Hej alla!
Har sökt i de trådar som finns men inte hittat just min fråga.
Vill förlänga säsongen i uterummet och det stora och dyra blir att byta taket som idag är korrigerad glasfiber samt byta fönsterväggar/skjutdörrar som idag är enkelglas. Där försvinner nog en jäkla massa värme.
Men så till golvet. Det är en gjuten betongplatta på plintar ca 1 meter över marken. Det är elgolvvärme i plattan och klinker ovanpå detta. Hur isolerar jag enklast/smartast plattan? Går underifrån och sätter cellplast? Hur tjockt? Hur fäster man det? Andra skikt som ska på som komplettering? I vilken ordning ska allt sitta i så fall? Eller ska man tänka att luften som är mellan platta och mark är isolerande, och golvvärmen ändå mest stiger upp i uterummet? Är det alltså mindre viktigt att isolera golvet och man ska lägga krutet på tak och väggar?
Tusen tack på förhand!
Har sökt i de trådar som finns men inte hittat just min fråga.
Vill förlänga säsongen i uterummet och det stora och dyra blir att byta taket som idag är korrigerad glasfiber samt byta fönsterväggar/skjutdörrar som idag är enkelglas. Där försvinner nog en jäkla massa värme.
Men så till golvet. Det är en gjuten betongplatta på plintar ca 1 meter över marken. Det är elgolvvärme i plattan och klinker ovanpå detta. Hur isolerar jag enklast/smartast plattan? Går underifrån och sätter cellplast? Hur tjockt? Hur fäster man det? Andra skikt som ska på som komplettering? I vilken ordning ska allt sitta i så fall? Eller ska man tänka att luften som är mellan platta och mark är isolerande, och golvvärmen ändå mest stiger upp i uterummet? Är det alltså mindre viktigt att isolera golvet och man ska lägga krutet på tak och väggar?
Tusen tack på förhand!
Är det en oisolerad platta som står på plintar 1 meter över marken? Och du har elgolvvärme i denna? Ja i så fall kan man lungt säga att du eldar för kråkorna.
Limma fast cellplast under hela plattan (gärna på sidorna också). Jag skulle säga minst 200mm, gärna mer. Förskjut skarvarna mellan lagren.
Limma fast cellplast under hela plattan (gärna på sidorna också). Jag skulle säga minst 200mm, gärna mer. Förskjut skarvarna mellan lagren.
Hehe jaa elda för kråkorna hade det nog varit, har dock aldrig golvvärmen igång mer än ett par kvällar om året då man har nån middag i oktober typ. 
Vad limmar man med mot betongen? Och vad menar du med att isolera sidorna?
Vad limmar man med mot betongen? Och vad menar du med att isolera sidorna?
Har inte exakt koll, har inte varit under där sedan i somras, och det är tidigare ägare som byggt uterummet en gång i tiden. Men har för mig att de först byggt nåt regelverk/bjälklag som de sedan gjutit ovanpå.
Det finns särskilt cellplastlim, använd det. Sätt minst 2 lager med förskjutna skarvar, alternativt använd spontad cellplast (men den är rätt så mycket dyrare).Sir Duke skrev:
EPS S80 kvalitet räcker gott, finns billigt på byggmax t.ex.
Nej, det är bara dumt med papp som är organiskt (och kan således både ruttna och mögla). Att ha cellplasten bar går bra där, men om du av någon anledning vill täcka det så är väl någon form av mineralisk skiva bra (typ minerit). Men jag ser inte riktigt anledningen till att täcka den här.Sir Duke skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det måste ju ta dagar att värma upp plattan? Den behöver alltså skyddas mot allt som leder bort värmen. Därför också isolering på sidorna och undvik att vinden kommer åt plattan.
Nja det tar väl en halv dag att värma upp plattan, beroende på utetemp.
Plattan är lite skyddad från sidan med fasadpanel som går ner och täcker.
Hur viktigt tror ni det är att isolera golvet jämfört med att byta till bättre tak och 2-glasfönster?
Plattan är lite skyddad från sidan med fasadpanel som går ner och täcker.
Hur viktigt tror ni det är att isolera golvet jämfört med att byta till bättre tak och 2-glasfönster?
Om du använder golvvärmen som primär uppvärmning så skulle jag säga att golvet är det viktigaste av allt.Sir Duke skrev:
Sen är ju detta gjort på några timmar och kostnaden är heller inte speciellt hög. Arbetsinsats och materialkostnad är åtminstone försvinnande små jämfört med att byta fönster och tak.