Var hittar jag en kabel som matar ström till en sata SSD från en 3-stiftskontakt? Det är den vita till höger om sataporten.

Bild av ett moderkort med en vit 3-stiftskontakt till höger om en blå SATA-port, text "PWR HD" ovanför den vita kontakten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gör du nog inte. Fan-headers är på 12V medans SATA-kontakten har även 5V och 3.3V.
Det är klart det skulle gå med diverse motstånd i grejer men det verkar dumt. Försök ta från en molex nån annanstans istället.

F
Var på väg att skriva ungefär samma sak, men märkligt att det står ”PWR HD” vid kontakten, och är det verkligen samma kontakt som fläktkontakten? Är det något speciellt moderkort?

F fredrik.johansson skrev:
Var på väg att skriva ungefär samma sak, men märkligt att det står ”PWR HD” vid kontakten, och är det verkligen samma kontakt som fläktkontakten? Är det något speciellt moderkort?
Hmm ja du har nog rätt. Det är ingen vanlig fan-header det där... Det skulle hjälpa om vi visste vad det var för moderkort.

Jag vet att det är lite skumt - men det står ju power hd där så då får man ju anta att det är den som gäller, och det finns inga andra invändiga kontakter att använda.

Det är en Fujiti Esprimo Q7010, dvs en mini-pc. Är tyvärr lite svårt att hitta tydliga manualer som tar upp detta. Dock är maskinen inte så gammal, från 2021 och en i5 gen 10 så den är rätt ok. Men, den har ett problem som jag tror är diskrelaterat, så jag vill få in en överbliven SSD och köra från den ett tag, och se om det löser problemet.

Jag tror de där är tänkta för en SATA DOM. Tänk en liten mini SSD som används för system där man bara behöver nått litet för att boota ett OS (tänk en brandvägg eller NAS).
Dessa kör troligtvis antigen bara 5V eller 12V. Tveksam att du kommer kunna köra en fullstor SSD på dessa headers.

F
Hittade också samma detalj på det här artikelnumret: HST22-0314

Såg någon för 20 eur, men det var säkert tull, skatt frakt och nån ytterligare avgift som tillkom innan den är leverererad…

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
se länken ovan, det är så det är tänkt, att den matar ssdn.

Men, det verkar inte gå att hitta en sådan billigt så antingen får jag göra en själv av kablar jag har, och det orkar jag inte, eller så får jag köpa en m2 ssd direkt och chansa på att det löser problemet.

E
Det är förmodligen tänk för en Fujitsu-specialkabel, finns en del sådana avarter bland märkesburkar (speciellt de med lite mindre formfaktor).
Har du någon matchande kontakt kan du nog mäta upp den (gnd, 5 & 12V skulle jag tro, 3,3V-pinnen har sällan använts och har bytt funktion i en av de senare revisionerna).

Men annars köp en splitter och ta ström från en vanligt sata-strömkabel (eller för all del molex om det skulle finnas).

Edit: får lära mig skriva fortare tydligen…

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
3-pin fläkt passar tyvärr inte heller och då har jag verkligen ingen lust att köra en mcgyver. Det blir att skaffa en billig m2ssd istället.

Tack för tips iallafall!

Näe, det finns inget annat. Sitter en m2ssd i pcie idag och i övrigt finns inget mer. Bara en tom plats för en 2.5" ssd med sata.

Men, det kommer räcka med 500GB på denna och då kan man hitta en m2ssd för en 5hundring. Det kan det vara värt.

• Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Allt är inte perfekt med Amazon, men det är ändå rätt coolt att man trycker på beställningsknappen på en ssd 09:21 en onsdag, och fortfarande då har 1 timme och 39 minuter på sig att beställa om man vill ha leveransen IDAG. Dessutom gratis frakt.

Det är ju nästan snabbare än om jag ska gå till närmaste Webhallen, dit jag ändå har promenadavstånd.

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Tänk på att man kan köra SATA över m2. Behöver inte vara en nvme. Då kan man komma undan billigare om man kan acceptera hastigheten över sata. Kör så i min HTPC. Idag är nvme så billigt dock så hade nog kört nvme

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.