R
rogi: RX1310/TX1550 kör utsikt med där jag bor. Frågade om han menade i kundänden och fick ett ja tillbaka. Så denna bör fungera då? https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm/sfp-1g/sfp-bidi-wdm-tx1550rx1310-sc-singlemode-20km-lx-1.25gbps/#description
19 svar · 5,5k läst
·
fahlis
fahlis: [citat] Det låter som om telefonjacken kopplats parallelllt istället för i serie. Ett vanligt fel …
12 svar · 1,5k läst
M
Manhunter: Jag fick betala 20000kr Telia öppenfiber.Man fick inte rotavdrag.Det sa Telia till mej.
11 svar · 3,2k läst
Demmpa
Demmpa: Det finns några trådar både i detta forum, på sweclockers och Telia egna forum som handlar om VLAN och Telia, sök efter "VLAN Telia" så får du träffar. http://m.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-vlan-id-for-olika-tjanster https://forum.tewss.telia.se/topic/10230-tv-och-vlan-och-kanske-multicast/
130 svar · 59,0k läst
·
C
cpalm: [citat] Exakt, och sen påstå att de gjort en certifieringsmätning.
13 svar · 2,3k läst
·
J
Jocke Best: Ofta är det så att det är kommunen som återställer asfalten i egen regi, så ligger fibern för grunt då så är det nätägarens problem om den går av. Är det ett kommunalt nät, stadsnät, så är det förstås värre då.
50 svar · 7,0k läst
·
C
cpalm: [citat] Mindre än två, faktiskt :p
95 svar · 10,7k läst
Demmpa
Demmpa: Tack [SH], vid snabbkoll så verkar det vara mycke matnyttigt i den tråden.
2 svar · 2,7k läst
martin43
martin43: Förstärkaren ska väl alltid sitta i eller vid antennen? För att inte kabelns dämpning skall minska signal/brusförhållandet. Använd bara kabel klass A. Jag har en Televes antenn med inbyggd förstärkare som sitter inuti vinden, den delas sedan med passiva splitters till 5 uttag och det funkar bra. Spänningsmatas från en punkt. Jag köpte splitter med F-kontakt och satte F-kontakter
13 svar · 3,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Instämmer, de är bra på olika saker. En del datorer, mobiler mm klarar bara av 2,4 GHz och den signalen når också längre än 5 GHz, som i sin tur normalt är mindre störd av andras trådlösa nätverk.
2 svar · 1,1k läst
M
Mats: Regeldiskussioner/frågor föredrar vi att nu tar direkt med oss moderatorer för att slippa "söla ned" formtrådarna men grunden är formuleringen "Det är inte heller tillåtet att tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år." Sen tittar vi på varje fall. En medlem som har skrivt 30-40 seriösa
32 svar · 26,2k läst
mexitegel
mexitegel: Jag har precis dragit igång det och det verkar funka bra. Wi-fi verkar vara prioriterat över 3G. Så även med bra 3G mottagning så används wi-fi-samtal.
12 svar · 2,4k läst
H
hpnisse: Bara gå till närmaste elföretag som eventuellt sysslar med lite data, så beställer de hem det till dig... Kostar inte många kronor.
5 svar · 1,6k läst
·
N
Nerre: Ja, det är ju normalt grävningen som är den stora kostnaden och den förändras inte beroende på vad man gräver ner. Så det är ju klart bättre att gräva ner en fiberslang än att gräva ner en kopparkabel för samma pengar.
