Har rivit ner väggen mot sidvinden i sovrummet på övervåningen för att utnyttja ytan maximalt när vi ska bygga en stor garderob. Men jag hittar vid snedtaket något jag inte sett förut och vill bara kolla om det är ofarligt eller inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 169 inlägg
Utan att vara 100% säker, för det kan man aldrig, så ser ju det där ut som någon slags glasfiber. När är huset/arbetet ifrån? Det är extremt ovanligt att man hittar "lös" asbest i ett hus, och asbestfibrer är korta (det är det som gör dem farliga).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 169 inlägg
Tja, 50 och 60-talet är lite guldålder för asbest, så det är rätt att hålla ögonen öppna, men jag har svårt att se att det här skulle kunna vara asbesthaltigt. Hur är materialet? Är det långa fibrer som du kan dra ut utan att det blir något damm? Fibrer som är släta och vita? Då är det typiskt glas. Asbest går inte att få till på det sättet utan att spinna det, och den asbest som var vanlig här sk "vit" asbest har inte fibrer som man spann i någon direkt utsträckning (det finns/fanns bättre kvaliteter för det). Lös asbest var mer som korta fibrer som satte ihop sig i kakor/bitar, säg 10-20mm max.bighenk skrev:
Jag skulle med 99% säkerhet säga glasull av något slag. Problemet med asbest är att det kan ge korta vassa fibrer ifrån sig som leder till otäckheter i lungorna. Glasfibrer är lika vassa, men blir inte så korta, så de tar sig inte ner i lungorna utan fastnar i luftrören där kroppen kapslar in dem i slem som man sedan hostar upp. Man måste injicera glasfiber i lungsäcken på försöksdjur för att de skall få samma skador (olika former av cancer) som av asbest. (Så hostan man får efter att ha rullat sig länge i glasfiber utan skyddsutrustning är alltså bra, även om den är otäck. Använd andningsskydd).
Vill du bli säkrare så kan du ju alltid ta med en bit och åka förbi någon som sanerar asbest. De brukar vara ganska bra på att se vad som kan vara misstänkt och inte. (Att skicka in för prov är dyrare, det är sällan det görs).
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Glasull vill jag påstå. Hursomhelst, använd mask, den där vita ullen brukar damma rejält och klia nåt infernaliskt.
Det är glasullmattor med pappbeklädning, vanligt på 50-60-tal, ingen asbest i den. Vårt hus har haft det både i väggar, på vind och bjälklag med hus från 60.
Som tidigare noterats rekommenderas ansiktsmask då det dammar.
Som tidigare noterats rekommenderas ansiktsmask då det dammar.
Jag kollade för ca 30 år sedan om jag skulle låta isolermattan på vinden ligga kvar eller ta bort den när jag tilläggsisolerade. I vårt fall rullade jag upp den och tilläggsisolerade under den, rullade sedan ut den igen då den har pappskikt och fungerade som vindskydd.
Skulle det funnits asbest i denna typ av isolering så hade många av 50/60-tals husen varit helt bannlysta att renovera över huvud taget för privatpersoner och det hade du hört talas om
Skulle det funnits asbest i denna typ av isolering så hade många av 50/60-tals husen varit helt bannlysta att renovera över huvud taget för privatpersoner och det hade du hört talas om