Men jösses, folk lyssnar ju inte. Läskunnigheten är helt fascinerande.

Då är altetnativen i så fall att testa en extender, vilket jag personligen på den efterforskning jag gjorde inte är värt att satsa på eftersom man "sänder vidare en redan dålig signal".
Det problemet får du inre om du köper ett enkelt mesh-system. Det tar dig max 10min att sätta upp. Du hatar appar, absolut, du behöver inte använda appen för annat än att komma igång, ev namnge eller ge prio på olika enheter.
Allt sköter sig själv. Tänk 3 enkla puckar/routers som kopplas i vägguttag som pratar med varandra och ger utökad täckning. Smidigt eftersom du köper ett färdigt kit.
Googla ett par videos på det.

Sen kommer det tillbaks till budget, vill du lägga 500 eller 2500, handlar det om att kunna läsa Aftonbladet på mobilen i ena änden så håller det säkert med en enkel extender

T Thomas_Blekinge skrev:
Varför funkar det inte för annat internet?
För att du inte kan öppna upp alla enheter och sätta upp en stor riktad antenn som är helt still om du vill ha täckning med till exempel din mobiltelefon på andra sidan.

Mesh eller HomePlug är chansningar. Mesh behöver du 3 puckar - en i mitten och en i vardera ände. Men du kan prova och returnera när du märker att de inte fungerar. Om du har coax i väggarna och inte använder antenn/kabel-TV längre kan du använda Ethernet over Coax för att slippa dra kabel men ändå placera en till accesspunkt närmare andra änden av huset.

Notera att bra system är ganska dyra.

Vi har ett mesh-system med 3 enheter från TP-Link, länk nedan, och det var väldigt enkelt att installera och har fungerat helt problemfritt i ett år nu.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-s7-mesh-system-ac1900-p64728

Dessa är Wifi 5 och fungerar nog fort här till att streama från Play/Youtube på flera TVar samtidigt och dessutom surfa.
Vissa grejer, t.ex skrivare och datorer, har vi anslutna med nätverkskabel och det finns 3 uttag per enhet på modellen vi har, S7.
Det är fiber här och en enhet är då ansluten i mediaomvandlaren och fungerar som router, behövs ingen separat router då.
Skulle man vilja kan man dra kabel mellan enheterna.
Man kan även köpa till om man vill ha ytterligare enheter, går att kombinera som man vill bara det är Deco från TP-Link, kvittar om det är Wifi 5 eller 6. Lämpligen sätter man den snabbaste/nyaste som router och segare modeller längre ut i mesh-nätet.

Det behöver inte bli så dyrt och avancerat. 👍

• Gilla
inkus
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
För att du inte kan öppna upp alla enheter och sätta upp en stor riktad antenn som är helt still om du vill ha täckning med till exempel din mobiltelefon på andra sidan.

Mesh eller HomePlug är chansningar. Mesh behöver du 3 puckar - en i mitten och en i vardera ände. Men du kan prova och returnera när du märker att de inte fungerar. Om du har coax i väggarna och inte använder antenn/kabel-TV längre kan du använda Ethernet over Coax för att slippa dra kabel men ändå placera en till accesspunkt närmare andra änden av huset.

Notera att bra system är ganska dyra.
Coaxkabel blir väl dock Max 10 MBit/s?

Förstår inte vad som är så jobbigt med att dra en nätverkskabel, det kostar typ 6 kr/metern

Isåfall rekommenderar jag vilken range extender som helst, alla är lika dåliga

Kostnaden för nätverkskabel kommer ändå tillkomma sen när du tröttnar på den

P PontusPontus skrev:
Förstår inte vad som är så jobbigt med att dra en nätverkskabel, det kostar typ 6 kr/metern
Det har inget med kostnad att göra. Jag har ingen lust att öppna väggarna eller ha lösa sladdar på golvet eller spika fast dom i väggar och trappor. Jag har sett fula elinstallationer så det räcker..

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
P PontusPontus skrev:
Coaxkabel blir väl dock Max 10 MBit/s?
MoCA 2.5 ger 2.5 Gbit/s. Snabbt, men dyra är enheterna... MoCA 3.0 är på gång också (10 Gbit/s)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.