2 309 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
ljudisolering
Någon som har koll på hur stor ljudisoleringsskillnad (decibel) det blir ifall man i en mellanvägg med:
Gips, osb,70 träregel men bara 45 isolering,osb, gips.
Alternativt gips,osb 70 träregel med 70 isolering,osb,gips.
Skillnad lär det väl bli men frågan är om den är märkbar?
Gips, osb,70 träregel men bara 45 isolering,osb, gips.
Alternativt gips,osb 70 träregel med 70 isolering,osb,gips.
Skillnad lär det väl bli men frågan är om den är märkbar?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Skillnaden är ytterst marginell i sammanhanget eftersom det är en enkelvägg.
Vill du förbättra ljudisoleringen (högre Rw) kompletterar du med fler lag gips, eller ännu bättre bygger separata väggstommar som är frikopplade från varandra.
Vill du förbättra ljudisoleringen (högre Rw) kompletterar du med fler lag gips, eller ännu bättre bygger separata väggstommar som är frikopplade från varandra.
Klicka här för att svara