Vi är i gång med att inreda vinden till bostadsyta.
Undervåningen är ordentligt isolerat och plastad.
Nu till frågan. Eftersom taket är plastat och ovan det ligger det 40 cm lösull och uppe på det golvspånskivor. Hur ansluter jag plasten på vinden till den redan befintliga plasten på nedervåningen?
Gjorde en skiss snabbt.
Ska jag tejpa ihop plasten på vinden med den som ligger i taket? Eller ska jag sätta plasten från väggen på vinden och låta bjälklaget vara ventilerat?
Med vänlig hälsning, kacke
Undervåningen är ordentligt isolerat och plastad.
Nu till frågan. Eftersom taket är plastat och ovan det ligger det 40 cm lösull och uppe på det golvspånskivor. Hur ansluter jag plasten på vinden till den redan befintliga plasten på nedervåningen?
Gjorde en skiss snabbt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska jag tejpa ihop plasten på vinden med den som ligger i taket? Eller ska jag sätta plasten från väggen på vinden och låta bjälklaget vara ventilerat?
Med vänlig hälsning, kacke
Det kommer bli väldigt svårt att få ihop plasten och få det tätt överallt med bjälklaget ivägen. Även i nyproduktion är detta ett problem. Du får göra ditt bästa och använda tejp för ändamålet. Dock bör du revidera din ritning. Låt plasten fortsätts rakt ner genom bjälklaget efter den lilla väggen. I din nuvarande ritning ligger plasten längst ut i konstruktionen mot kattvinden. Det kommer bli kondens där.
Om jag bara har plasten från golvet på vinden då?
Eller om jag, med den konstruktionen som skissen visar, krattar upp lite isolering mot den lilla plastsnutten som hamnar där det är kallare.
Jag kan inte släppa ner plasten rakt ner i bjälklaget utan den måsta hamna som skissen visar.
Eller om jag, med den konstruktionen som skissen visar, krattar upp lite isolering mot den lilla plastsnutten som hamnar där det är kallare.
Jag kan inte släppa ner plasten rakt ner i bjälklaget utan den måsta hamna som skissen visar.
Varför det? Jag förstår inte vad skillnaden blir? Men visst kan du isolera lite i kattvindsutrymmet istället. Grundregeln är att plasten ska ligga max 1/3 in i väggen inifrån och detta gäller om väggen är homogen. D.v.s. man ska ha 2/3 av isolering på utsidan av plasten, i din ritning ovan har du 0.kacke_ skrev:
Klicka här för att svara