Någon som nystat i vilket 4G abonnemang som är mest fördelaktigt för att ersätta fast internet en priod i väntan på fiber.

Inom 3år ska dom dra fiber till tomten, i dagsläget finns inget.
Att dra in koppar är inte ett alternativ för några år endast.
Vems abonnemang är mest fördelaktig? fri surf?
100GB suft lär räcka två dagar i vårat normala leverne :(

D
Vi försökte klara oss med 3G/4G som en tillfällig lösning innan fibern anslöts. Efter ett par månader tröttnade vi på den låga farten och YouTube-förbud (för att inte slå i taket) och beställde Telia ADSL istället (utan bindningstid).

Förutsätter att inte kopplingsavgiften för koppar är svindyr

Själv kör jag 4G. Kom över ett fri-surf abb på Blocket, håll lite koll där är mitt tips.

Beror ju helt på var man bor. Obegränsat säljs inte längre. Jag streamar en del sport och klarar mig på 80GB/mån från 3, men det finns upp till 200GB att få har jag för mig.

Jag kör via Tele2, har 100GB och det räcker för vår familj, inga netfllixare men en hel del barnfilm+sport+spotify blir det

Mycket musik blir det förstås. Är inte så mycket i sammanhanget, men den belastar inte datapotten hos 3.

Som sagt, beror på var man bor.
Hade Tele2 innan jag fick fiber.
Värdelös mottagning.
Telia fungerar bättre.
Hur bra mottagning har du på din mobil?

Net1 som redan nämnts påstår sig ha obegränsad surf.

Eller om man lyckas överta någon annans gamla 4G abonnemang. För i början så såldes dessa utan datatrafik begränsningar bara för att få folk att börja med 4G, och det har gjort att de riktigt gamla abonnemangen är hårdvaluta som säljs dyrt.

Men oavsett vilket abonnemang som man har så brukar det finnas ett villkor i det finstilta som säger att operatören har rätt att begränsa hastigheten vid onormalt stor dataanvändning. Exakt vad som är onormalt stor användning verkar vara luddigt men det kan hända att hastigheten begränsas om man surfar mycket fastän man enligt villkoren har obegränsad surfmängd.

wanegardh skrev:
Som sagt, beror på var man bor.
Hade Tele2 innan jag fick fiber.
Värdelös mottagning.
Telia fungerar bättre.
Hur bra mottagning har du på din mobil?
Tele2 och Telia använder väl samma om det är 4G vi pratar om!!?

Tokslut skrev:
Tele2 och Telia använder väl samma om det är 4G vi pratar om!!?
Det är väl 3G som de samkört (SUNAB), inte 4G. Tele2 kör väl med Telenor på 4G.

I Sverige finns det fyra mobiloperatörer för telefoni och mobilt bredband. Ytterligare en operatör finns, Net1, de erbjuder mobilt bredband och stationär telefoni via 4G-router.

Telia
Sveriges första och största mobiloperatör. Telia driver två egna nät GSM och 4G-nät som inte delas med andra operatörer. Telia har även ett eget 3G-nät på 900 MHz parallellt med GSM, Telia driver också ett 3G-nät tillsammans med Tele2 i bolaget Svenska UMTS Nät AB (SUNAB) eftersom Telia inte tilldelades någon 3G-licens på 2100 MHz. Telia satsar stort på M2M men tjänster som fast publik IP-adress kan endast beställas genom MVNOn AddSecure.

Tele2
Sveriges näst största operatör som idag inte har något hel-eget mobilnät, alla nät drivs i samarbeten med andra operatörer. Tele2 samarbetar med Telenor runt GSM och 4G samt med Telia för 3G. Tele2 och Telenor i samarbete sägs ha flest antal 4G-basstationer av samtliga operatörer. Även Tele2 satsar stort på M2M men erbjuder inte heller fast publik IP-adress.

Telenor
Telenor har ett eget 3G-nät som har täckning i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona. 3G-täckningen byggs i samarbete med 3 i det gemensamma bolaget 3GIS och GSM och 4G byggs i samarbete med Tele2. Telenor satsar också på M2M och erbjuder en rad olika M2M-abonnemang, även med fast publik IP-adress.

Tre
Tre har två stycken 3G-nät, ett som delas med Telenor i bolaget 3GIS som bygger 3G-täckning i hela Sverige på 2100 MHz förutom tätorterna Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona där 3 själva ansvarar för 3G-täckningen. Tre bygger liksom Telia 3G-täckning på 900MHz i hela Sverige. Tre bygger även ut 4G där nätet är deras egna, då används både 800 och 2600 MHz. Tre är den operatör som håller lägst profil runt M2M och inte har dedikerade M2M-abonnemang.

Net1
Net1 har ett eget LTE-nät på 450 MHz. Net1 täcker i stort sett hela Sveriges yta där mer än 99% av ytan täcks av deras nät. Net1 erbjuder fri datamängd i sina abonnemang vilket de är ensamma om. Net1 har även M2M-abonnemang med fast IP-adress som tjänst.

källa: http://www.induowireless.com/s/g/vilka-mobiloperatorer-delar-nat/

• Gilla
pojje
  • Laddar…
fusion skrev:
Det är väl 3G som de samkört (SUNAB), inte 4G. Tele2 kör väl med Telenor på 4G.
sorry, blandade ihop det

fusion skrev:
Kan Net1 vara ett alternativ ? Inte det snabbaste precis, grannen i sommarstugan kör iaf med det och är nöjd.

[länk]
Det kan absolut vara ett alternativ iaf
"Fri surf" är ju plus trotts hastigheten.
Samt man slipper bindningstid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.