Mikael_L skrev:
Risken är att det kan bli konvektion i spalten. Om spalten tex är mot insidan vägg så blir det uppåtgående luftström bakom skivmaterialet i väggen, och en nedåtgående genom isoleringen. Luftrörelse i isoleringen är alltid av ondo.
Men spalten måste nog vara mer än några mm tjock för att fenomenet ska kunna bli verklighet.
Men finns verkligen risken att konvektionen blir så hög att den tränger igenom isoleringen+vindpapp så att detta har en praktisk betydelse?
 
oj många svar här :) det uppskattas!

eftersom 45mm är den klart dyraste per m3, ca 35% dyrare än 95mm (som är den billigaste) så vill jag helst använda mig av 95mm. så mkt som möjligt.

jag kommer köra 95 i väggarna så riskerar jag inte att trycka på vindduken, jag får väl ställa in dem försiktigt så de hellre buktar inåt rummet..

och i golvet blir det nog 95+70mm som blir billigare än 120+45 men samma tjocklek :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.