Husägare
· västra götaland
· 24 inlägg
Hejsan, Det är så att vi har tänkt göra om lite på övervåningen.
Det är en kåk från 1928
Har lite funderingar över vad som är bärande osv.
Har börjat riva ytskikten i rummet som är tänkt som kommande sovrum för att kunna se lite hur det ser ut under.
Våra planer är att ändra planlösningen lite och även öppna upp till nock.
Här är en ritning på hur vi har tänkt oss.
Före:
Efter:
Detta är rummet som jag börjat riva lite i:
Takkupan är inbyggd i kallvinden och den vill vi öppna upp för att få plats med en liten läshörna eller liknande. Även få in mer ljus ifrån fönstret i takkupan som är helt värdelös för tillfället.
Här är två bilder inifrån takkupan.
Är det hörnet i takkupan bärande på något sätt?
Jag trodde först att den liggande var en gammal takstol och bara var avsågad men den livar inte med resten och slutar uppe vid den långa rackaren.
Så att flytta in den väggen borde inte vara några problem, eller är jag helt ute och cyklar här?
Ramverkstakstolar
Helst hade vi också blåst ut hela kattvinden men jag tror mellanväggen är bärande.
Dock hade det fungerat att bara ta bort en del av väggen och haft kvar kraftiga stöttor vid takstolarna.
Tanken är att det ska bli en skjutdörrsgarderob.
Om man förstärker takstolarna och bara har kvar stöttor vid takstolarna så borde inte detta ändra bärigheten?
Vad tror ni?
Med hjärtliga hälsningar Äppelknyckaren.
Det är en kåk från 1928
Har lite funderingar över vad som är bärande osv.
Har börjat riva ytskikten i rummet som är tänkt som kommande sovrum för att kunna se lite hur det ser ut under.
Våra planer är att ändra planlösningen lite och även öppna upp till nock.
Här är en ritning på hur vi har tänkt oss.
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är rummet som jag börjat riva lite i:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takkupan är inbyggd i kallvinden och den vill vi öppna upp för att få plats med en liten läshörna eller liknande. Även få in mer ljus ifrån fönstret i takkupan som är helt värdelös för tillfället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är två bilder inifrån takkupan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det hörnet i takkupan bärande på något sätt?
Jag trodde först att den liggande var en gammal takstol och bara var avsågad men den livar inte med resten och slutar uppe vid den långa rackaren.
Så att flytta in den väggen borde inte vara några problem, eller är jag helt ute och cyklar här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ramverkstakstolar
Helst hade vi också blåst ut hela kattvinden men jag tror mellanväggen är bärande.
Dock hade det fungerat att bara ta bort en del av väggen och haft kvar kraftiga stöttor vid takstolarna.
Tanken är att det ska bli en skjutdörrsgarderob.
Om man förstärker takstolarna och bara har kvar stöttor vid takstolarna så borde inte detta ändra bärigheten?
Vad tror ni?
Med hjärtliga hälsningar Äppelknyckaren.
Husägare
· västra götaland
· 24 inlägg
Jag har visst postat i fel forum, hur ändrar jag detta?
Klicka här för att svara