Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
Mats: Hur många telefoner ska du ha och hur ofta tänker du koppla om dem? Den oslagbart mest kompakta lösningen är att parallellkoppla telefonerna och använda en "sockerbit" som kopplingspunkt. Det är definitivt inte den smidigaste lösningen men kompakt blir det
dicliff: Fick fiber förra sommaren och jag fick välja själv om jag ville att dom skulle gräva diagonalt över tomten fram till den bortre gaveln där jag ville att fibern skulle komma in i huset, eller om jag ville att dom skulle följa tomtgränsen fram till i jämnhöjd med denna gavel och sedan göra en 90 graders sväng. Dom var glada att jag valde 90 graders-varianten eftersom det gjorde ett
Boan: det stora problemet är ju att bolagen inte "vågar" bygga utan anmälningar, men görs det rätt skulle de kunna börja bygga stamnätet i gatan utan att någon har tecknat sig, och sen bara knacka på när de är utanför och erbjuda, FÖR, när de väl har byggt, kommer ingen annan bygga på samma ställe.. och i dagens läge kommer de inom något år ha tillräckligt många anslutningar....
ErikAnd: Då var det ungefär som vi trodde då. Ska ringa nu i veckan och höra vad de har att säga. Tack så mycket för att ni tog er tid och svara på frågan. :)
Johan Gunverth: Info hos Apple. https://support.apple.com/en-us/HT204215 Du kanske helt enkelt har en massa gamla backuper liggande som behöver kastas. Det enklaste är att först kolla i iTunes under Inställningar/Enheter. Där listas alla backuper för resp. enheter och kan radera härifrån.
ClasseClas: Jag köpte en Asus RT N12 och satte upp den som repeater i mitt garage där jag har min Solaredge växelriktare. Från växelriktaren är det draget en vanlig ethernetkabel till repeatern. Inkopplingen i växelriktaren görs tyvärr med en splittad ethernetkabel där tråd för tråd ansluts i plinten. Utöver detta måste du låsa IP-adressen till växelriktaren i din router, ej i repeatern. Sen
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, missförstå mig inte. Det är ju alltså bra att vara försiktig, eftersom det idag inte främst är virus/maskar och andra automatiska former av malware som är problemet utan just trojaner av olika slag. Det är tyvärr bara ganska ovanligt att användare tänker så långt som du... Om fler gjorde det så skulle vi ha mycket mindre problem. (Att det kanske sedan inte är
MathiasS: Nu verkar det iallafall som att allt funkar som det ska igen, så tack för hjälpen Anders, Cpalm och Flyttahem som ledde mig in på rätt spår OCH fick mig att fatta lite mer av detta. Nästa steg är att göra detta till permanenta re-directs.....
b_hasse: Det stämmer, momsen på internetanslutningen är ca 60:- per månad. Det är inte så mycket, men principen att fakturera från Portugal har stört mig. Jag kanske inte har någon anledning att gnälla längre. Den här diskussionen fick mig att titta närmare på de senaste fakturorna från Bahnhof. Det verkar som de sedan årsskiftet debiterar svensk moms! De två senaste fakturorna har VAT-nr
rogi: RX1310/TX1550 kör utsikt med där jag bor. Frågade om han menade i kundänden och fick ett ja tillbaka. Så denna bör fungera då? https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm/sfp-1g/sfp-bidi-wdm-tx1550rx1310-sc-singlemode-20km-lx-1.25gbps/#description
fahlis: [citat] Det låter som om telefonjacken kopplats parallelllt istället för i serie. Ett vanligt fel …
Manhunter: Jag fick betala 20000kr Telia öppenfiber.Man fick inte rotavdrag.Det sa Telia till mej.
Demmpa: Det finns några trådar både i detta forum, på sweclockers och Telia egna forum som handlar om VLAN och Telia, sök efter "VLAN Telia" så får du träffar. http://m.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-vlan-id-for-olika-tjanster https://forum.tewss.telia.se/topic/10230-tv-och-vlan-och-kanske-multicast/
cpalm: [citat] Exakt, och sen påstå att de gjort en certifieringsmätning.
