Isolering
denbro: Fogskum fick det bli på inrådan av en snickare.
Sirmoloko: Hej, Råkade lägga den här frågan i Badrum men verkar inte gå att vare sig flytta eller radera trådar (?):( så jag lägger in den här igen istället. Hej, Ska bygga ny trall med tak över och ska bygga vägg i ena hörnet (bor i radhus och detta är mot grannarna som ersättning för den skärmvägg som sitter där sedan innan). Tänkte bygga väggen hela vägen upp till taket och bygga in
BygglärarenBob: Som det ser ut på bilden har isoleringen sjunkit ihop under åren. Utrymmet ska vara fullisolerat för att hindra att värmen går ner i bjälklaget. om det är på första våningen så kolla igenom trossbottnen så att den är hel. Om rummet är stort och svajigt i golvet kan du krysskortlingar för att få det lite stabilare. I detta gol har jag lagt en oljebehanlad massonite som finns i
senmathal: Ser att min uppräkning ser lite konstig ut då jag började innifrån. Utifrån blir det så här: Plåttak Bärläkt Ströläkt (kom jag på att jag hade satt ovanpå plasten på varje takstol) Plast Takstolar. (isolering mellan takstolarna) Undertak Innertak. Blir ett enkelt tak av panelbrädor. /Mats
Chronaus: 1. Är det frågan om ett hus som ska vara uppvärmt på vintern och finns det någon ångspärr (plast) i innertaket? Om svaret på båda frågorna är nej så bör du isolera vinden med någon form av cellulosaisolering till exempel ekofiber eller Termoträ etc. 2. Du kan med fördel täcka golvet i vinden med vindskyddväv eller liknande ångbroms för att förhindra konvektion. Kom ihåg att
tonilundin: Någon som hört / vet något om att PIR tappar isolerings förmågan med tiden? Någon som har ett tak med utvändigt Bauder, maco-dach eller kingspan isolering gärna med några år på nacken?
SueCia: Ber om ursäkt för korspostningen, tänkte att på den här avdelningen kanske det fanns mer erfarenhet om just detta.
vilpi: Vindtätheten borde vara prio 1 att fixa. Där är ju isoleringen i princip noll. Sen är det väl lika bra att isolera så mycket du kan när du ändå har rivit ner fasaden.
kricarl: Hej alla! Har på andra våningen fått hjälp av en firma att bygga en takkupa. Under takkupan finns ett uterum med plåttak. För att hindra vatten och snö så är plåttaket uppvikt ca 3dm mot kupan. Bakom den uppvikta plåten, innåt i huset, sitter först isolering mellan trästommar, därefter diff-plast och innanför det osb och gips. Utanför träreglar sitter en vindduk ( ligger
rererere: Blev lite badrumsbyggnation hastigt och lustigt. Har rivit ut det mesta nu i vad som tidigare bara var en toalett, nu skall det bli dusch också så jag misstänker att mängden fuktig luft kommer öka rejält. När innertaket kom fram så var det redan lagt glasull där och min undran är om det kan vara så att det är en luftspalt utanför de brädor man nu se? Jag tror nog mest på att det
Oldboy: Särskilt när ett hus inte står kontinuerligt varmställt så ska/bör inga täta (plast-) material användas. Fuktspärren (plastfolie) sätts på insidan (=varma sidan av isolering/vägg/golv/tak). Sitter den på utsidan så uppstår kondens på insidan av plasten. I ett ej uppvärmt hus så kommer utetemperaturen ibland vara varmare än innetemperaturen. Då kan kondens uppstå om det sitter
SwiftD: Det kommer inte hjälpa mot sänggnissel, det är lika bra du lägger ner idéen. Jag har nämligen en kompis vars pundarpolares farmors brors granne hade samma problem. Hen isolerade 20cm i mellanbjälklaget och dubbelgipsa taket, det blev något bättre har jag hört ryktesvägen.
tobbew: Jag har ett parhus och det läcker inga ljud alls emellan. Det är en betongplatta, men golvbjälklaget ligger ovanpå denna, sedan spånskiva på det, så det blir ju rimligtvis andra förutsättningar. Det första jag gjorde när jag köpte detta var att på angränsande väggar till andra lägenheten slå dit en 70-regel med isolering i. Jag förstår inte av ditt inlägg hur mycket isolering
Enk Projektet: Det ska väl inte vara blött inne i huset? Är det inte det så skulle jag använda cellplast och panel bara....eller ännu enklare vanlig byggplyfa som du sätter läkt på och målar i valfri färg :)
tobbew: Som blackadder säger, vilket nu är bekräftat av rörmokaren, man kan sätta igenom röret så fort utsidan är färdig, sedan täta mot plasten och fixa insidan efteråt. Det är nog det enda sättet att göra så att man kan tejpa plasten. Tur att det gick. :) Även om det kanske är oväsentligt pill så känns det bra att det går att få till! Det finns lite bilder här på husets fb-sida.
