pelpet
pelpet: Det snyggaste är ju om man gör en kombinationsmontage med el och data i samma ram. Och då monterar man ihop apparatdosorna.
11 svar · 6,1k läst
P
petersv: Det ska bara vara att köpa en längre patchkabel. Det kan hända att det finns mer av patchkabeln upplindad inne i basen till Inteno-lådan. Det är bara att öppna locket och se hur mycket där finns. Räcker inte det så köp en längre med samma egenskaper (fibertyp och kontaktdon).
39 svar · 11,9k läst
·
S
SueCia: [citat] Tror det är en Fluke DTX-1800 vi använder på jobbet, testar med class E och kabeltyp cat 6A, har ALDRIG haft några problem att få igenom ett mätvärde, om det inte berott på dåligt tvinnade par i vid kontakteringsändarna. Låter konstigt att du haft såna problem, men jag ifrågasätter det ändå inte, kan säkert vara så. Däremot vet jag av egen erfarenhet att en kabel som
13 svar · 5,0k läst
·
M
-MH-: Jo, en gång grävde jag fram en 12kv kabel. Begärde så klart utsättning, som skedde ganska omgående. Fast inte där jag skulle gräva. Ringde och undrade, fick svaret. "Äsch den brukar gå mitt i vägen". Men gräver man med hacka och spade är det inte så lätt att få av den. Synd bara att de hade lyckats förstöra dräneringen när de grävde ner kabeln. :(
26 svar · 6,0k läst
M
MangePet: Hej, jag ska dra in fiber i huset nu och vill ha upp det på övervåningen i ett 1.5 plans hus. Jag vill att tjänstefördelaren ska sitta i klädkammaren som är i mitten av huset och tänkte därför gå via kattvinden. Planen är att: A. Lägga PEM-slang i marken fram till huset som jag kan dra dukten i. B. Dra dukten utanpå fasaden i ett kabelskydd. C. Dra in dukten via ett hål i panelen
0 svar · 1,2k läst
V
VikHe: Är det en återuppbyggnad efter brand gjord av försäkringsbolag? Isåfall kan jag tycka att; om teleledningen var indragen i det gamla huset så ska den dras in i det nya också, av försäkringsbolagets entreprenör... hur dem löser saken är deras bekymmer :) Annars får du prova att ringa Telia eller Skanova för att få dem att skicka en tekniker som mäter ut var kabeln är samt skarvar
1 svar · 1,4k läst
M
Marcussjogren: [citat] SPA112 är enligt min erfarenhet en riktig skitprodukt, dess storasyster SPA120 (om jag minns rätt) är hundra gånger bättre. Försökte för glatta livet att få en SPA112 att fungera, gick inte. Kopplade in en SPA120, gjorde samma config och så fungerade det direkt. Provade så klart firmware-uppdateringar och allsköns felsökning innan SPA112 åkte i papperskorgen. Hade dock
10 svar · 9,2k läst
A
A-Man_08: Vad är det för router modell.
61 svar · 8,7k läst
A
A-Man_08: Ja det fiber med ethernet in thomson modem installerat. Men jag är måttligt intresserad av att ansluta mig som det är nu.
2 svar · 1,7k läst
P
perkaby: I stand corrected! :)
6 svar · 4,2k läst
·
A
A-Man_08: Hur mycket data har ni idag?
5 svar · 2,4k läst
B
Borgström: Perfekt, tack! Kom på att jag hade en summer här hemma och fick fram samma resultat.
4 svar · 8,5k läst
·
M
MagHam: Som flera skrivit innan. Är det ett proffs som lagt ut så är första paret vit/blå. Men det vet man ju aldrig. Kan behövas hjälp av en signalgenerator i kopplingsskåp eller på station.
17 svar · 5,8k läst
·
F
Frasse_Man: Visst lite halv avancerad är den men det går att lösa. Dels har ubiquiti lagt upp guider i de senaste releaserna så man kommer igång med en grund konfig ganska snabbt men dom har även en helt ok manual som man hittar det mesta i. Dock brukar terminal fönstret vara att föredra då jag ibland upplever att webb gui inte går att lita på alla gånger. Men tar man sig igenom den första
5 svar · 1,4k läst
RilleRock
RilleRock: I hemmanätverk har det ingen betydelse. I vissa entreprenader kräver beställaren 15-20 års garanti och då använder man en leverantör som testat sina uttag med specifik kabel för att få rätt prestanda hela vägen.
