ClasseClas ClasseClas skrev:
Aha, har du lagt in någon DNS-tjänst själv i routern, typ 8.8.8.8 eller kör du med bredbandsleverantörens DNS?
Nej, har inte lagt in något själv tidigare.
Nu ändrade jag tillbaka till automatisk DNS på nätverkskortet. Då funkar elgiganten.se igen.....

K Kane skrev:
Nu ändrade jag tillbaka till automatisk DNS på nätverkskortet. Då funkar elgiganten.se igen.....
Så det låg skräp i DNS-cachen någonstans på vägen på Internet...

pacman42 pacman42 skrev:
Så det låg skräp i DNS-cachen någonstans på vägen på Internet...
Förmodligen. Det var bättre förr utan internet......😎

• Haha
Dan1891
  • Laddar…
ClasseClas
K Kane skrev:
Vad skönt att det funkar nu igen. Vad har du för bredbandsleverantör?

Jag kör med Bahnhof och hade ett tag långa svarstider pga strul med deras egna DNS-servrar så då lade jag in Googles DNS i min router. Jag rekommenderar att du knackar i din router också.

Vad skönt att det funkar nu igen. Vad har du för bredbandsleverantör?

Jag kör med Bahnhof och hade ett tag långa svarstider pga strul med deras egna DNS-servrar så då lade jag in Googles DNS i min router. Jag rekommenderar att du knackar i din router också.
Halebop/Telia.

Kan ibland vara bra att ha tillgång till en vpn tjänst för att komma runt dns och routingproblem. Cloudflare Warp kan köras gratis, men har en kapacitetsgräns. Har stöd för IPv6 för de som vill testa det utan att isp har stöd för det.
https://one.one.one.one/

De som inte vill installera warp, men ändå vill använda secure dns kan följa instruktionen i länken nedan.
https://developers.cloudflare.com/1.1.1.1/setup/windows/

Kontrollera om konfigurationen fungerar https://www.ghacks.net/2019/04/29/c...-secure-dns-dnssec-tls-1-3-and-encrypted-sni/

Cloudflare är för de som ej känner till företaget ett av de stora inom DNS och nätsäkerhet.

arneri68 arneri68 skrev:
Kan ibland vara bra att ha tillgång till en vpn tjänst för att komma runt dns och routingproblem. Cloudflare Warp kan köras gratis, men har en kapacitetsgräns. Har stöd för IPv6 för de som vill testa det utan att isp har stöd för det.
[länk]

De som inte vill installera warp, men ändå vill använda secure dns kan följa instruktionen i länken nedan.
[länk]

Kontrollera om konfigurationen fungerar [länk]

Cloudflare är för de som ej känner till företaget ett av de stora inom DNS och nätsäkerhet.
Mitt problem var oberoende om jag hade VPN-tjänsten på eller inte.

K Kane skrev:
Mitt problem var oberoende om jag hade VPN-tjänsten på eller inte.
Vet du vad problemet var? Om du använder en VPN klient sätts en ny anslutning upp från klienten till det nya nätverket och då används en annan DNS.

Tömde du webbläsarcachen? Ganska vanligt att den ställer till problem.

ClasseClas
Läs i början på tråden
[länk]
Okej, han har inte nollställt webbläsarens cache.

arneri68 arneri68 skrev:
Okej, han har inte nollställt webbläsarens cache.
Vad menar du?
K Kane skrev:
Cookies och cache rensat.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.