B
byggarätt: Tidningspapper med ammoniumpolyfosfat är jag inte bekant med... Jungfrulig cellulosa med borsalt är super då det inte lockar ohyra Ingen fuktspärr med cellulosa för då fungerar inte isoleringen optimalt...dock tänk på luftspalt närmast råsponten Återvunnen stenull rekommenderar jag inte då måste du ha fuktspärr vilket är skadligt Det är dessutom problematiskt då dammet från
6 svar · 3,1k läst
E
Earplugged: Hej, Hur gick det? Sprutade du taket?
1 svar · 2,4k läst
R
Rowah: Det slutade med att jag går på att vindtäta fasaden med vindpapp och sen Fasadskiva 31. Det känns som en säkraste lösningen i och med att jag inte riktigt känner att jag fått ett riktigt bra svar från någon.
6 svar · 17,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ventilationsrören längs med huset drog vi i "kattvindarna", alltså utanför stödbenen. Sedan fyllde vi på med lösull upp till 50 cm över "golvnivå", med brädväggar upp en bit på stödbenen. De tvärgående rören, alltså parallellt med takstolarna drogs i isoleringen i bjälklaget. Vi har FTX, så det blir en del rör med fem tillufts- och fyra frånluftsventiler.
4 svar · 8,9k läst
H
hann: Inlägget har några år på nacken, men jag är väldigt intresserad hur det gick med parhuset. Vi har nu haft samma problem i 4 år. Undersökningar visar att det är marken och plattan det är fel på. Dvs sättningar pga av sprängningar.
11 svar · 5,8k läst
T
thomasx: Du kan använda Illbruk FM310, den är till för just det. Kolla Illbruks hemsida så ser du.
1 svar · 3,0k läst
K
kablars: Hej, jag har till min altan en plintrad som står ytligt på 100mm styrofoam idag, under tak. Pga lite skjutningar i vintras ska jag nu gräva ner isolering i backen utanför denna plintrad, dvs ej under tak med gräsmatta ovanpå. Den kommer ej att utsättas för tryck. Har köpt på byggmax 100mm EPS cellplast S80, men är nu orolig att den kommer att suga upp vatten. Alternativet är tre
0 svar · 1,7k läst
S
Skysodan: Noterar att jag glömt/förträngt hur kladdigt fogskum är ;) OCH det blir guuult. Men på det stora hela gick det bra. Finns det något som kan ta bort fogskum? Några fläckar på takskivorna :(
6 svar · 3,9k läst
·
T
Trollskidan: nej sänker väll tempen under vintern till 10c Trodde de blev kalt i topargrunder?
8 svar · 1,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Skillnaden mellan tex 500 & 600mm tror jag är försumbar jämfört med priset
1 svar · 1,8k läst
1
123abc: 6mm har fördel om ytan inte är helt plan (t.ex en rundning kring en vattentank) men annars är 13mm bättre för sitt brandskydd.
4 svar · 3,2k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Nej, men ytterväggen med cellplast som syns är innerväggens isolering. Jag la i ett par remsor där jag kände det skulle "täta", men inte packat utrymmet på något sätt.
7 svar · 1,9k läst
·
B
BlueX: Jag har också låtit dränera om och isolera min källare (i höstas) med 100 mm isodrän. Tvättstuga, dusch och toalett har kaklade väggar (invändigt) och taken är målade direkt på det gjutna innertaket. Det känns fräscht och man känner ingen kyla från väggarna. Jag är skeptisk till träpanel i våtrum (undantaget bastun). Ett sovrum har träpanel i taket (luftspalt bakom) och
1 svar · 1,2k läst
Solari
Solari: [citat] Räknat med billigaste isoleringen så blir det 1 200 kr + att snickaren som ska sätta panelen räknar med runt 1 000 kr i ökad arbetstid. Med mitt nuvarande elpris (om uträkningen stämmer) skulle jag spara in det på 7-8 år.
