Så här står det på min räkning:

OM RADIO- OCH TV-AVGIFTEN
Radiotjänst i Kiruna AB har riksdagens uppdrag att ansvara för radio- och tv-
avgiften och utföra avgiftskontroll. Hushåll som har tv-mottagare ska betala
radio- och tv-avgift enligt 2a § lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i
allmänhetens tjänst.
Begreppet tv-mottagare
Som tv-mottagare räknas utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt.
Exempel
på tv-mottagare är:
• tv
• video
• dator med tv-kort
• inspelningsbar dvd
• digitalbox

I den här tråden diskuteras enbart Yrrols fråga:

Yrrol skrev
Ifall man inte har en mottagare, och ifall man istället ser tv-avsnitt via nätet. Så är man inte skyldig att betala tv-licens. Detta vill jag minnas är prövat och konstanterat, samt folk fick tillbaka sina inbetalningar.

Men hur blir det om man köper fiber till huset, får en extra box att fånga upp tv-kanaler med. Räknas den som mottagare?

På deras webbsida nämns det:

Vilket jag spontant vill tolka som att fiberboxen inte är licensplitig?

Vill man diskutera radiotjänst, priser osv så gör man det i https://www.byggahus.se/forum/ovrigt-off-topic/274741-tv-licens-och-emot.html
/Moderator

hsd
fiberboxen är inte licenspliktig MEN tvboxen är licenspliktig (om Du har tv så är den redan licenspliktig)
ser Du tvprogram via datorn är inte det licenspliktigt ( om Du har tvkort till datorn är denna licenspliktig)

Fredrik86 skrev:
Om man har en radio eller tv mottagare i hemmet måste man betala. Har du en dator med en vanlig datorskärm behöver du inte betala. Men har du en dator kopplad till en "tv" måste du...
Rättelse. finns inget krav att betala om man äger en radio. avgiftsplikten på radio har varit borttaget sedan LÄNGE

O
Mats skrev:
I den här tråden diskuteras enbart Yrrols fråga:

Men hur blir det om man köper fiber till huset, får en extra box att fånga upp tv-kanaler med. Räknas den som mottagare?

Va bra. Då kan vi stänga tråden. Han har fått svar på den frågan åtskilliga gånger. En separat set-top-box för IPTV är licenspliktig. Punkt slut.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Y
Missat att skriva att Telia berättade i en chattkonversation att dom automatiskt informerar radiotjänst vid köp av tv-boxarna, såväl dom till fibern. Dom sänder då personnumret så adressen i sig är inte känslig vilket jag frågade om i en annan tråd också.

I
Måste man betala tv-avgift om man betalar boxer-abonnemang? För som tidigare sagts så är det väl själva boxen som är avgiftsbelagd och om jag då förvarar den i garaget kan det väl inte spela någon roll att man har ett abonnemang?

Intheair skrev:
Måste man betala tv-avgift om man betalar boxer-abonnemang? För som tidigare sagts så är det väl själva boxen som är avgiftsbelagd och om jag då förvarar den i garaget kan det väl inte spela någon roll att man har ett abonnemang?
Om du inte har någon mottagare behöver du inte betala TV-avgift, men vad skall du då med Boxer abonnemanget till?
Att förvara boxen i garaget förändrar inte frågan om innehav, du har fortfarande en mottagare.

I
Tänkte mest att man kunde påstå att man inte använder boxen, att den står i garaget, som jag fattar det som behöver man då inte betala tv-avgift om den förvaras utanför bostaden och inte används..

Boxer är inte det samma som svt utan bara en distributör av tvprogram

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.