Behöver hjälp att reda ut funderingar ang mitt tak.
Förutsättningar: Inredd övervåning/vind. 1200 mm hög vägg, sedan snedtak nästan ända upp i nock. Väggar isolerade med cellulosa. Liten torpstuga. Åretruntboende.
Takkonstruktion utifrån och in: tegelpannor, läkt, oljehärdad masonit, spån, någon slags svart tjock vindpapp, 120 mm glasfiberisolering (?, den är gul iallafall..), någon slags svart plast, 20 mm tjocka bondsågade brädor, som satts upp råa så de torkat isär, vilket resulterat i 15 mm breda glipor så jag ser den svarta plasten.
Funderingar: Om det inte var för att jag ser plasten så skulle jag kanske inte göra något alls..
Min första plan var att sätta porös board, för att få lite mer isolering och tätare, och sedan pappspänna. Men jag inser att jag borde ha mer isolering ändå. 120 mm + "tretex" är klent. Men är en enkel lösning.
Min andra plan är att regla på befintligt tak inåt med 70 mm och fortsätta isolera med glasfiber. Då har jag plasten ca 1/3 in i isoleringen. 190 mm isolering är fortfarande lite, men bättre än 120. En relativt smidig och inte alltför dyr lösning.
Tredje och min sista fundering: riva ner allihopa upp till masoniten. Sätta ny vindpapp/väv av lämpligt slag, sprutisolera med cellulosa i lämplig tjocklek, kanske 300 mm, ångspärrspapp, panel. En dyr, men framförallt omständlig lösning, som jag hoppas slippa. Men som jag innerst inne tror är bäst. Men med mitt tempo skulle det läggas ett år till i renovering, till de fyra jag redan hållit på...
Funderingar, förslag, råd mottages gärna. Tacksam för hjälp att reda i detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.