I stugan behöver vi ha internet och jag tänkte dra det via Homeplug från huvudbyggnaden som har mobilt bredband. Problemet är att det sitter Telias lilla ZTE-router där som saknar ethernet. Så jag behöver något som kommunicerar trådlöst med routern och sen via elnätet till en accesspunkt i stugan ca 80 meter bort.
Jag har kollat på bl TP-link WPA7517 men blir inte klok på om den måste anlutas trådat till routern eller inte?
https://static.tp-link.com/upload/manual/2022/202206/20220621/7106509478_TL-WPA1000 KIT_QIG_V1.pdf
Någon som har något bättre förslag på en billig och enkel lösning?
Jag har kollat på bl TP-link WPA7517 men blir inte klok på om den måste anlutas trådat till routern eller inte?
https://static.tp-link.com/upload/manual/2022/202206/20220621/7106509478_TL-WPA1000 KIT_QIG_V1.pdf
Du måste väl kunna skaffa en router med ethernetport? Kontakta Telia om inte annat.useless skrev:
I stugan behöver vi ha internet och jag tänkte dra det via Homeplug från huvudbyggnaden som har mobilt bredband. Problemet är att det sitter Telias lilla ZTE-router där som saknar ethernet. Så jag behöver något som kommunicerar trådlöst med routern och sen via elnätet till en accesspunkt i stugan ca 80 meter bort.
[länk] KIT_QIG_V1.pdf
Dock så går det att lösa, många wifi extenders har ethernet ut.
Vore det inte enklast att köpa en ny router som har nätverksuttag?
Hur som helst, manualen verkar stödja det du vill om du har en TP-Link OneMesh router. Vilket du inte har, så tillbaka till att köpa en ny router. Sedan är frågan om du vet ifall HomePlug kommer fungera mellan byggnaderna. Inte alltid det går bra.
Hur som helst, manualen verkar stödja det du vill om du har en TP-Link OneMesh router. Vilket du inte har, så tillbaka till att köpa en ny router. Sedan är frågan om du vet ifall HomePlug kommer fungera mellan byggnaderna. Inte alltid det går bra.
Det är en gammal släktgård med några stugor i periferin där vi släktingar bor i när vi är på besök). Teliaroutern tillhör den släkting som bor på gården och vederbörande är inte så sugen på att byta prylar bara för min skull.H hapazard skrev:
Vanlig wifi-extender går bort då det är för långt avstånd. Möjligen med riktantenner, men jag vill ha något enkelt och driftsäkert som funkar även om någon klåfingrig person flyttar på grejerna.
Menade att många extendters har ethernet ut, vilket ju sen gör det enklare att länka vidare.useless skrev:
Det är en gammal släktgård med några stugor i periferin där vi släktingar bor i när vi är på besök). Teliaroutern tillhör den släkting som bor på gården och vederbörande är inte så sugen på att byta prylar bara för min skull.
Vanlig wifi-extender går bort då det är för långt avstånd. Möjligen med riktantenner, men jag vill ha något enkelt och driftsäkert som funkar även om någon klåfingrig person flyttar på grejerna.
Men, kan du inte hjälpa släktingen med en bättre router?
Ja, det är kanske ett alternativ. Men det blir fler prylar som kan krångla och kanske måste startas om i rätt ordning av en medhjälpare på telefon som är total teknikanalfabet.H hapazard skrev:
Jag har försökt men vederbörande är extremt rädd för nya saker och att nånting kanske ser annorlunda ut än idag.H hapazard skrev: