Hej, sitter och funderar på markisoleringsval under den kommande badtunnan.

Vi kommer att 150 mm isolering under tunnan och valet står mellan en skiva med lamdavärde 38 och en annan med lamdavärde 33.
Prisskillnaden är en tusenlapp. Jag tänkte att om man skall ta med isolering på badtunnan så är väl det mot marken och möjligen köpa den billigare isoleringen till väggarna,

Skulle det löna sig rent ekonomiskt? Vet inte hur mycket bättre 33 är jämfört med 33... Badtunnan kommer att vara uppvärmd med elaggregat året runt.

/Martin
 
U-värdet är lambda genom tjockleken. Då i ditt fall blir det 0,038/1,5 eller 0,033/1,5 vilket då är 0,025 respektive 0,022 W/m2K.

Vad är då u-värde? Ja det är energin det går åt att behålla temperaturen. Så är u-värdet 0,025, det är 10 graders skillnad mellan ute och inne och ytan på grunden är 10 kvm så tar det 0,025*10*10 W att bibehålla temperaturen. Sedan gångar man detta med tiden för att få ut Wh
 
huggan skrev:
U-värdet är lambda genom tjockleken. Då i ditt fall blir det 0,038/1,5 eller 0,033/1,5 vilket då är 0,025 respektive 0,022 W/m2K.

Vad är då u-värde? Ja det är energin det går åt att behålla temperaturen. Så är u-värdet 0,025, det är 10 graders skillnad mellan ute och inne och ytan på grunden är 10 kvm så tar det 0,025*10*10 W att bibehålla temperaturen. Sedan gångar man detta med tiden för att få ut Wh
Tack för svar. Kan man säga att det går åt 13% (1-(0,02533/0,022)) mindre energi att hålla tempen med det bättre u värdet?

Med en skattad driftskostnad på 250kr/månad så skulle jag i så spara 32,5kr / månad. Payoff-tid på 31 månader med en extra kostnad på 1000 kronor?
Martin
 
12% lägre blir det men endast grunden. Du har även sidorna och locket som läcker värme.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.