5 svar · 1,4k läst
F
Finndjävel: 30cm spånisolering i väggen från 1930 betyder att på sista halvmetern uppemot tak finns det ingen isolering överhuvudtaget eftersom spånet har sjunkit ihop. Resten är ihoptryckt och isolerar dåligt och motsvarar kanske 10-12cm mineralull. Lägger du Paroc WAS25t så fungerar den även som vindskydd vilket kommer att göra märkbar skillnad eftersom det antagligen blåser rätt genom
11 svar · 1,3k läst
Oldboy
Oldboy: Ett timmerhus är väl tillräckligt bra i sig självt april - okt (isoleringsmässigt). Även lite underhållsvärme bör ett timmerhus klara under vintern. Dvs det känns tveksamt att behöva tilläggsisolera ett timmerhus för sommarvistelse. Finns det ngn anledning till att inte fullisolera mellanbjälklaget, och göra övervån ouppvärmd? Som KoW skriver så är det viktigaste att se till
2 svar · 1,4k läst
J
JS80: Hej gott folk! Jag är i full färd med att renovera vår gamla glasveranda som tidigare har varit helt oisolerad. Är nu inne på att isolera golvet och behöver lite tips och råd hur jag ska gå tillväga. Vill ju få det ordentligt gjort så jag inte åker på några fukt skador eller hussvamp med tiden. Det sitter ett ventilhål i grunden. Bifogar bild. Kom med förslag nu 😀 [bild]
0 svar · 2,7k läst
·
B
Bockstensmannen: Hej har glasat in balkongen med dubbla energiglas och tänkte även isolera taket på den som idag består av glesa bräder rätt upp mot kallvinden. Tänkte försöka köra med ångspärr så inte varm/fuktig luft tränger upp på vinden när den nyttjas på vintern. Problemet är att det är rätt liten vindslucka att få upp isoleringen på. Så frigolit går inte om man inte skall dela upp
0 svar · 4,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Då plyfa är relativt fukttätt iom limskikten så skulle det kanske inte vara fel att skapa en liten luftspalt mellan vindpappen och ytterpanelen, med 3 mm masonitremsor.
1 svar · 5,9k läst
-RB-
-RB-: Jag har isolerat vårt tak och ett par takkupor med Feelingwood. Den gick att beställa via en lokal bygghandel. Isoleringen är dyr, dammar lite och är lite knepig att kapa. Jag har lyckats bäst med att såga den med fogsvans. Men i övrigt verkar den lika bra som reklamen anger. God isoleringsförmåga, luktar gott och verkar isolera bra mot ljud. Jag är än så länge jättenöjd med de
2 svar · 8,2k läst
F
Fred vom Jupiter: Såg skivor på Bauhaus med frigolitisolering med en pålimmad gipsskiva. Fanns i olika tjocklekar. SPU har någon variant också.
1 svar · 3,5k läst
T
term: Jag kan inte se några bekymmer med att fylla på med lösull ovanpå spånet, tvärtom finns det vissa fördelar.
2 svar · 2,5k läst
J
Joh_81: [citat] ..om inte stommen redan är byggd med 145 menar jag då. Hur stort är garaget? Hur kraftiga reglar behövs? Hela mitt hus har 90 mm stomme, och det har ju inte ramlat ihop efter 45 år. Men enkla lösningen är att inte snåla och isolera fullt som alla redan skrivit.
13 svar · 10,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Vid stående panel, och därmed liggande spikreglar, kan jag tänka mig att det finns en tanke bakom. De liggande spikreglarna förhindrar ju ventilationen bakom panelen, så distanser kanske kan förbättra konstruktionen något.
1 svar · 2,4k läst
J
Joh_81: Jag satte mina 95-reglar stående med 200 mm långa skruv. Hade liggande reglar i ytterväggen att fästa i. Behövde inte förborra.
8 svar · 3,7k läst
anders07
anders07: Ja, bara vanlig glasull. Se till att ha ett "riktigt" andningsskydd, halvmask, ex. http://www.bauhaus.se/skyddsmask-basic-pack-sr90-3.html Den glasullen och dammet där är inget roligt att hosta ut, tro mig, jag har testat på min 70-tals vind...
3 svar · 5,5k läst
·
T
thomasx: Svårt det där, har jag hört. Det enda jag hört sägas ska fungera är just ett sänkt innertak precis som ni har, men det lär vara viktigt att det inte någonstans är upphängt i det befintliga taket. Det vill säga det undre taket får endast vara infäst i väggarna, annars går ljudet raket ner i infästningarna och ut i det undre taket. Därtill, om ni inte har någonting fyllt i
1 svar · 3,6k läst
T
thomasx: Du skulle kanske kunna injektera slow rising polyuretan och då isolera utan att behöva plocka bort spont och gips. Du skulle kunna höra med ett företag som heter Isopol som jobbar med sådant.
1 svar · 1,8k läst
·
T
TheGame: Ja det ser ut som kattvindarna använts som "bra å ha" förråd.
3 svar · 2,9k läst
·
Excel
Excel: Gällande plast eller ej finns det olika åsikter om. Ett lager plast om förrådet är konstant uppvärmt. Om du värmer tillfälligt då och då behövs ingen plast alls. Absolut ingen plast i yttervägg, där ska vindpapp monteras.
9 svar · 20,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.