Har ett hus ifrån 1938, med källare, ca 185 till tak, och kanske 40 cm över backen. Jag funderar på att isolera med cellplast och luftspalt på insidan av ytterväggarna innan jag sätter upp vattenburna element (gjorde så i ett rum där jag byggde tvättstuga. Funderar på om det är mycket pengar att spara på att isolera i en källare eller om det inte är så viktigt för värmen?? Det är vanliga bentongblock.....kanske 30 cm tjocka och jag har nästan altid 13 grader där på vintern har jag för mig.
Ska man isolera eller är det inte så mycket pengar att spara. Börja inte prata om fuktproblem, ja har läst på om det!

Nej, isolering på insidan är knas. Låt blir. Lägg isoleringen på utsidan när du dränerar, eller så skippar du det helt.

Det generella slentrianmässiga svaret i forumet är som Mathias precis säger.
Jag kan påstå att det beror på från hus till hus. Jag rev ut gillestugan inte för så längesen. Träreglar mot grundmur med 70 mm gullfiber i mellan sen 70 talet. Platon från 90 talet på utsidan utan isolering. Dräneringsrör från 50 talet. Tror de är av tegel eller cement. Reglarna och isoleringen var som plockade från hyllan.
Dock står mitt hus helt på sand. Så fin sand att en grävare inte har sett på maken.
Kan funka. Och klart det sparar värme.

Du kan ju sätta någon typ av frigolitisolering som putsas med nät på om ni har / vill ha putsade väggar. Blir svårt att fästa saker i väggen dock om ni vill ha 100mm eller tjockare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.