81 svar · 14,7k läst
·
F
fb35523: Jag kapade den rakt av och delade på ledarna en aning, så det blev ingen överhörning där. Nu testade jag med att lägga en utsträckt plastfolie emellan och tryckte ihop ledarändarna (skalade 2-3 mm) så att bara den tunna plasten skilde dem åt, men det blev ingen länk i alla fall, "Negotiation status: Incomplete". Så här säger Junipern om min kabel: @EX2200> show diagnostics tdr
11 svar · 1,8k läst
A
AndersS: Vid kalkyler har det visat sig både komplicerat och dyrare med "flat" ductlösningar för nedfräsning i asfalt, tyvärr för schaktning/asfaltering är de dyraste delarna av arbetet. Så det finns många bra lösningar men tyvärr är de mestadels dyrare än det mera traditionella. Är lite svårt med interna skämt i en forumtråd om fiber ;)
13 svar · 2,4k läst
F
fb35523: [citat] Gamla telekablar har ibland vaselin eller annat "gojs" i sig som kan bli ganska otrevligt om det börjar droppa, men inte i denna typ av slang. Skydda fibern bäst du kan och låt den inte bli varmare än nödvändigt (på fasad och vinden). Dukten är ofta UV-känslig och måste skyddas från solljus, men har du PEM-slang på fasaden är det nog inget problem. Då skulle jag vara mer
26 svar · 11,4k läst
D
DIY_freak: Ringde Bredband2 som är ISPn, men det var inte mycket mening med. 35 minuters kö och sedan när jag kom fram var teknikern jag talade med lagom förbryllad och sedan mitt under samtal så bröts det... hade inte lust att sitta 35 minuter till i kö, så gav upp. Direkt efteråt ringde deras kundundersökning och ville ha betyg... gissa om de fick maxbetyg... not... (fast omdömet om den
37 svar · 4,0k läst
PeterStrandberg
PeterStrandberg: Jag tecknade ett prova på gratis ett halvår, när jag var i samma sits. Det var utan abbonemang om man ordnade router själv, jg har kvar min till salu. Kolla om de har nåt fortfarande www.alltele.se
26 svar · 6,8k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Verkar gått lite ot nu men pc omfattar väll det mesta som inte är äppelpaj dvs laptop desktop Tower...:-) sak samma fiber är fiber går inte att jämföra med mobilt bredband
13 svar · 944 läst
E
elmont: Boxer är inte det samma som svt utan bara en distributör av tvprogram
54 svar · 33,1k läst
J
JohanLun: Jag misstänker att många moderna grunkor som ska omvandla analoga telefoner till IP inte heller klarar för många telefoner samt att de kan ha problem att orka driva ringklockorna på äldre telefoner. [citat] Precis så tror jag att det var, för jag minns att jag hade en sådan med fyrkant+stjärna men inte R, R motsvarade en "nolla" dvs en puls. Televerkets gamla apparater är ju av en
25 svar · 6,0k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Ja jösses vad utvecklingen springer ifatt. För 10 år sedan byggde vi vårt hus och gäststuga 110 m från bostadshuset. La ner, förutom elkabel för 3fas, datakabel 5cat och telekabel. Känns lite overkill idag men å andra sidan så känns det bra att ha ledningar dragna.
9 svar · 2,8k läst
Y
Yrrol: Imorgon gäller det. Ska jag låta villa #2 drivas på villa #1 sekundära fibertråd. Eller lägger 14tusen till och få två separata trådar till båda husen. Börjar överväga det för slippa framtida bekymmer, vad dom nu kan vara. Beslutsångest.
4 svar · 1,8k läst
J
Jocke Best: Den har väl aldrig pushats för speciellt mycket, eller utvecklats men finns kvar enligt deras site. http://www.telia.se/privat/tv/tjanster/produkt/boxapp Kan dock inte prova själv då jag varken har Telia digitaltv längre eller samsung från 2014. Jag streamar nästan allt jag ser på numera, speciellt reklamkanalerna. En liten chromecast bak i tvn är en billig investering.
13 svar · 16,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Stämmer det. Man blir fartblind när man har grejerna framför näsan hela tiden. :)
21 svar · 4,6k läst
M
Matstj: [citat] Det får jag inte. Jag fick ett avtal med fiber bolaget att få 12 mån fri internet av BBB men router ingick inte. Jag tror deras är zyxle.
6 svar · 1,7k läst
Müssli
Müssli: Onlinespel drar inte mycket surfdata som många tror. Youtube och Netflix däremot, då tar det slut fort.
10 svar · 2,5k läst
A
alfista: [citat] Qmarket är portalen där man väljer bland tjänsteleverantörer som har avtal med Zitius så när det gäller internet så är det endast där du kan välja.
10 svar · 2,5k läst
B
BertStL: Har ännu inte gått igenom avtalet, men även om de inte har rätt att säga upp så gör de ju uppenbarligen precis som de vill utan minsta respekt för kunden. Bedömer därför risken som påtaglig att vi måste stämma dem om vi skall kunna få dem att följa avtalet. De har ju bara hoppat över vårt hus och motiverat det med lögner om att vi skulle ha varit svåra att nå. Tror också det
7 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.