S
Finndjävel skrev:
Har det runnit vatten på golvet i dom fallen?
golv,väggar och tak
 
Inte runnit riktigt. Eftersom isolering blivit helt blöt har det droppat från den därav att det blivit blött på golvet allt eftersom.
 
SBH skrev:
golv,väggar och tak
Ok, tycker dock det ser väldigt märkligt ut när den nya konstruktionen inte verkar ha några angrepp överhuvudtaget. Nog borde det finnas spår av mögel på den ifall det där beror på plasten?
 
taket var helt ruttet när vi köpte huset 2013 och besiktningsmannen sa att det måste bytas det första vi gör. Då när ytterväggarna på gaveln inte hade någon isolering var det ingen fukt eller fuktskador. Sen kommer fukten när vi isolerat väggen så känns mer som det. Tack för svar får ta dit en besiktningsman.
 
Men den har bara suttit uppe i ett år kan vara därför det inte hänt något på den nya konstruktionen.
 
S
Finndjävel skrev:
Ok, tycker dock det ser väldigt märkligt ut när den nya konstruktionen inte verkar ha några angrepp överhuvudtaget. Nog borde det finnas spår av mögel på den ifall det där beror på plasten?
är ju mötet gammalt och nytt. sen kan du ha sån tur att du får fukt men det torkar så snabbt att inte blir påväxt.
är mer ofta det är bara fuktfläckar. mögel är mera att du har ett rör eller avlopp som runnit än längre tid eller större mängd kondens på rör som skapat en fin miljö för mögel.

dock. princip kan du få mögelproblem när som helst.
 
SBH skrev:
är ju mötet gammalt och nytt. sen kan du ha sån tur att du får fukt men det torkar så snabbt att inte blir påväxt.
är mer ofta det är bara fuktfläckar. mögel är mera att du har ett rör eller avlopp som runnit än längre tid eller större mängd kondens på rör som skapat en fin miljö för mögel.

dock. princip kan du få mögelproblem när som helst.
Att det skulle torka upp snabbt är ju inte fallet här när mineralullen var dyblöt och det till och med fanns vatten på golvet. Om det beror på kondens ifrån inomhusluften har ju belastningen varit konstant en längre tid. Är det då byggt för ett år sen så tycker man att det borde synas om det varit fuktigt sen dess.

Det kan ju förstås bero på att fuktig luft tränger upp ifrån nedre våningen och "fastnar" i luftspalten mellan plast och fasad. Om det finns en dusch rakt under så är det kanske möjligt att det blir fuktigt efter att man duschat men torkar upp mellan varven.
 
Det stämmer att det är en dusch rakt under. Men om det inte är en helt tät yttervägg tänker ja då bör man väl inte ha plast så värmen från huset kan vandra genom väggen och pressa ut kylan. Menar på väggarna neråt i huset är det eternit sen plank sen trä, vass och puts att man ska försöka låta huset anpassas efter hur det var förr och inte använda för moderna lösningar för huset när det från början är byggt på ett sätt där det andas ? Eller har jag helt fel? När man sätter plast mot isoleringen i taket så har man ju luftspalt och sen ett helt tätt tak. Men här sätter man plast mot en kanske inte helt tät vägg. Så kommer kylan in i från ytterväggen sen är det så långt kvar tills isoleringen börjar så det startar kondens och så kommer inget in i väggen från huset. Kanske helt ute och cyklar.
 
S
Finndjävel skrev:
Att det skulle torka upp snabbt är ju inte fallet här när mineralullen var dyblöt och det till och med fanns vatten på golvet. Om det beror på kondens ifrån inomhusluften har ju belastningen varit konstant en längre tid. Är det då byggt för ett år sen så tycker man att det borde synas om det varit fuktigt sen dess.

