Wifitäckning är sämre i en del av huset. Är en Wifi-extender i vägguttag rätt lösning? Jag har redan en sådan som solcellselektrikern monterade i källaren. Stör dom varandra? Finns någon rekommendation?

Unikt namn
En wifi extender som enbart trådlöst "puttar" signalen vidare försämrar och stör det befintliga nätet.

Har du möjlighet att bara skaffa en extra accesspunkt som ansluts med kabel ( som får samma ssid/lösenord som huvudroutern) är det en tio ggr bättre lösning som kan förstärka täckningen utan störningar.

• Gilla
Edlunn och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
En wifi extender som enbart trådlöst "puttar" signalen vidare försämrar och stör det befintliga nätet.

Har du möjlighet att bara skaffa en extra accesspunkt som ansluts med kabel ( som får samma ssid/lösenord som huvudroutern) är det en tio ggr bättre lösning som kan förstärka täckningen utan störningar.
Jag vet inte riktigt vad en extra accesspunkt är och sedan vill jag inte dra en kabel genom hela huset. Finns inte prylar som man bara stoppar i vägguttaget och som förstärker signalerna därifrån?

Skaffa ett mesh-system, är ganska populärt nuförtiden så det finns en hel del prisvärda att välja på.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet inte riktigt vad en extra accesspunkt är och sedan vill jag inte dra en kabel genom hela huset. Finns inte prylar som man bara stoppar i vägguttaget och som förstärker signalerna därifrån?
Du tänker nog på Home Plug. De är bara att plugga in i närmaste vägguttag.

Min granne är inte alls nöjd med mesh (Tplink). Dålig täckning. Det verkar upplagt för att man ska köpa många fina puckar till fint pris och typ ha en i fickan.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
J
Vårt gamla hus har för tjocka väggar, dessutom tappar man i hastighet. Men som provisorisk lösning funkar det nog. På lång sikt är ap med kabel bäst...

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
T Thomas_Blekinge skrev:
En (trådlös)accesspunkt förkortad AP, hjälper till att sprida nätverket från din wifirouter/huvudenhet.

Wifi funkar som ljud. En helt trådlös "högtalare" som ska sprida vidare behöver stå nära ljudkällan för att höra ursprungsljudet bra.
Medan en trådansluten "högtalare" kan ställas långt ifrån ursprungskällan och ändå sprida klart ljud.

Det finns network over powerline enheter som kallas Homeplugs. De nyttjar elledningarna som nätverskabel.
Hur bra dessa fungerar verkar varierar väldigt mycket i olika hus. Så nyttja gärna 14dagars ångerrätt som distansköp ger om det inte skulle funka bra i din bostad.

Kjell säljer i alla fall några varianter.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/homeplug
Men jag har ingen personlig erfarenhet av denna nödlösning.
Optimalt för ditt önskemål hade väl kunna varit ett 3 pack av dessa, och ersätta den befintliga extendern.

T Thomas_Blekinge skrev:
Nu läste jag detta:
[länk]
Jag tror jag behöver en Wifi-repeater.
Tack för svaren.
Alltså mesh? Om jag förstår rätt.

Discoman Discoman skrev:
Alltså mesh? Om jag förstår rätt.
Nej repeater och mesh är inte samma sak

T Thomas_Blekinge skrev:
Nu läste jag detta:
[länk]
Jag tror jag behöver en Wifi-repeater.
Tack för svaren.
Inte hört en gott ord om repeaters eller extenders, rekommenderar starkt att du kikar på mesh om du vill ha ok täckning över större area

• Gilla
udihow
  • Laddar…
Känner du dig modig kan du pröva den här 😀

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.