Medlem Nivå 7
    Intressant! Det verkar skilja en del mellan utrymmena mellan golvåsarna också. Man kanske får acceptera lite drag när det blåser över 20 ms.

Det sitter ju naturligtvis en rejäl regel vid mellanbjälklaget som kanske inte isolerar så bra. Enda möjligheten nu känns som att täta på insidan så det i alla fall inte blåser kalluft rakt in i rummet. Det är ganska stora springor mellan golvlisterna och det ojämna gamla trägolvet.

/Mats

4. T
    Medlem · Nivå 16
    Att det blåser in vid 20m/s i ett gammalt hus är kanske snarare regel än undantag. Det gör det i mitt hus (byggt 80-90talet) också och jag har letat mig fördärvat efter springor. Köp ett par tofflor för 249 kr.