Y
Ifall man inte har en mottagare, och ifall man istället ser tv-avsnitt via nätet. Så är man inte skyldig att betala tv-licens. Detta vill jag minnas är prövat och konstanterat, samt folk fick tillbaka sina inbetalningar.

Men hur blir det om man köper fiber till huset, får en extra box att fånga upp tv-kanaler med. Räknas den som mottagare?

På deras webbsida nämns det:
Om du betalar kabel-tv/satellit/Boxeravgift så går inte de pengarna till SVT utan direkt till företaget som levererar tjänsten. Kabel-tv/satellit/Boxer är något du själv väljer och betalar extra för.
Vilket jag spontant vill tolka som att fiberboxen inte är licensplitig?

Claes Sörmland
Det har att göra med om sändningen eller återsändningen som du berör är tillgänglig utan särskild begäran eller inte. Websändningar som man ser via dator kräver som bekant en särskild begäran och därmed faller de inte inom avgiftslagens utsändningsbegrepp. Allt enligt Högsta förvaltningsdomstolen (HFD 2014 ref. 33).

Enkelt, så är det innehav av TV-apparat som är det avgiftspliktiga. Inte om du kan ta emot någon sändning på den.

Y
Jag har ingen tv eller annan mottagare, utan kör datorskärm och surf justnu via adsl.

Vi blir erbjudna ett prispressat fiber-paket inkluderande telefon och tvkanaler och jag blev då nyfiken om tvkanal-boxen kommer innebära att jag måste betala tv-licens.

Skippa tv-boxen och kör bara via nätet. Då slipper du undan kommunistavgiften...

• Gilla
stice och 5 till
  • Laddar…
TV-kanalboxen är troligen "utrustning som är avsedd att ta emot utsändning.

Lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är
avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat
ändamål. Lag (2006:798).

Y
Frågade precis Telia om deras box var pliktig men dom visste inte utan hänvisade mig till Radiotjänst.

Grejen är ju att ävan om jag låter bli att koppla in den så kan ju Telia köra ett samspel med radiotjänst och att dom anmäler mig som innehavare och jag åkerpå räkningar.

M
Det är själva radio eller tv-mottagaren som är avgiftsbelagd, men exakt hur det fungerar med en Box via fiber vet jag inte.
Dock så ska man betala så länge man äger en mottagare för tv, oavsett om den används eller inte.

Eller så skickar du bara in att du slängt ut tvn (om du betalar idag, kanske du inte gör?) och avvaktar tills dem kommer på besök. Så länge dem inte har sett tvn fysiskt så kan dem inte kräva att du ska betala.

Marcussjogren skrev:
och avvaktar tills dem kommer på besök. Så länge dem inte har sett tvn fysiskt så kan dem inte kräva att du ska betala.
Faktiskt så kan de det!
Har en bekant som flyttade hemifrån och innan han hann anmäla tvinnehav, så ringde rånartjänst Kiruna, frågade om han hade tv, han sade nej, "försäljaren" påbörjade nästa mening och samtalet bröts. Några dagar senare dyker en faktura upp, den bekanta ringer upp rånartjänst och säger han bestrider fakturan,(men det kan man inte.)
Man kan få beslutet omprövat, vilket nekades, nästa steg är tingsrätt i Kiruna.
Han betalade in, ringde nästa dag att tv gått sönder. Nu får han besök/samtal minst 1gång i månaden. :wow:

Du bör dessutom kolla om din internet/tele /tv leverantör över fibern rutinmässigt anmäler/anger dig som innehavare av tv.

Ja, har du IPTV från t.ex. Telia så gäller det att man ska betala TV-licensen då de ingår i startpaketet.

O
Anledningen till att en dator, surfplatta eller mobiltelefon inte är licenspliktig är att den inte anses vara i huvudsak ämnad för att visa TV. En TV-box däremot har ingen annan funktion så där är det solklart att du skall betala licens.

M
kanonkula skrev:
Faktiskt så kan de det!
Har en bekant som flyttade hemifrån och innan han hann anmäla tvinnehav, så ringde rånartjänst Kiruna, frågade om han hade tv, han sade nej, "försäljaren" påbörjade nästa mening och samtalet bröts. Några dagar senare dyker en faktura upp, den bekanta ringer upp rånartjänst och säger han bestrider fakturan,(men det kan man inte.)
Man kan få beslutet omprövat, vilket nekades, nästa steg är tingsrätt i Kiruna.
Han betalade in, ringde nästa dag att tv gått sönder. Nu får han besök/samtal minst 1gång i månaden. :wow:
Haha ja jag säger då det!

För långt över 10 år sedan (preskriberat! ;) ) så ringde kontrollanten på varpå jag hävdade att jag inte hade någon TV samtidigt som SM-finalen i hockey stod på i bakgrunden. Var inget snack om saken och jag behövde inte betala :)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.