Det kan ju förstås bero på att fuktig luft tränger upp ifrån nedre våningen och "fastnar" i luftspalten mellan plast och fasad. Om det finns en dusch rakt under så är det kanske möjligt att det blir fuktigt efter att man duschat men torkar upp mellan varven.
försökte förklara i ett större sammanhang. finns många orsaker till fuktproblem fuktskador
 
Finndjävel skrev:
Konstruktionen du har för tillfället behöver ju inte vara fel. Har man byggt det på 1970-talet och det fortfarande fungerar så lär det ju inte sluta fungera sådär bara. Det som främst avgör vilken konstruktion som lämpar sig bäst för ett hus är platsen. På vissa ställen kan mineralull och plast fungera hur bra som helst medan det blir problem på andra trots att husen är identiskt byggda.

Jag hade försökt ta upp ett litet inspektionshål för att kolla om takstolar och mineralull var torra och i skick. Om de är det hade jag återställt hålet och lagt skivor ovanpå befintlig konstruktion. Om jag förstod rätt och det är så att det inte finns några skivor i snedtaket? Jag tror förövrigt att du tänker på spånskiva när du skriver MDF?

Det finns gamla fuktfläckar på längst ner på tapeten i garderoben som jag tror kommer från kondens.
Taket är bytt för ett tiotal år sedan, så utvändigt är det åtgärdat. Fläckarna kan vara sedan innan takbytet. Men jag tror det blivit kondens mellan glasull/plast då det bara är garderoben som är inplastad, inte resten av huset.
Det är glasull hela vägen från golv till tak i garderoben idag.

Vill för att göra det så bra som möjligt använda material som andas så det blir så lika som i resten av huset. Inbillar mig att det blir bäst så.
Menar du att jag kanske kan använda samma konstruktion som förut med glasull och plast? Det blir ju både billigare, och enklare att få tag på material.

Ja, med MDF menar jag spånskiva,. Den ska användas som sista lager i garderoben, eller osb+gips. Tänkte så man kan fästa enklare krokar o.d. i garderoben
 
JohnW80 skrev:
Det stämmer att det är en dusch rakt under. Men om det inte är en helt tät yttervägg tänker ja då bör man väl inte ha plast så värmen från huset kan vandra genom väggen och pressa ut kylan. Menar på väggarna neråt i huset är det eternit sen plank sen trä, vass och puts att man ska försöka låta huset anpassas efter hur det var förr och inte använda för moderna lösningar för huset när det från början är byggt på ett sätt där det andas ? Eller har jag helt fel? När man sätter plast mot isoleringen i taket så har man ju luftspalt och sen ett helt tätt tak. Men här sätter man plast mot en kanske inte helt tät vägg. Så kommer kylan in i från ytterväggen sen är det så långt kvar tills isoleringen börjar så det startar kondens och så kommer inget in i väggen från huset. Kanske helt ute och cyklar.
Kondens kommer inte från kalluft som slipper in utifrån utan ifrån varmluft som kyls ner. Om det beror på duschen under så kommer det inte att spela nån roll ifall du river bort plasten på väggen. Installera en pax-fläkt i badrummet under och se till så att luftspalten i den nya väggen ventileras på nått sätt.
 
callelo skrev:
Vill för att göra det så bra som möjligt använda material som andas så det blir så lika som i resten av huset. Inbillar mig att det blir bäst så.
Menar du att jag kanske kan använda samma konstruktion som förut med glasull och plast? Det blir ju både billigare, och enklare att få tag på material.
Om du slipper att undersöka hur väggen ser ut inuti där plasten slutar (du kan kanske lossa plasten lite och lyfta bort en mineralullskiva) och allt ser bra och torrt ut så går det säkert att behålla det som det är och endast lägga skivor ovanpå. Om det "fungerat" med nuvarande uppsättning så lär inte ett lager skivor förändra klimatet desto mera. Är du osäker så gör du som du tänkte och byter isoleringen emot cellulosa, lin eller motsvarande och skippar plasten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.