Hej allesammans, total novis och behöver lite hjälp. Har nyss köpt ny lägenhet och har upptäckt att bredbandsuttaget är trasigt (borde ha undersökt innan, men gjort är gjort). Ethernetsladden/CAT som jag förmodar att det är, är trasigt vid själva anslutningspunkten och går ej att använda. Har hört med såväl bredbandsleverantör som styrelse i brf, men har fått som svar att det är mitt ansvar att lösa. Har även kontaktat elektriker men har ännu inte fått något svar. Så min fråga är helt enkelt ifall detta är något som går att ordna på egen hand? Vi har gemensamt bredbandsavtal via brf:en ifall det påverkar. Stort tack för alla svar!

• Hand håller i en trasig Ethernetkabel med blottade ledningar, kopplad till ett uttag på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en trasig ethernetkabel kopplad till ett vägguttag med exponerade ledningar och en grön kretskortskontakt.
    Skapa konto
  • Trasigt bredbandsuttag med synliga kablar, ett löst ethernetkabelhuvud och två vita eluttag på en vägg.
    Skapa konto
Kan inte riktigt se på bilderna. Men ta en titt på Kjell o co. De har infosidor där de beskriver nätverksuttag. Du har ju lång kabel så du lär kunna fixa det!

Se till att skriv ner vilken ordning trådarna är dock. Det finns två standarder för vilken ordning de ska sitta förstås... A och B .

Redigerat:
Tomture61
Men vad är det vi ser på bilderna? Ser inte ut som resterna av en rj45-hona. Ledarna är kvar i sina tvinnade par, inte uppdelade enligt T-568.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Men vad är det vi ser på bilderna? Ser inte ut som resterna av en rj45-hona. Ledarna är kvar i sina tvinnade par, inte uppdelade enligt T-568.
Misstänker att "trådarna" hamnar på rätt position med hjälp av ledningsbanorna på kretskortet.
Jag har monterat några sådana uttag för många år sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.