5 145 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Förbereda för fiber vid markarbete
Jag drog också grönt markrör, med dragtråd. Men ville tillägga att man kan ju skarva markrören och i teorin få dem hur långa som helst. Men gör du markarbetet själv kanske det inte skadar att ha två draggropar så att varje delsträcka inte blir mer än 50 meter..
Beroende på aktör så kanske de gräver på andra sidan huset.
Vi har en gång- och cykelbana bakom oss och det visade sig att de grävde där istället för längs gatan (mjukmark mellan cykelbana och tomter, på gatan är det trottoar).
Vi har en gång- och cykelbana bakom oss och det visade sig att de grävde där istället för längs gatan (mjukmark mellan cykelbana och tomter, på gatan är det trottoar).
Jag hade rör när Telia kom och skulle gräva, här gräver de förhand på tomterna och de var väldigt glada, även föräldrarnas hus tog de det färdiga röret, även fast det var åt fel håll. Bara för att slippa gräva. Så jag tror att de kan vara rätt flexibla.
Fick fiber förra sommaren och jag fick välja själv om jag ville att dom skulle gräva diagonalt
över tomten fram till den bortre gaveln där jag ville att fibern skulle komma in i huset,
eller om jag ville att dom skulle följa tomtgränsen fram till i jämnhöjd med denna gavel
och sedan göra en 90 graders sväng.
Dom var glada att jag valde 90 graders-varianten eftersom det gjorde ett mindre ingrepp i gräsmattan och det ingick i deras åtagande att återställa gräset till ursprungligt skick.
I båda fallen fick de lyfta på staketet och sätta tillbaka det igen
vilket dom gjorde utan att skada det.
Jag fick peka ut precis var jag ville att röret skulle grävas ner.
Jag hade dock inget att göra med vilka rör som grävdes ner, det var redan bestämt
och allt flöt på fint och gjordes på en dag.
Ja, det vill säga, den delen flöt på fint.
Deras höga grävmaskin råkade fastna i den luftburna teleledningen och riva ner den
men den lappade dom ihop snyggt och fint samma dag.
över tomten fram till den bortre gaveln där jag ville att fibern skulle komma in i huset,
eller om jag ville att dom skulle följa tomtgränsen fram till i jämnhöjd med denna gavel
och sedan göra en 90 graders sväng.
Dom var glada att jag valde 90 graders-varianten eftersom det gjorde ett mindre ingrepp i gräsmattan och det ingick i deras åtagande att återställa gräset till ursprungligt skick.
I båda fallen fick de lyfta på staketet och sätta tillbaka det igen
vilket dom gjorde utan att skada det.
Jag fick peka ut precis var jag ville att röret skulle grävas ner.
Jag hade dock inget att göra med vilka rör som grävdes ner, det var redan bestämt
och allt flöt på fint och gjordes på en dag.
Ja, det vill säga, den delen flöt på fint.
Deras höga grävmaskin råkade fastna i den luftburna teleledningen och riva ner den
men den lappade dom ihop snyggt och fint samma dag.
Klicka här för att svara