2 601 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Isolering av kallt garage
Hej,
jag har inte hittat nån tydligt och uppdaterat post angående isolering av garage som inte ska uppvärmas så jag startar en ny.
Jag har idag en kallt helt oisolerat garage som sitter ihop med ett helt isolerad förråd fast som inte är uppvärmt. Förrådet är isolerat med panel+luftspalt->vindskydd->glasull isolering (jag återkommer om tjoklek)->ångspärr->OSB och gips på väggarna och gips->ångspärr->lösull i undertaket.
Jag har märkt att även om förrådet är inte uppvärmt, brukar det vara ~5 grader varmare än utomhus på vintern samt lite svalare en utomhus på sommaren, vilken tycker jag är skönt. Nu skulle jag vilja isolera även garage delen för att uppnå samma resultat. Eftersom jag har en del glasull över, hade jag tänkt använda det för att isolera väggarna som i förrådsdelen fast utan ångspärr. Många säger att det är bättre att inte ha ångspärr när man inte ska ha uppvärmt, men samtidigt har jag även läst att man ska inte ha glasull utan ångspärr även om man inte har uppvärmt garage. Ska man använda ångbroms istället?
När det gäller undertaket, ska jag också använda glasullen med där hade jag tänkt lägga ångspärr då känns det som att det inte blir samma kondensrisk. Men det är bara min teori.
Är det någon som har erfarenhet/kunskap av att isolera ett kallt garage på detta sättet eller som kan säga hur man ska göra rätt? Alternativ anvisa till nåt "så ska det vara" fackinfo?
Nästa fråga, kan det bli kondensproblem i förrådet om man inte värmar upp det alls vintertid?
Tack!
jag har inte hittat nån tydligt och uppdaterat post angående isolering av garage som inte ska uppvärmas så jag startar en ny.
Jag har idag en kallt helt oisolerat garage som sitter ihop med ett helt isolerad förråd fast som inte är uppvärmt. Förrådet är isolerat med panel+luftspalt->vindskydd->glasull isolering (jag återkommer om tjoklek)->ångspärr->OSB och gips på väggarna och gips->ångspärr->lösull i undertaket.
Jag har märkt att även om förrådet är inte uppvärmt, brukar det vara ~5 grader varmare än utomhus på vintern samt lite svalare en utomhus på sommaren, vilken tycker jag är skönt. Nu skulle jag vilja isolera även garage delen för att uppnå samma resultat. Eftersom jag har en del glasull över, hade jag tänkt använda det för att isolera väggarna som i förrådsdelen fast utan ångspärr. Många säger att det är bättre att inte ha ångspärr när man inte ska ha uppvärmt, men samtidigt har jag även läst att man ska inte ha glasull utan ångspärr även om man inte har uppvärmt garage. Ska man använda ångbroms istället?
När det gäller undertaket, ska jag också använda glasullen med där hade jag tänkt lägga ångspärr då känns det som att det inte blir samma kondensrisk. Men det är bara min teori.
Är det någon som har erfarenhet/kunskap av att isolera ett kallt garage på detta sättet eller som kan säga hur man ska göra rätt? Alternativ anvisa till nåt "så ska det vara" fackinfo?
Nästa fråga, kan det bli kondensproblem i förrådet om man inte värmar upp det alls vintertid?
Tack!
Jag tror jag har läst här på bloggen att om man använder ångbroms då ska man använda någon slags cellulosafiber som isolering så att fukten kan vandra genom väggen och inte glasull. Annars är det helt onödig att använda ångbroms. Stämmer det? Dessutom, har jag sett att ångbroms är mycket dyrare. På Hornbach kostar det minst 3 ggr mer en ångspärr. Det som jag undrar nu är om det verkligen behövs ångbroms eller ångspärr när man har glasull.
Klicka här för att svara