2 svar · 5,2k läst
magda136
magda136: Jahaja, då är problemet löst. Det var en funktion i routern, "clone mac address" som blivit korrupt (eller bara fel av mig, men jag röstar på korrupt :) ). När jag pratade med bahnhof kundtjänst löste sig problemet. Nu surfar jag igen..! Och jag slipper byta router :)
8 svar · 3,9k läst
Martin_B
Martin_B: Jag kör för övrigt FW 1.20 på min Detta fann jag lite snabbt nu när jag letade, sen om det stämmer vet jag ej: [citat]
18 svar · 18,9k läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Ja ibland kan det strula med privat IP då där körs cgnat hos Bahnhof, men i de flesta fall funkar det fint. För mig fungerade IP-telefonin fint även med privat-IP, men bytte till publikt av andra skäl. Privat IP har väl mest fördelar gentemot publikt, tror jag, förutom då att den redan är NAT:ad så att säga :), men funkar det inte så funkar det inte, då får man ha publikt
12 svar · 3,4k läst
Zixten
Zixten: En åtelkamera kanske?? http://www.hylte-lantman.com/scout-guard-550-8mhd-62 Har haft samma problem på jobbet, och där har dom nu en ansökan hos länsstyrelsen (?) om att sätta upp kamera, tror det var tal om samtal med facket med. Även detta inom låsta dörrar... Tror att alla anställda skall informeras om man håller sig till reglerna, samt skyltning om kameraövervakning... Sen är jag
13 svar · 3,0k läst
pelpet
pelpet: Jag är också sugen på en 4K-skärm. De börjar komma ner i pris till vettiga nivåer nu. Jag funderar även på möjligheterna att köra en 40" kurvad TV som 4K-skärm, det borde bli stor och högupplöst bild.
8 svar · 1,2k läst
hsd
hsd: Har kört Norton sen -98(olika varianter), har funkat klockrent hela tiden
5 svar · 1,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Ja, bryggsurfa är bra mycket bättre än bryggsegla. ;) :)
12 svar · 2,2k läst
N
Nerre: Ingen har påstått det heller. Det är batterimätaren som möjligen har en minneseffekt (beroende på vilken typ av batterimätning som används). https://en.wikipedia.org/wiki/State_of_charge Batteriet ska då laddas ur tills mobilen tycker att det är 0% kvar och stänger av. Det betyder inte att batteriet är tomt. Om man inte "får" utnyttja batteriet från 100% till 0% så blir det
10 svar · 3,8k läst
M
Mats: Kan du skydda nuvarande kopplingspunkt så är det klart bäst ekonomiskt att göra som petersv säger. Att svetsa en om en fiber kan de glatt ta 5-10 000 för. En Fiberpatch på 25 meter singlemode kostar under 400
2 svar · 2,9k läst
F
fusion: Otroligt att de tar ut avgift för kasset och videoband :wow:
32 svar · 5,0k läst
·
C
Csms: Här har du en - http://www.teletec.se/kubkamera-ip-k200p - om jag inte är helt ute och cyklar så är det samma som risco använder som vu-point i sitt brand för larm. Fast du kanske vill ha hd? Annars kan du ju dra till med en https://ring.com/ - inte rätt användningsområde men funkar nog. Har jag fattat det rätt ska den även kunna gå på rörelse.
17 svar · 22,2k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Hmm, då är det något vajsing. Du skall kunna ha alla åtta kablar in i ett uttag, bara de inte är hopkopplade i andra änden. Det går i varje fall att bara trycka in en "RJ-11" kontakt i ett "RJ-45" uttag och få bra kontakt och att den mekaniskt sitter kvar. Uttagen är gjorda för det, så det är inte ens bara en tillfällighet att det är så. Så det är något annat som är fel.
4 svar · 2,8k läst
Lexington
Lexington: Perfekt! Tanken är att det till en början bara ska va internet, tv har vi förnärvarande via parabol, har inte koll på om mitt tv-utbud går att lösa via fiber, men får kolla det. Telefoni har vi inte idag och ska inte ha sen heller. Min tanke är att routern och fiberbox ska sitta i detta område, switchen till tv hade jag tänkt gömma i krypgrunden och dra sladdar ner till den, skulle
5 svar · 13,6k läst
·
D
DIY_freak: [citat] Njae, den är inte riktigt identisk med den routern jag länkade till. Den skall bland annat ha 300 mbps och den har stöd för 3G-sticka in i USB-porten (och det funkar eftersom det är så jag kör nu i väntan på fiber).
7 svar · 3,2k läst
·
H
henkepenk: Försiktigt med återfyllningen... Vi förberedde enligt anvisning med att lägga ner 50 m slang (16 mm? osäker) men när fibern skulle i ett halvår senare fanns en knix. De lyckades hitta stoppet och reparationsschaktet blev bara 50x50 cm.
28 svar · 12,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.