33 131 läst ·
54 svar
33k läst
54 svar
Måste man betala tv-licens om man har tv via fiber?
Så här står det på min räkning:
OM RADIO- OCH TV-AVGIFTEN
Radiotjänst i Kiruna AB har riksdagens uppdrag att ansvara för radio- och tv-
avgiften och utföra avgiftskontroll. Hushåll som har tv-mottagare ska betala
radio- och tv-avgift enligt 2a § lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i
allmänhetens tjänst.
Begreppet tv-mottagare
Som tv-mottagare räknas utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt.
Exempel
på tv-mottagare är:
tv
video
dator med tv-kort
inspelningsbar dvd
digitalbox
OM RADIO- OCH TV-AVGIFTEN
Radiotjänst i Kiruna AB har riksdagens uppdrag att ansvara för radio- och tv-
avgiften och utföra avgiftskontroll. Hushåll som har tv-mottagare ska betala
radio- och tv-avgift enligt 2a § lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i
allmänhetens tjänst.
Begreppet tv-mottagare
Som tv-mottagare räknas utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt.
Exempel
på tv-mottagare är:
tv
video
dator med tv-kort
inspelningsbar dvd
digitalbox
I den här tråden diskuteras enbart Yrrols fråga:
Yrrol skrev
Ifall man inte har en mottagare, och ifall man istället ser tv-avsnitt via nätet. Så är man inte skyldig att betala tv-licens. Detta vill jag minnas är prövat och konstanterat, samt folk fick tillbaka sina inbetalningar.
Men hur blir det om man köper fiber till huset, får en extra box att fånga upp tv-kanaler med. Räknas den som mottagare?
På deras webbsida nämns det:
Vilket jag spontant vill tolka som att fiberboxen inte är licensplitig?
Vill man diskutera radiotjänst, priser osv så gör man det i https://www.byggahus.se/forum/ovrigt-off-topic/274741-tv-licens-och-emot.html
/Moderator
Yrrol skrev
Ifall man inte har en mottagare, och ifall man istället ser tv-avsnitt via nätet. Så är man inte skyldig att betala tv-licens. Detta vill jag minnas är prövat och konstanterat, samt folk fick tillbaka sina inbetalningar.
Men hur blir det om man köper fiber till huset, får en extra box att fånga upp tv-kanaler med. Räknas den som mottagare?
På deras webbsida nämns det:
Vilket jag spontant vill tolka som att fiberboxen inte är licensplitig?
Vill man diskutera radiotjänst, priser osv så gör man det i https://www.byggahus.se/forum/ovrigt-off-topic/274741-tv-licens-och-emot.html
/Moderator
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
fiberboxen är inte licenspliktig MEN tvboxen är licenspliktig (om Du har tv så är den redan licenspliktig)
ser Du tvprogram via datorn är inte det licenspliktigt ( om Du har tvkort till datorn är denna licenspliktig)
ser Du tvprogram via datorn är inte det licenspliktigt ( om Du har tvkort till datorn är denna licenspliktig)
Rättelse. finns inget krav att betala om man äger en radio. avgiftsplikten på radio har varit borttaget sedan LÄNGEFredrik86 skrev:
Mats skrev:
Va bra. Då kan vi stänga tråden. Han har fått svar på den frågan åtskilliga gånger. En separat set-top-box för IPTV är licenspliktig. Punkt slut.
Missat att skriva att Telia berättade i en chattkonversation att dom automatiskt informerar radiotjänst vid köp av tv-boxarna, såväl dom till fibern. Dom sänder då personnumret så adressen i sig är inte känslig vilket jag frågade om i en annan tråd också.
Om du inte har någon mottagare behöver du inte betala TV-avgift, men vad skall du då med Boxer abonnemanget till?Intheair skrev:
Att förvara boxen i garaget förändrar inte frågan om innehav, du har fortfarande en mottagare.
Klicka här för att svara