I stugan behöver vi ha internet och jag tänkte dra det via Homeplug från huvudbyggnaden som har mobilt bredband. Problemet är att det sitter Telias lilla ZTE-router där som saknar ethernet. Så jag behöver något som kommunicerar trådlöst med routern och sen via elnätet till en accesspunkt i stugan ca 80 meter bort.

Jag har kollat på bl TP-link WPA7517 men blir inte klok på om den måste anlutas trådat till routern eller inte?
https://static.tp-link.com/upload/manual/2022/202206/20220621/7106509478_TL-WPA1000 KIT_QIG_V1.pdf

Någon som har något bättre förslag på en billig och enkel lösning?

Gräv istället ner en internetkabel från routern så får du mkt mer prestanda i hus nummer två

useless useless skrev:
I stugan behöver vi ha internet och jag tänkte dra det via Homeplug från huvudbyggnaden som har mobilt bredband. Problemet är att det sitter Telias lilla ZTE-router där som saknar ethernet. Så jag behöver något som kommunicerar trådlöst med routern och sen via elnätet till en accesspunkt i stugan ca 80 meter bort.

Jag har kollat på bl TP-link WPA7517 men blir inte klok på om den måste anlutas trådat till routern eller inte?
[länk] KIT_QIG_V1.pdf

Någon som har något bättre förslag på en billig och enkel lösning?
Du måste väl kunna skaffa en router med ethernetport? Kontakta Telia om inte annat.

Dock så går det att lösa, många wifi extenders har ethernet ut.

R Rolle85 skrev:
Gräv istället ner en internetkabel från routern så får du mkt mer prestanda i hus nummer två
Det är inget alternativ. Prestanda behövs inte, jag ska bara kunna fjärrstyra värme och lite annat.
Dessutom är det inte min mark, så inte bara att gräva.

Men kommer de mobila bredbandet stå på 24/7?

Vore det inte enklast att köpa en ny router som har nätverksuttag?

Hur som helst, manualen verkar stödja det du vill om du har en TP-Link OneMesh router. Vilket du inte har, så tillbaka till att köpa en ny router. Sedan är frågan om du vet ifall HomePlug kommer fungera mellan byggnaderna. Inte alltid det går bra.

Det kan säkert funka men om det mobila bredbandet startar om kan pluggen ibland inte återaktiveras insåg vi när vi hade samma setup och man var tungen att vara på plats för att para pluggen med routern igen.

H hapazard skrev:
Du måste väl kunna skaffa en router med ethernetport? Kontakta Telia om inte annat.

Dock så går det att lösa, många wifi extenders har ethernet ut.
Det är en gammal släktgård med några stugor i periferin där vi släktingar bor i när vi är på besök). Teliaroutern tillhör den släkting som bor på gården och vederbörande är inte så sugen på att byta prylar bara för min skull.

Vanlig wifi-extender går bort då det är för långt avstånd. Möjligen med riktantenner, men jag vill ha något enkelt och driftsäkert som funkar även om någon klåfingrig person flyttar på grejerna.

R Rolle85 skrev:
Men kommer de mobila bredbandet stå på 24/7?
Ja, det är på hela tiden. Att jag tappar kontakten med stugan nån gång är inte hela världen så länge det är enkelt att instruera den som bor på platsen att dra ur och stoppa i en pryl i vägguttaget.

useless useless skrev:
Det är en gammal släktgård med några stugor i periferin där vi släktingar bor i när vi är på besök). Teliaroutern tillhör den släkting som bor på gården och vederbörande är inte så sugen på att byta prylar bara för min skull.

Vanlig wifi-extender går bort då det är för långt avstånd. Möjligen med riktantenner, men jag vill ha något enkelt och driftsäkert som funkar även om någon klåfingrig person flyttar på grejerna.
Menade att många extendters har ethernet ut, vilket ju sen gör det enklare att länka vidare.

Men, kan du inte hjälpa släktingen med en bättre router?

Vill ni inte ha bra prestanda i huset när ni är där? Att köpa ett mobilt bredband kanske är ännu bättre och sen får de stå på under vintern

H hapazard skrev:
Menade att många extendters har ethernet ut, vilket ju sen gör det enklare att länka vidare.
Ja, det är kanske ett alternativ. Men det blir fler prylar som kan krångla och kanske måste startas om i rätt ordning av en medhjälpare på telefon som är total teknikanalfabet.

H hapazard skrev:
Men, kan du inte hjälpa släktingen med en bättre router?
Jag har försökt men vederbörande är extremt rädd för nya saker och att nånting kanske ser annorlunda ut än idag.

Skaffa eget mobilt breband :)

R Rolle85 skrev:
Vill ni inte ha bra prestanda i huset när ni är där?
När vi är där använder vi telefonerna.

R Rolle85 skrev:
Skaffa eget mobilt breband :)
Jo, det lutar åt det. Men det hade såklart varit smidigt med några prylar för en knapp tusenlapp utan abonnemang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.