M
magnetens: Självklart kan du ersätta masoniten med ex gips eller varflr inte någon fin träpanel? Kan även vara en god id att sätta en ångbroms bakom gipset så att säga (finns dyra fina sk ångbromsar, själv så satte jag vanlig vit vindduk istället) Det bör oxå vara en luftspalt längst ut mot insidan av av yttertak så att säga (utanför frigolit kulorna ut mot yttertaket)
1 svar · 1,2k läst
·
S
shomakie: Spelar ingen roll. Som KnockOnWood skrev.
4 svar · 5,6k läst
johel572
johel572: Bara slippa krypa på en vind med allt vad det innebär är ju lätt värt ett par tusenlappar!
3 svar · 3,3k läst
M
Måstegöraalltsjälv: Jo, det blir det säkert. Fast jag har inte lidit av kalla golv under de 13 år jag bott i huset. Huvudsaken för mig är att det inte blir nåt knas med fukt å annat tråk... Tack för svar.
6 svar · 3,7k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: Jag la ekofiber på vinden. Gammalt hus utan plast osv. Största fördelen såhär ett par år efteråt är att mössen inte verkar gilla det alls. Innan var det fullt med bon och musbajs överallt i spånet men nu syns inte minsta lort.
4 svar · 2,1k läst
·
FG
FG: Är det säljaren själv som har byggt eller är det en snickare?
20 svar · 12,6k läst
·
T
tomson: Är det inte säkrare att bygga en krypgrund som varmgrund? Isolera golv o väggar i krypgrund, då kan man kontrollera luften i krypgrunden o använda avfuktare om det behövs. Kanske kan man använda deras metod att bygga så istället, fast kanske lite tveksamt om man kan ta sig fram på det. Min lilla tanke om det i alla fall.
2 svar · 1,8k läst
C
carlbanan: Jag rekommenderar färdiga luftspaltskivor av cellplast. Fruktansvärt smidigt, rätt mått, bara att spika upp med pappspik eller liknande.
7 svar · 6,7k läst
Rabbithole
Rabbithole: Hur stor är totala arean som mäter mot kallt. Väggarea, takarea, golvarea, fönsterarea, dörrarea.
3 svar · 1,9k läst
M
magicm: Har precis grävt ur sågspån ur golvet ner mot källaren och skall lägga i Paroc isolering sen golvspånskiva och golvvärme. Då vi i en del av källaren har ett studentrum för uthyrning funderar jag på om man kan ljudisolera med gipsskivor för att få lite tystare. Tidigare hade vi en gipsskiva i taket i källaren och den dämpa lite. Jag tänkte mig lägga i 2-3 lager gips i botten sedan
0 svar · 1,2k läst
D
doffelund: Hej! Jag är novis vad gäller allt sånthär så tänkt på det när ni svarar. Tittar på ett hus just nu som är väldigt intressant men aningen litet. Har ett stort garage i källaren som jag är intresserad över vad man kan göra med då vi inte har bil eller behöver ett garage även om vi skaffar en. Källaren är endast under jord i en riktning, om det nu har någon påverkan på hur man
0 svar · 1,3k läst
R
Ripper500: Förlåt, sent svar! Hur menar du? Japp, det gjorde han.
5 svar · 32,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det kostar inget extra ;)
4 svar · 7,0k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jag skulle behållit träreglarna, onödigt att slänga fullt fungerade torra reglar... Isoleringen, well, inte så fruktansvärt mkt merkostnad att bya och modernare isolering kan ju ge bättre isolervärde också... /K
3 svar · 3,3k läst
S
sblixten: Det skall finnas luftspalt. Skivorna är väldigt täta och inträngande vatten utifrån från en normal fasad kan jag inte tänka mig är några problem. Så länge fasaden är korrekt konstruerad och underhålls så skulle jag vilja säga att blecket inte tillför något(snarare tillför det en risk för kondens). Förmodligen kommer huset någon gång att få vatten i väggen någonstans och
8 svar · 7,7k läst
·
K
Kallebo: En stor skillnad är densiteten, fasadskiva 31 är på 60 kg/m3 mot 45 kg/m3 för fasadskiva 32. Jag körde på västkustskivan istället. Lyckades hitta de till bra pris. Den har en densitet på 70 kg/m3 och ett lambda på 0,033. Vet inte var man hittar skivorna, men hör med din återförsäljare om de inte kan ta hem?!
