Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
mexitegel: Ja, nått fuffens är det. För nu tappar den kontakten helt ibland. Jag tror den blev lessen när jag beställde en 7:a :D
Krokkodriljo: Om din enhet är helt SMS-styrd och du bara behöver skicka TILL den så kanske du klarar dig med ett kontantkort som du inte behöver laddas. Behöver du tvåvägs och/eller data så välj abonnemang om det ska användas året runt. Kontantkort brukar ha en giltighetstid och då måste du fylla på. Om det är ett GSM-moden som sitter i din enhet så måste du ha ett abonnemang som går på
jaga: Tele2 mobilt bredband från 49:-/mån och där man kan byta datavolym varje månad (upp till 200 GB/mån) - ingen bindningstid. https://www.tele2.se/abonnemang/bredband-4g
A-Man_08: Fastigheten är ansluten till telia öppen fiber idag.
tommib: För att slippa ComHem skulle jag betala dubbet till Telia, ärligt talat. Speciellt om det är öppen fiber...
heimlaga: Mobilt nät har aldrig fungerat annat än fläckvis och kommer aldrig att fungera annat än fläckvis. Det lär finnas många byar där folk är tvungna att köra flera mil eller klättra upp på hustaket eller på närmaste berg när de vill ringa sedan fasta nätet lades ned. En av mina bekanta kan bara läsa e-posten vid vissa väderförhållanden eller ett par mil hemifrån.
Java: Instämmer, kabeldragning kommer du inte undan. Antingen flytta ny router till central placering eller använda din gamla router som AP med central placering. En kabel måste du tyvärr dra i båda fallen.
Kjellstrand: [citat] Din utrustning och syfte är väldigt identisk med mina mina framtida behov. Det jag behöver veta är hur ska man paketera detta i en rackkabinett och veta att man köper rätt grejer? Räcker det att man köper ett 19" väggskåp och där får man enkelt plats med fiberboxen, wifirouter, switch, accesspunkter, nas, larmcentral och eluttag. Sen undrar jag hur skåpet ska monteras
salbo: Tackar! Det var bra att veta. Då får det bli ett extra uttag bakom TVn ändå. Tack för hjälpen!
ahman: Om du inte behöver 1Gbit/s mellan de båda våningarna så kan du dela på kabeln då endast två par behövs för varje länk. Detta är den absolut enklaste lösningen men du kommer bli "begränsad" till 100Mbit/s över dessa båda länkar. Så har du 1Gbit fiber så är det kanske inte rätt alternativ. Då hade jag tagit och köpt den lilla Netgear switchen och kört med VLAN (vilket jag
AndersS: Enklare, glöm alla bokstavsförkortningar de påverkar bara datadelen, inget som berör hur telefonin fungerar utifrån din frågeställning (enbart betydelse vid telefoni över IP)
Demmpa: Om det påverkar dina grannar eller inte beror bla på om det är stjärnnät eller kaskadnät. I kaskadnät stör du alltid grannarnas signal, i stjärnnät är det mindre risk för störningar.
shieldfire: Problemet med support på privatsidan. För företag är de mer villiga att lyssna. Hoppas det löser sig.
Chainsaw_: Ringde servanet nyss och dom säger NU att dom HAFT problem med ip tv sedan nån VECKA tillbaka och då med samma störningar som jag har/upplever!?! Varför har inte jag blivit varse om det tidigare då jag ringt? Helt otroligt!!! Dock så trodde hon inte att hastigheten för min "nedladdning" av hyrfilm/streamande hade nån betydelse av störningarna, men dom får väl mäta när allt "funkar
Prosit: Tackar så mycket för svaret! Då ska jag beställa lite grejer, antar att elbutik.se blir billigast.
mortimer: Såhär ser det ut når jag gör tracert från jobb till avanza.se (valt att inte klistra in de fyra första hoppen) 5 18 ms 18 ms 18 ms netnod-ix-ge-b-svl-1500.bredband.com [194.68.133.158] 6 18 ms 16 ms 17 ms ti3137c400-ae6-0.ti.telenor.net [146.172.105.34] 7 16 ms 17 ms 16 ms ti3163c360-ae9-0.ti.telenor.net [146.172.101.142] 8 19 ms 16 ms 16 ms ti3002d400-ae0-0.ti.telenor.net [146.172.102.186]
AndersS: Är den riktigt lagd och utan större stenar så är det inga problem. Samma typ av duct läggs även under asfalt/stensättning på allmän mark, dvs vägar, trottoar, etc, och där paddar man ytan efter läggning.
Mats: Hur många telefoner ska du ha och hur ofta tänker du koppla om dem? Den oslagbart mest kompakta lösningen är att parallellkoppla telefonerna och använda en "sockerbit" som kopplingspunkt. Det är definitivt inte den smidigaste lösningen men kompakt blir det
dicliff: Fick fiber förra sommaren och jag fick välja själv om jag ville att dom skulle gräva diagonalt över tomten fram till den bortre gaveln där jag ville att fibern skulle komma in i huset, eller om jag ville att dom skulle följa tomtgränsen fram till i jämnhöjd med denna gavel och sedan göra en 90 graders sväng. Dom var glada att jag valde 90 graders-varianten eftersom det gjorde ett
Boan: det stora problemet är ju att bolagen inte "vågar" bygga utan anmälningar, men görs det rätt skulle de kunna börja bygga stamnätet i gatan utan att någon har tecknat sig, och sen bara knacka på när de är utanför och erbjuda, FÖR, när de väl har byggt, kommer ingen annan bygga på samma ställe.. och i dagens läge kommer de inom något år ha tillräckligt många anslutningar....
ErikAnd: Då var det ungefär som vi trodde då. Ska ringa nu i veckan och höra vad de har att säga. Tack så mycket för att ni tog er tid och svara på frågan. :)
Johan Gunverth: Info hos Apple. https://support.apple.com/en-us/HT204215 Du kanske helt enkelt har en massa gamla backuper liggande som behöver kastas. Det enklaste är att först kolla i iTunes under Inställningar/Enheter. Där listas alla backuper för resp. enheter och kan radera härifrån.
ClasseClas: Jag köpte en Asus RT N12 och satte upp den som repeater i mitt garage där jag har min Solaredge växelriktare. Från växelriktaren är det draget en vanlig ethernetkabel till repeatern. Inkopplingen i växelriktaren görs tyvärr med en splittad ethernetkabel där tråd för tråd ansluts i plinten. Utöver detta måste du låsa IP-adressen till växelriktaren i din router, ej i repeatern. Sen
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, missförstå mig inte. Det är ju alltså bra att vara försiktig, eftersom det idag inte främst är virus/maskar och andra automatiska former av malware som är problemet utan just trojaner av olika slag. Det är tyvärr bara ganska ovanligt att användare tänker så långt som du... Om fler gjorde det så skulle vi ha mycket mindre problem. (Att det kanske sedan inte är
MathiasS: Nu verkar det iallafall som att allt funkar som det ska igen, så tack för hjälpen Anders, Cpalm och Flyttahem som ledde mig in på rätt spår OCH fick mig att fatta lite mer av detta. Nästa steg är att göra detta till permanenta re-directs.....
b_hasse: Det stämmer, momsen på internetanslutningen är ca 60:- per månad. Det är inte så mycket, men principen att fakturera från Portugal har stört mig. Jag kanske inte har någon anledning att gnälla längre. Den här diskussionen fick mig att titta närmare på de senaste fakturorna från Bahnhof. Det verkar som de sedan årsskiftet debiterar svensk moms! De två senaste fakturorna har VAT-nr