Jocke Best: Ofta är det så att det är kommunen som återställer asfalten i egen regi, så ligger fibern för grunt då så är det nätägarens problem om den går av. Är det ett kommunalt nät, stadsnät, så är det förstås värre då.
Demmpa: Tack [SH], vid snabbkoll så verkar det vara mycke matnyttigt i den tråden.
martin43: Förstärkaren ska väl alltid sitta i eller vid antennen? För att inte kabelns dämpning skall minska signal/brusförhållandet. Använd bara kabel klass A. Jag har en Televes antenn med inbyggd förstärkare som sitter inuti vinden, den delas sedan med passiva splitters till 5 uttag och det funkar bra. Spänningsmatas från en punkt. Jag köpte splitter med F-kontakt och satte F-kontakter
BirgitS: Instämmer, de är bra på olika saker. En del datorer, mobiler mm klarar bara av 2,4 GHz och den signalen når också längre än 5 GHz, som i sin tur normalt är mindre störd av andras trådlösa nätverk.
Mats: Regeldiskussioner/frågor föredrar vi att nu tar direkt med oss moderatorer för att slippa "söla ned" formtrådarna men grunden är formuleringen "Det är inte heller tillåtet att tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år." Sen tittar vi på varje fall. En medlem som har skrivt 30-40 seriösa
mexitegel: Jag har precis dragit igång det och det verkar funka bra. Wi-fi verkar vara prioriterat över 3G. Så även med bra 3G mottagning så används wi-fi-samtal.
hpnisse: Bara gå till närmaste elföretag som eventuellt sysslar med lite data, så beställer de hem det till dig... Kostar inte många kronor.
Nerre: Ja, det är ju normalt grävningen som är den stora kostnaden och den förändras inte beroende på vad man gräver ner. Så det är ju klart bättre att gräva ner en fiberslang än att gräva ner en kopparkabel för samma pengar.
fb35523: Jag kapade den rakt av och delade på ledarna en aning, så det blev ingen överhörning där. Nu testade jag med att lägga en utsträckt plastfolie emellan och tryckte ihop ledarändarna (skalade 2-3 mm) så att bara den tunna plasten skilde dem åt, men det blev ingen länk i alla fall, "Negotiation status: Incomplete". Så här säger Junipern om min kabel: @EX2200> show diagnostics tdr
AndersS: Vid kalkyler har det visat sig både komplicerat och dyrare med "flat" ductlösningar för nedfräsning i asfalt, tyvärr för schaktning/asfaltering är de dyraste delarna av arbetet. Så det finns många bra lösningar men tyvärr är de mestadels dyrare än det mera traditionella. Är lite svårt med interna skämt i en forumtråd om fiber ;)
fb35523: [citat] Gamla telekablar har ibland vaselin eller annat "gojs" i sig som kan bli ganska otrevligt om det börjar droppa, men inte i denna typ av slang. Skydda fibern bäst du kan och låt den inte bli varmare än nödvändigt (på fasad och vinden). Dukten är ofta UV-känslig och måste skyddas från solljus, men har du PEM-slang på fasaden är det nog inget problem. Då skulle jag vara mer
DIY_freak: Ringde Bredband2 som är ISPn, men det var inte mycket mening med. 35 minuters kö och sedan när jag kom fram var teknikern jag talade med lagom förbryllad och sedan mitt under samtal så bröts det... hade inte lust att sitta 35 minuter till i kö, så gav upp. Direkt efteråt ringde deras kundundersökning och ville ha betyg... gissa om de fick maxbetyg... not... (fast omdömet om den
PeterStrandberg: Jag tecknade ett prova på gratis ett halvår, när jag var i samma sits. Det var utan abbonemang om man ordnade router själv, jg har kvar min till salu. Kolla om de har nåt fortfarande www.alltele.se
Andreas_kalmar: Verkar gått lite ot nu men pc omfattar väll det mesta som inte är äppelpaj dvs laptop desktop Tower...:-) sak samma fiber är fiber går inte att jämföra med mobilt bredband
elmont: Boxer är inte det samma som svt utan bara en distributör av tvprogram