Hej!

Har nyligen börjat renoveringen av vårt hus byggt -39. Har börjat riva ner skivorna på väggarna i vardagsrummet och det är ganska blandat vad som sitter där.

Såhär kan man nog säga att det ser ut på de flesta väggarna

Vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är från början putsat men har någon gång under 50-60-talet blivit "tilläggs-teglat", ingen extra isolering. Nu har jag rivit ner spånskivan, frigoliten, tretex skivan och den luftspalt som var innerst mot de stående spontade brädorna, alltså allt rödmarkerat är borta. Satt även en tunn masonit skiva (?) ca 1mm med tapet på utanpå de spontade tjocka reglarna, men de är nu "rena"

Min fråga är hur jag ska bygga upp väggen igen. Hade en tanke på att sätta 45 reglar på väggen och lägga in cellulosa isolering eller motsv. mellan för att sen lägga på OSB+Gips på det. Eller kommer det bli galet, behöver jag tex ha en luftspalt i väggen? Eller kan jag lägga in "vanlig" isolering?

Har försökt läsa mig på ang isolering av gamla hus, men blir inte riktigt klok. Är orolig för att bygga in fukt och få mögel i huset.

Någon som har ett facit till detta?

Mvh!

Om du bara ska ha 45 mm isolering så blir det inga problem, väggen blir så pass varm att det inte blir några fuktproblem.

larsbj skrev:
Om du bara ska ha 45 mm isolering så blir det inga problem, väggen blir så pass varm att det inte blir några fuktproblem.
Jaha, var det inte svårare än så!

Något tips på någon speciell isolering, 45 mm är ju inte mkt så vill gärna ha så mkt isolering som möjligt så att säga

Ingen annan som har några tips på hur jag ska göra? Har läst så mycket olika och det verkar finnas så många skolor ang detta!

J
I det första rum vi renoverar helt bestämde jag mig för att regla på 45x45 inifrån och köra isolinas linisolering och isolinas papp, innanför det OSB och gips. Av vad jag läst ska man undvika gullfiber och plast i gamla konstruktioner. Jag har stående plank med invändigt puts, och ursprungligen utvändig panel med luftspalt (sen är det som ditt hus påbötat lager på lager (fast i mitt fall på utsidan) som jag gärna skulle vilja ta bort då det är så fult med "tjock" fasad).

Linisolering är mycket dyrare, men totalt sett så blir skillnaden inte så stor (sett till hela projektet) och tar man dessutom ett rum i taget och bara 45 tjockt så är extrakostnaden inte mycket att fundera på - plus det är väldigt trevligt att jobba med.

S
Sätt vindduk utanpå isoleringen när du ändå håller på.

Lite olika bud även här, så något facit verkar svårt :)

Tror det lutar åt samma sätt som JohanLun använde sig av, läst på ett flertal ställen nu att plast och gullfiber i gamla hus är big no no, så känns dumt att chansa!

Var ska pappen sitta? Är det Gips-OSB-Papp-Isolering eller Gips-OSB-Isolering-Papp?

S
Pappen (ångbroms) sitter på varma sidan dvs alternativ 1. Det finns beskrivningar och ritningar på Isolinas hemsida.
Jag sätter vindduk så långt ut det går mot plankväggen när jag gör hos mig.

Så både papp (ångbroms) och vindduk alltså?
Du får gärna länka till beskrivningarna om de finns på svenska, lyckades bara hitta de finska nämligen

J
Jag antar att vindduken är till för att kompensera för en dåligt utvändig vindpapp? Utan att veta hur det ser ut på hela mitt hus, så sitter under min panel en, för att vara 100+ år, fortfarande mjuk och tjock papp, plus att jag har puts på alla innerväggar som även den tätar och isolerar, så jag misstänker att mitt hus är rätt bra vindtätt från utsidan. Men har man ett hus utan utvändig vindpapp så antar jag den invändiga vindduken är till för att förhindra att det blåser in i isoleringen?

S
Ja precis. Självklart är det bäst med vindskydd på utsidan men då måste det ske i samband med fasadrenovering. I mitt hus kan man känns att det blåser igenom väggen när det friskar i. Jag sätter vindduk på insidan av plankväggen allteftersom för jag har inte tänkt riva ner tegelfasaden.

Jag är av uppfattningen att det inte bara är tunn isolering som gör äldre hus dragiga utan lika mycket bristen på effektivt vindskydd.

S
Jag kikade på Isolinas hemsida och jag hittade också bara på finska.
Ekologiska byggvaruhuset som säljer linisolering rekommenderar Tyveks vindduk (fast nu verkar de börja sälja ett annat märke) för att den är mer diffusionsöppen än vanliga vinddukar. I ditt fall med 45mm isolering tror jag inte det spelar någon roll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.