Hej, sitter och kikar på lite olika byggtekniker. Finns det några fördelar/nackdelar om man bygger en yttervägg med isolering 170x45+45 (tre skikt) gentemot att man bygger 290+45 (två skikt)?
Även finns det ekonomiska vinningar i det ena eller andra?
Även finns det ekonomiska vinningar i det ena eller andra?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 282 inlägg
Den första är bättre ur isoleringssynpunkt, kanske går lite snabbare att bygga 190+45 än 145+45+45, men jag tycker du kan ha ännu ett lager isolering. Mellanskikt utan köldbrygga 
145+95 utan reglar +45+45
145+95 utan reglar +45+45
290+45 ger ju uppenbarligen ganska mycket mer isolering än 170+45+45. För att bedöma om det är lönsamt får du nog först jämföra offerterna från respektive byggare.
Med tre skikt får man stående 45x45-reglar på insidan som man kan skruva stående gipsskivor direkt på. Om du tänkt ha OSB eller plywood under gipset spelar det ingen större roll vilket håll reglarna går på. Nackdelen med mer isolering är att det minskar boendeytan ifall du har en maximal byggyta att förhålla dig till.
Med tre skikt får man stående 45x45-reglar på insidan som man kan skruva stående gipsskivor direkt på. Om du tänkt ha OSB eller plywood under gipset spelar det ingen större roll vilket håll reglarna går på. Nackdelen med mer isolering är att det minskar boendeytan ifall du har en maximal byggyta att förhålla dig till.
Jag har ju tänkt en OSB+Gips så för den delen spelar det ju ingen roll med reglarna som ni säger.
Jag är väl mer fundersaom om den ena varianten har några byggtekniska fördelar gentemot luft/isolering, eftersom de valt att gå två så olika vägar.
Jag är väl mer fundersaom om den ena varianten har några byggtekniska fördelar gentemot luft/isolering, eftersom de valt att gå två så olika vägar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 282 inlägg
Är det 290 i ett fack eller 190? Är det 290 så är väl en fördel att det går att lägga lösull i det skiktet. Har du någon bild på hur väggarna är uppbyggda. Lättbalk i 290 väggen?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 282 inlägg
Okej 👌 tveklöst alternativ 1 ger en bättre isolerad vägg.
Klicka här för att svara