Strip: 1,0 eller strax över är nog ganska rimligt. Luftspalten hjälper förmodligen ganska mycket, förutsatt att den som Åsa skriver inte är allt för väl ventilerad.
KnockOnWood: [citat] Tänk på blåmesarna :) De väger 10 - 12 gram, och lär behöva äta sin egen vikt av fettrika frön varja dag för att klara nattens kyla. Jämför det med en älg t.ex. De äter inte 300 - 800 kg granskott och rönnbark per dygn. Så att bygga med rimlig storlek, och att hålla ner fönsterytorna, är nog det bästa sättet att börja ett energisnålt bygge. Sedan så mycket isolering
oversten: Hej, har ju gått ett tag sedan du skrev detta så misstänker att bygget är färdigt nu. Jag har en liknande fundering med en befintlig vägg i lättbetong som är putsad på utsidan. Min tanke är också att regla upp insidan för eldragning mm. och samtidigt lägga 30-45cellplast och funderar över om det är OK eller inte mht. fukt. Skriv gärna en rad och berätta vilka val du gjorde.
anders07: Lecablocket isolerar ju i sig självt. Det handlar om var "brytpunkten" för värmeväxlingen hamnar i väggen för att undvika kondens. Jag är som sagt osäker på hur det räknas med leca men jag skulle rekommendera att du kollar upp det... Isodrän är mest för att förhindra kapiläreffekt mellan frigolitskivor längst mot marken, alltså att ev. vatten som tränger in kan rinna neråt
SwiftD: [citat] När du väl beslutar dig för att isolera så river du bort beklädnaden på väggen och sen kan du ju göra ett inspektionshåll för att se om det finns plast. Gör du håll på plasten så får du tejpa över det så det blir tätt. Kolla alltid hur saker är byggda när du får chansen, dels för att inte göra fel och dels för att öka din kunskap om ditt hus och eventuellt finna
Csms: [quote="Oldboy, post: 2178639"]Fantastiskt! Oerhört givande med feedback! :thumbup: Är hela huset nästan nybyggt
denbro: Tack, då kör jag på det. Hur tjock isolering bör jag sikta på?
twoody: Tyvärr är pu så dyr vi räknade på våran grund under huset och det var på tok för dyrt skulle ta hur lång tid som helst innan vi skulle käna på det . Men en väldigt bra produkt om man har ont om utrymme och produkten stadgar också upp tex en tunn vägg .
Tornhill 2: Även om du skall ha kolfilterfläkt kan ju ventilation vara bra att ha... Om du verkligen vill ha mögel i stället för ventilation, så tänd på för fullt i öppna spisen och mät om du får förhöjd temperatur i spjällen. Du BORDE inte få det (mer än några grader), men vem vet med gamla hus. / Fredrik
Anonymiserad 152820: Hej Jag håller på att bygga om ovanvåningen på vårt torp. Det finns en cupol där väggarna är klädda i råspont/takpapp/plåttak och formar en helhet med den övriga takkonstruktionen. Luftspalt finns i taket men inte i kupolväggarna. Där var vindpappen direkt på råsponten och sedan isolering på det. Nu sitter jag och funderar över luftspalt/vindpapp just i väggarna. Att bygga in
fremax: Finns plåtregel med speciella gummitätningar som ska minska vibrationer i materialet. Skippa "akustikfogmassa" vad jag kunde läsa mig till är det vanlig latex det handlar om ... Med vänlig hälsning, fremax
thorsken: Hej! Har lite funderingar på hur man lägger isoleringen på en ramverkstakstol på ett träbjäklag? Jag vill helst ha "varma" kattvindar för att kunna bygga in förvaring osv utan att isolera runt dom. Dom lösningar jag sett så har kattvinden isolerats. Tack!
knz: har nu satt in rockwool. Väldigt enkelt och det verkar fungera. Billigt och väldigt enkelt att jobba med.
Huddingebo: Hej! Jag blir inte klok på vad jag ska använda för puts på min källargrund, 1-2m hög pga av souterräng. Jag har isolerat utvändigt med Parroc stenull och nätat med svetsat stålnät. Tänkte bara måla sedan med diffusionsöppen vit färg. Vad är bäst? Iom att det ansluter till mark och kan tänkas utsättas för fukt så vill jag ha nåt som är tåligt mot det. Fiberarmerad puts?