Håller på och renoverar en del av huset som byggdes till 1969. Har rivit ner alla innerväggar så nu har jag ett rektangulärt rum på ca 60 kvm.
Väggarnas ytskikt består av gipsskivor klädda med tapeter samt målade väggar där köket var innan.
Under gipset på sammtliga ytterväggar är det en plastfolie, och efter folien är det råspont.

Jag vill har släta och likadana väggar överallt, och funderar på att lägga upp renoveringsgips.

Nu till mina funderingar, Är plastfolien ångspärr och får man skruva fast renoveringsgipset, eller blir det problem då man perforerar ångspärren under det befintliga gipset?

Längre in i väggen är det isolering av minerallull. Bifogar en bild från ventilationsöppningen..

20160622_062200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gipsskivorna lär väl inte ha kommit dit -69 antar jag? I vilket fall som helst så har dom nog inte limmat dit dom så om du skruvar dit mer gips lär nog inte påverka nåt.

• Gilla
Resko
  • Laddar…
Är ganska säker på att gipskivorna är från när utbyggnaden byggdes -69. De verkar va spikade, lägger med en bild från ett ställe i köket där jag tagit bort hela gipsbitar med kakel på.
Då kanske det spelar mindre roll om jag kör med en skruvautomat om de redan spikat?
Borde kanske blir hyfsat tätt ändå om skruven drar åt gipset mot spont, då hålen blir "inklämda" mellan gips och spont?
plastspik.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.