3 svar · 2,8k läst
Gammelnörden
Gammelnörden: Använder ni vinden som bostadsutrymme? För om ni inte gör det skulle jag tilläggsisolera ganska rejält. Vad man måste tänka på är att sågspån ofta användes i gamla hus med oluftad vind för att det har förmågan att suga upp fukt och sedan torka ut. Om man ändar till isoleringsmaterial som inte tar upp fukt och torkar ut kan man få problem med kondens och fukt som stannar kvar och
1 svar · 931 läst
K
Kallebo: Hej Hur gick det? Jag är intresserad av hampa som ett bra ekologiskt och giftfritt material. Men brandegenskaperna är ju inte så bra. Den sämsta klassen enligt eu-systemet... Det skulle vara bra om någon kunde länka en sida där man kan räkna ut brandmotstånd i konstruktioner utifrån ingående material. Räcker det med dubbelgips för att nå EI60?
4 svar · 3,8k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: [citat] Jag har samma dilemma. Fast jag har mattor på ca 10 cm över hela vinden på befintlig 20 cm spån. Ska ha 30 cm cellulosa på det. Enligt lösullsentrepenören så var det lugnt med att ha gullfibern kvar. Har luftad nock kan tiläggas. Medans en annan i en annan offert vill att jag tar bort gullfibern. Den blir kvar för min del. Jag får ta en chansning. Men jag resonerar såhär.
2 svar · 2,5k läst
S
stekv: Jag skulle nog lägga in en fuktspärr -tjärpapp och därefter linisolering alternativt spån. Så har jag gjort där jag tätat mot betongfundamentet som har kompletterat murstocksstenarna. Tjärpappen är ju fiffig då den stoppar fuktvandringen från betong-tegel in mot isoleringen. Jag skulle sedan räkna med att eventuell fukt vandrar någon annan väg ut om man låter resterande delar vara
3 svar · 14,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Om det befintliga har sjunkit ihop, ja.
8 svar · 7,2k läst
F
Finndjävel: [citat] Det är inte omöjligt att det var det, minns inte exakt men det var definitivt inte samma som Optim-r. Argon brukar man ju använda i moderna fönster också för att komma ner i u-värde så det kan vara rimligt.
51 svar · 12,2k läst
·
pelpet
pelpet: Jag har svårt att se något problem. Den gamla ytpappen borde ju vara tät. Att då lägga isolering ovanpå skapar knappast någon fuktproblematik utan minskar enbart värmekonvektionen ut från underliggande utrymmen.
7 svar · 1,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Vill inte vara negativ men möss klättrar fint uppför murade väggar. :banghead: En dag när jag kom ut i gången mellan stall och utebox var det en mus på golvet. Det tog inte mer än 1 sekund för den att springa/flyga uppför den murade väggen och in i hålet den gnagt i gipsskivan i taket... Dock hade just den musen ett gott incitament till att göra det. Är inte säker på om möss i
6 svar · 1,3k läst
Oldboy
Oldboy: Det här är vanlig vägg- och takisolering. Enda skillnaden är att det inte finns någon innerbeklädnad (gips el panel). Att det är svartmögel beror antingen på dåligt utförande, otätt plastskikt, el läckande tak.
4 svar · 959 läst
·
T
thomasx: För att underlätta montering kan man ju limma plattorna initialt, så de sitter på plats när man sedan sätter skruv och nät.
11 svar · 2,5k läst
·
A
AndersS: [citat] Svaret på din sista fråga blir, Vet ej, då jag haft det i ca 10 år utam problem ;) Det som ger isolering är mängden luft mellan glasytorna inne/ute eller som i vanliga fönster speciell gas som förbättrar..
7 svar · 8,6k läst
M
Marcussjogren: [citat] Ska se om jag hittar det. Stod på en säkerhetsdatabladet för en flaska jag köpte på Jula för något år sedan.
10 svar · 13,2k läst
·
FG
FG: [citat] Om det är 22 cm massivträ borde u-värdet vara runt 0,64 för den väggen. Om du vet hur många kvadratmeter fasad du har kan du räkna ut besparingen. Men med bergvärme blir återbetalningstiden lång. Däremot kan det vara en komforthöjande åtgärd som ändå är värd att göra om man upplever huset som dragigt och kallt. Intressant väggkonstruktion förresten, hur är det byggt?
17 svar · 9,1k läst
·
kristofer12345
kristofer12345: [citat] Jag har redan en fullt utrustad block och puts vägg färdig..mer vill tilläggsisolera o lägga frigolit som plus utanpå o sen puts kanske igen eller inte..Detta var ej meningen från början..bör nämnas. Så vad tycks
2 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.