Nu är ju frågan...

I vår hall..
Interiör av en hall med ett barnvagnsleksak, skor och en synlig del av ett bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...så går avloppen i samma riktning som de vita tofflorna. Barnvagnen Symboliserar y-korsningen där avloppsrören går ihop. Vattenledningarna går rakt mot mig som fotograf med en t-korsning mot köket.

Nu ska jag riva golvet och byta allt vatten/avlopp. Det gäller alltså rören (och tofflorna) till kök och badrum som ni ser på bild.

För att komma åt att göra en snygg installation lär jag ta ur sågspånet som består av lite allt möjligt såsom musskit, murbruk, bly, sten mm. I huvudsak är det dock sågspån och det andra nämnda är bonusar.

Under hallen har vi en gammal jordkällare med gjutna tegelstenar som golv och betongväggar som vi tätat och gjort om till varmt utrymme. Luften i källaren (under hallen) är ju riktigt fräsch och bra.

Tyvärr har vi inte bott en vinter i huset än men tänker att när vi ändå rivit upp allt så kan jag lika gärna förbättra förutsättningarna.

Huset är från 1923(?) med plankstomme som är 20cm tjock. Ingen isolering i väggarna. Ingen plast. Vi har väldigt bra luft i huset tack vare vissa förbättringar såsom fläktar och tilluftsventiler.

Vad ska vi peta ner mellan bjälkarna? Spara spånet och lägga tillbaka? Efter att ha googlat verkar det som att alla har olika förutsättningar, behov och ekonomi :rolleyes:

Jag gick bet trots hyggliga googleskills..

Du ska ha en isolering med hygroskopiska egenskaper, alltså ett som tar upp fukt. Du kan antingen ha ditt kutterspån igen och bara komplettera med mera eller så köper du en tex ekofiber.

låt det vara som det är och fyll på med mer spån bara. Vanligt stallströ fungerar utmärkt och är billigt.

Ja, vad jag förstått så vill man att isoleringen ska ta upp lika mycket fukt som bjälklag mm för att sakta driva ut det.

Tack för svar!

Jag la ekofiber på vinden. Gammalt hus utan plast osv. Största fördelen såhär ett par år efteråt är att mössen inte verkar gilla det alls. Innan var det fullt med bon och musbajs överallt i spånet men nu syns inte minsta lort.

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.