976 läst ·
3 svar
976 läst
3 svar
Byte av fasad - isolerings frågor.
Vi är en Brf och vi står inför ett fasad och fönsterbyte.
Funderar då lite på isolering. Vi har idag sommarstuge (900) väggar som skall rivas och strippas in till gips. Sen skall vi isolera och eventuellt lägga till 900 sen ny fasad.
Det jag funderar över är hur pass bra isolering finns det idag. Behöver man bygga ut de 900 eller finns det material som är bra. Nackdelen med utbyggnad är att de boende får mindre balkonger. Så är väldigt tacksam för ideer kring isolering utan utbyggnad.
Läste lite om skum. Men det var ganska enkellt då många skrev att de skulle aldrig lagt in det då det är så pass giftigt att man måste ha mask. Så det vill vi ju inte ha.
Funderar då lite på isolering. Vi har idag sommarstuge (900) väggar som skall rivas och strippas in till gips. Sen skall vi isolera och eventuellt lägga till 900 sen ny fasad.
Det jag funderar över är hur pass bra isolering finns det idag. Behöver man bygga ut de 900 eller finns det material som är bra. Nackdelen med utbyggnad är att de boende får mindre balkonger. Så är väldigt tacksam för ideer kring isolering utan utbyggnad.
Läste lite om skum. Men det var ganska enkellt då många skrev att de skulle aldrig lagt in det då det är så pass giftigt att man måste ha mask. Så det vill vi ju inte ha.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Om fasaden väl är nere så är det ju smart att sätta på en sån heltäckande isolerskiva som täcker alla reglar osv. Det behöver inte bygga jättemycket o vad jag läst mig till ska det ge bra resultat. Funderar på o göra det själv.
Sorry 90mm är väggens tjocklek.
Hittade info om skivorna. Frågan är bara hur mycket isolering man måste lägga in. Behöver man bygga ut befintlig vägg?
Hittade info om skivorna. Frågan är bara hur mycket isolering man måste lägga in. Behöver man bygga ut befintlig vägg?
Redigerat:
Klicka här för att svara