Någon som har koll på hur stor ljudisoleringsskillnad (decibel) det blir ifall man i en mellanvägg med:
Gips, osb,70 träregel men bara 45 isolering,osb, gips.
Alternativt gips,osb 70 träregel med 70 isolering,osb,gips.
Skillnad lär det väl bli men frågan är om den är märkbar?
 
Tror inte du hör skillnad alls, men hade ändå byggt med 70 isolering om du ändå ska ha 70regel.
 
S
Här på forumet brukar det skrivas att isoleringen inte gör så stor skillnad utan mer ljudisolering får man med dubbla lager gips.
 
Skillnaden är ytterst marginell i sammanhanget eftersom det är en enkelvägg.

Vill du förbättra ljudisoleringen (högre Rw) kompletterar du med fler lag gips, eller ännu bättre bygger separata väggstommar som är frikopplade från varandra.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Björn Melander skrev:
Skillnaden är ytterst marginell i sammanhanget eftersom det är en enkelvägg.
Tack för svar.
Då ska jag inte ifrågasätta snickarnas arbete.
Blev fundersam när jag såg att de kör med 45 isolering där jag har tvättmaskin på ena sidan väggen och sovrum på andra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.