Byggahus.se
Hej,

Jag har en övervåning som är väldigt kall om vintern som jag tänkte isolera litte bättre innan jag sätter in ytterligare radiatorer.

Taket är tilläggsisolerat med cellulosaisolering, så kattvindarna håller inte utomhustemperatur.
Jag tänkte ta bort existerande isolering som är väldigt bristfällig inifrån kattvinden och sätta i ny UNI-SKIVA 35 - 70mm och dra igen med klammrad vindpapp och några spikläkt.

Nu har jag eventuellt fått hybris och funderar på att skruva på ytterligare 45x70 reglar för att kunna isolera 140mm istället.

Är det värt det? Hur skulle ni gjort?
 
Det vore nog bra om du kunde lägga upp en ritning eller skiss på hur det ser ut idag, och hur du har tänkt dig det efter tillägsisolering.

Ett "tvärsnitt" på husets vindsvåning alltså.
 
Absolut!

Visa bilaga Vind genomskärning.pdf

Allt arbete sker inifrån kattvinden.

Väggarna mot kattvinden är "isolerade" med okänt anatal mm glasfiber, det var väldigt bristfälligt, inget vindskydd etc.
Reglarna är 45x70 så det enklaste är ju bara att skicka i ny fin 70mm uniskiva och sätta på vindpapp.

Men, nu när jag ändå är där och rotar skulle jag kunna skruva på ytterligare 45x70 reglar på insidan av kattvinden och på så sätt lägga in 140mm isolering istället.

Hoppas det blev lite klarar i vad jag försöker göra.
 
Med 140mm totalt och tätare väggar lär det bli skillnad. Jag tycker du ska köra på när du ändå är där och rotar.
 
StatusQuo skrev:
Absolut!
...
Ja, det var ju upplysande :p

Mått, millimeter och sånt?
Men det blir säkert bra.
(Finns det femuddiga snöstjärnor i verkligheten?)
 
Hej.
Var är det kallt på vintern? Jag har också kattvindar och jag har problem med kalla golv eftersom golvet hos mig går ända ut till takfoten och gissningsvis finns det glipor mellan golvisolering och golvet så att kall luft kommer in från kattvind under golvspånskivan i mitt fall. Jag gissar även att det är otätt mellan golv och vägg mot kattvind. Jag har tänkt såga upp golvet i kattvinden längs utsidan på vägg mot kattvind så att jag kan bryta köldbryggan.

Nu är det ju inte säkert att du har samma läge med köldbrygga, men har du det så ger nog inte tilläggisoleringen så mycket om du inte åtgärdar den samtidigt.

Mvh/ Johan
 
Jag tror inte att det är golvet som är problemet, utan bristfällig/obefintlig isolering.
Jag har aldrig isolerat förut och är väl mest intresserad av om 140mm är helt åt skogen för mycket eller helt rimligt.

En bi effekt av det hela är ju att kattvinden kommer bli kallare, det vore önskvärt att inte få minusgrader där på vindern...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.