Ja, man ska alltid tänka till innan. Vi har ett stort antal hus här i närheten som installerats med glasull som isolering och i flera av de husen fick familjerna flytta ut till följd av den lukt och miljöfara som detta resulterade i. Så man ska nog tänka till innan man använder det till att isolera sitt hus... ;)

Framförallt ska man se till att den entreprenör man anlitar och de tekniker och produkter som leverantören använder alla håller måttet och inte fuskar eller är undermåliga.

Tyvärr fick vi aldrig riktigt veta vad problemet var i programmet, varför gick det snett i dessa fallen? Var det felaktigt utförande av entreprenören, eller var det problem med produkten, eller bägge delar?

Vi har installerat PU vid ett par tillfällen, och vi är supernöjda. Det är så mycket bättre än t.ex. glasull, tycker vi.

Vi ombads inte vara i huset under installationen. Jag var dock det ändå, mest av intresse. Det luktade under installationen, men lukten försvann i princip när de slutade arbeta med installationen.

Vad gäller PU som material kan man också fundera lite på vilket material man har i madrassen i sin säng, i kuddarna i soffan, i isoleringen i kyl och frys, för att inte tala om motsvarande i sin bil, samt i instrumentpanelen med mera, med mera. Polyuretan är ett mycket vanligt material i vår direkta omvärld idag.

Man kan också konstatera att det nämns i programmet att skum-isolering är en mycket populär produkt, vilket knappast varit fallet om de problem som nämns i programmet varit vanliga. Men som sagt, vi saknar fortfarande en förklaring till vad det var som faktiskt gått snett.

Skillnaden är att kemikalierna blandas i fabrik och inte i en okontrollerad miljö som ett hem(hus/fastighet) är.
Mycket som måste stämma för att den kemiska reaktionen ska bli korrekt. Skulle själv aldrig välja att isolera med PU , i annan fall än när jag behöver täta någon glipa/springa med fogskum...

Sen är glasull framtidens asbets om man frågar sanerings-folk. Väldigt skadligt över längre tid att andas in.. Finns det någon glipa i ett spirorör eller dylikt så ...

Med vänlig hälsning, fremax

fremax skrev:
Skillnaden är att kemikalierna blandas i fabrik och inte i en okontrollerad miljö som ett hem(hus/fastighet) är.
Ett hus/hem har som regel en väl kontrollerad miljö, och det finns inget som säger att den skulle vara mindre kontrollerad i detta sammanhang än en fabrik. PU sprutisolering installeras med härför avsedda maskiner, oavsett lokal, och där är allt väl kontrollerat. Utöver det är det väl i huvudsak omgivningstemperaturen som har en inverkan, och den är ju rätt enkel att konrollera, om än, i vissa fall, lite svårare att påverka.

fremax skrev:
Mycket som måste stämma för att den kemiska reaktionen ska bli korrekt.
Jaså, är det? Kan du utveckla det lite kanske?

Vad jag vet är det mest bara blandningsförhållande, tryck, och temperatur. Där blandningsförhållandet är viktigt, men där t.ex. temperaturen tillåts vara inom ett rätt stort område.

Självklart så är rapporten från deras egna branschorganisation positiv. Jag har bara mina egna erfarenheter(misstankar) kring ämnet samt några goda bekanta som är mer insatta som jag pratat med och är absolut ingen expert i ämnet, men klippet som ts bifogade borde väl ändå väcka misstankar kring metoden hos dig med?
I klippet så förklarar de som är mer insatta problemen , eller är de drabbade familjerna fejk? T.o.m entreprenörerna sa att ibland kan det gå fel.. Borttagning av skummet verkar inte vara det lättaste arbetet heller.
Sedan är brandrisken inte att försumma (det kanske de har fixat på senare år?)

http://www.brandskyddsforeningen.se...iv+exjobb.pdf&MediaArchive_ForceDownload=true

Vi kan vara överens om att vi inte delar åsikter kring ämnet:)

fremax skrev:
Självklart så är rapporten från deras egna branschorganisation positiv. Jag har bara mina egna erfarenheter(misstankar) kring ämnet samt några goda bekanta som är mer insatta som jag pratat med och är absolut ingen expert i ämnet, men klippet som ts bifogade borde väl ändå väcka misstankar kring metoden hos dig med?
I klippet så förklarar de som är mer insatta problemen , eller är de drabbade familjerna fejk? T.o.m entreprenörerna sa att ibland kan det gå fel.. Borttagning av skummet verkar inte vara det lättaste arbetet heller.
Sedan är brandrisken inte att försumma (det kanske de har fixat på senare år?)

[länk]

Vi kan vara överens om att vi inte delar åsikter kring ämnet:)

Att ha åsikter är en sak, och visst kan vi ha olika. Men du påstod att det är "Mycket som måste stämma", varför kan du då inte utveckla det och berätta om allt som "måste stämma"? Du skriver du har egna erfarenheter, kan du inte berätta om vilka de är, så vi andra får lära av dina erfarenheter också? Vad menar du med "(misstankar)"?

Vad menar du med att brandrisken inte är att försumma? Varför hänvisar du till ett dokument om cellplast? Har du någon koll alls på detta med PU egentligen? Kunde du inte åtminstone läst dokumentet jag länkade, istället för att bara avfärda det för att det kommer från de som faktiskt är de allra mest kunniga på området, därtill med en hel räcka referenser. Du litar mer på ett amerikanskt TV-team som inte säger att skvatt om vad som egentligen hänt, bara att något hänt? Varför skulle de vara mer trovärdiga än t.ex. Timell? ;)

Det finns många många hus i Sverige med glasull som familjer tvingats flytta ut ur. Trots att glasull är ett mycket väl ansett isoleringsmaterial. Problemet med klippet är att vi inte får veta vad som hänt, varför det luktar, och vad som gått snett. Det antyds något om temperaturen vid installation. Fram till pistolen är den väl kontrollerad av utrustningen, i övrigt är det rumstemperatur och yttemperatur som kan påverka, och det kan variera ganska duktigt. Men inget av detta framgår i klippet. Jag vill minnas att 29 grader är den optimala temperaturen, och att det inte får vara för kallt. Kanske får det heller inte vara för varmt, vilket det då kanske kan bli i Florida på sommaren. Vi har ju inte riktigt samma problem här i Sverige, och det är ju oavsett vilket inte ett problem med materialet i sig, utan med installatören. Men som sagt, det är rena spekulationer eftersom vi inte fick veta vad och varför det gått snett. Men självklart skulle jag gärna vilja veta mer om det inträffade. Det väcker dock inte större misstankar hos mig, för den här metoden, än vad det gör med vilken annan metod som helst. Allt kan gå snett, som sagt även med glasull. Du kanske kan sammanställa en jämförelse med antal Foam-problem i USA kontra antal glasullsproblem i Sverige... ;)

Hur lätt det är att ta bort skummet beror mycket på hur man installerar det. Men i de flesta fallen är det inte enkelheten som avgör metod, utan priset. Det var väl helt enkelt billigare att lyfta av hela taket, och lyfta på ett nytt. Jag är inte så förvånad av det, när det gäller USA. Men man ska heller inte sticka under stol med det faktum att det är just skummets förmåga att sluta helt tätt, som inte bara gör det lite svårare att ta bort utan också är en av anledningarna till att det är en så överlägsen isoleringsmetod.

Till sist så nämndes det i klippet att det bara var en liten del av installationen som orsakade problemen, men att kunden inte accepterade att endast den dåliga delen togs bort och gjordes om.

Om någon har fakta om vad i programmet som gått snett och vad som orsakar problemen, så är jag idel öra.

Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.