Hej!

2 grannar i sommarstugan har haft inbrott, blev uppskrämd och spontan köpte en övervakningskamera.

Är jag värdelös på att surfa? Hittar inga prisvärda abonnemang. Tänkte att det finns säkert enkla anpassade för åtelkameror m m med överkomlig årsavgift eller dylikt.

Måste man dra på sig en månadskostnad? Nån hundring i månaden blir ju rätt dyrt på årsbasis...

Har elen avstängd hela vinterhalvåret så router m m går bort.

Eufy 4G LTE solcellsdriven övervakningskamera S330 med solpanel och specifikationer för strömlös installation.

Hylte sim

Gå in på din operatör, brukar finnas att man kan skaffa ett surfsim och koppla till sitt befintliga abonnemang för runt 20-50 kr i månaden och nyttja en nuvarande datatrafik, det är nog de ”billigaste” för dom rena IOT korten brukar ha rätt begränsat med surf och riktas mer till företag

Varför måste all el vara avstängd vintertid?

En liten gruppcentral med huvudbrytare och en PSA som betjänar bredbandet/nätverket.

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag köpte kameror med riktigt effektiva solpaneler som laddar bra även i februari, även innanför en fönsterruta. Kostade runt 700 kr, har plats för SD-kort på max 128MB och den spelar in med mycket bra kvalitet och hög kompression så kortet räcker länge. Köper kort avsedda för videoinspelning, så kallade high endurance eller max endurance. De jag har nu kostade 150kr och är Sandisk High endurance 128GB. Samsungs för dubbla priset eller Sandisk Max endurance är dock klart bäst:

https://www.reddit.com/r/raspberry_pi/comments/xnkp71/reliability_of_microsd_endurance_cards_compared_w
https://amzn.eu/d/fNnFtA0 Just den är slut nu men det finns i princip identiska fortfarande, sett i tvåpack för under 1000 kr.

Man kan köpa abb men för de pengarna saknas modem så det är WiFi som gäller då. Går automatiskt in på Google Home så man man strömma på en Nest Hub t ex, eller via telefonen, även utanför hemmet. Har inbyggd motor så man kan panorera manuellt, men det finns ingen automatik inbyggd. Både IR och vanligt vitt ljus som lyser upp riktigt bra även i totalt mörker. Riktigt omfattande app där man kan justera väldigt många parametrar. Bland de bästa köpen jag gjort.

Men, du verkar ha större krav så kanske inte passar, skriver ändå om någon annan läser.

För länge sen hade vi fritidshusabonnemang i stugan där strömmen bröts på hösten och slogs till på våren. Men såna abonnemang finns väl inte längre? Så varför bryter man strömmen frivilligt under hela vintern?

Telenor kontantkort 100GB 525kr/ giltighetstid ett år

Den lite längre utläggningen kring elfrågan är att vi är självförsörjande på el med solcellspaneler/batteri.

Uppvärmning på vintern är omöjligt med nuvarande lösning. Därav känns det säkrast att bryta. När elen är på går t ex fläkt på toan konstant. Laddningen tar tid på vintern. Men batterierna räcker utan problem 2-3 dagar när vi kommer dit. Om de är fulla...

Hittade att Fello har mobilabonnemang testa 4 månader för 25:-/månaden. Känns svårslaget och skulle ge mig tid att kolla runt :-)

Ett Halebop- kort och bara fylla på surf när det behövs? Påfyllning håller i 90 dagar. Funkar fint tycker jag.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ett Halebop- kort och bara fylla på surf när det behövs? Påfyllning håller i 90 dagar. Funkar fint tycker jag.
Blir dyra megabit med en kamera när den surf man inte använt försvinner och dessutom är tiden numera 60 dagar, de vill väll att man ska köpa mindre mängd oftare men dyrare per mB. Kontantkortsavtalen blir allt sämre. Halebop Saldo/Go är numera 99 öre i uppkoppling och sen 99 öre/minut. Förut var det 2kr/samtal och fria minuter.

https://www.1nce.com/

10 eur för 10 år abonnemang 500 mb data 250 sms

Jag kör det till alla iot grejer

T t_conradsson skrev:
[länk]

10 eur för 10 år abonnemang 500 mb data 250 sms

Jag kör det till alla iot grejer
jag ser inte prissättningen för att fylla på. Är det 10€ för ytterligare 0,5 GB 0ch 250 SMS. Billigt för att hålla koll på sommarstugan såvida man inte får en massa bilder på möss. Dyrt om man ska använda det där det är rörelse (500 mb är runt 160 bilder för mig). Skulle haft det när jag skaffade strömvakten till stugan för 15 år sedan.

3 har haft ett rent data abb som man har en minidebitering på typ 39 kr/månad som man sedan hoppar upp i prisnivå hur mycket man sedan använder. Toppen på ett ställe där man troligen använder små mångder oftast och ibland gör av med större mänger. Priset går aldrig upp högre än vad deras fridata abb kostar. Hittar det inte på deras sida nu dock.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Blir dyra megabit med en kamera när den surf man inte använt försvinner och dessutom är tiden numera 60 dagar, de vill väll att man ska köpa mindre mängd oftare men dyrare per mB. Kontantkortsavtalen blir allt sämre. Halebop Saldo/Go är numera 99 öre i uppkoppling och sen 99 öre/minut. Förut var det 2kr/samtal och fria minuter.
Ser nu att de ändrat tiden till 2 månader ( var 3 förut ). Det kostar då 89:- för 1Gb att användas inom 2 månader. Det ger ju en månadskostnad på 45:-, vilket väl är "ganska bra", såvida man inte tänker se på video alltför mycket. Jag har 2 kameror med lokal lagring och tar bara foton eller tankar ner korta videor. Då räcker det kortet bra för att sitta i en 4G-router, som då sköter dessa 2 kamerorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.