Hej

Plusgrader idag, för första gången på några månader.
Såhär ser det ut lite överallt runt huset (det är värst just här, men principen är densamma).

2016-01-24 16.00.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det någon situation överhuvudtaget där detta fenomen är OK?

Jag vet att det finns vissa "temporära fel" som gör att det är fukt i rummen bakom panelen, som inte kommer att vara så nästa vinter.

Delvis utbyggt, delvis befintligt hus
Vi har byggt ut huset, men allt är bakom samma skal. Bakom halva huset är det inredda och plastade rum, som borde vara täta. Andra halvan av huset (100m2) är ointrett och är bara ett öppet hav som är vindtätat och har ytterpanel (färdigt tak med luftspalt i takfoten finns över hela ytan).

Garage som läcker värme upp i tomma utrymmet
Under den oinredda delen (100m2) så är ett lika stort garage. Detta har vi haft uppvärmt under vintern och en hel del snö osv har dragits in, som har läckt upp igenom taket (ett stort hål på 4m2 där vi ska bygga trapphus snart). Där har det bara varit lite slarvigt vindtätat, så jag misstänker att ungefär all snö och vatten som torkat bort har stigit upp där. Jag räknar optimistiskt med att detta kommer att torka upp bra under sommaren.

Droppar inte bara ovanför garaget
Det som gör mig lite nervös är att det droppar såhär lite runt hela huset, även där det är färdiga rum bakom. Inte såhär mycket, inte ens nästan men man ser att det runnit några droppar i alla fall även där.

En rimlig grej är att det är fuktigt på hela vinden, och droppar det lite efter taket eller insidan av ytterväggarna där så kommer det ju rinna ner även utanför färdiga rum.

Men orolig är jag. Är det någon som sett något liknande utan att det har varit en katastrof runt hörnet?

Panelen har ju på utsidan varit helt frostig hela vintern, som alla andra hus ungefär, kanske är det frost även på baksidan som smälter? Det skulle ju förklara något. Men jag vet inte om det fungerar så.

Tack

2016-01-25 11.26.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag har jag varit upp på vinden och sett hur mycket fukt i form av frost som ligger mot vindtäten.
Det är bra mycket fukt vi har släppt upp på vinden. Nu tinar allt detta och det rinner ner efter vindtäten och ut på grunden.

Således kan man ta för givet att både syll och utkanten av isoleringen (den som rör vid vintäten) också är blöt.
Väldigt tråkigt, men jag hoppas att det torkar upp bra under vår och sommar.

Som sagt, huset är lite mitt i gränslandet mellan stort och litet pga utbyggnad och delvis uppvärmda och isolerade volymer.

Någon som tycker jag borde vara väldigt nervös? Jag är lite sådär lagom. Det känns inte bra, men jag tror inte det är farligt.

Just nu är jag i alla fall extra glad att vi har isolering som kan transportera fukt (träfiber). I ett rum har vi stenull, det vi gjorde först. Men efter det har vi lärt oss mer. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.