Jag har inga som helst problem med min RT-AC66U. Men måndagsexemplar kan väl finnas från alla tillverkare.

P
Upplever att Asus är dom mest stabila routrar...

Såg att asus prestanda är betydligt bättre än min dator har användning av, därför verkade asus prisvärd. Har inte tänkt lägga massa pengar på en router till en 5 år gammal dator, möjligt att jag köper nåt lite dyrare för kvalit'ens skull men inte över 1000kr gissningsvis

Lantbrukarparet skrev:
Såg att du vart tipsad om ASUS, själv säger jag undvik ASUS!

Sitter med en av deras absolut dyraste, ASUS RT-AC87U där 5GHz-nätet är ur funktion och där den droppar både trådat och trådlöst med jämna mellanrum. Spelar ingen roll heller att jag kör med Merlins FW heller, samma sak där... Så det verkar vara hårdvaran som spökar rejält!
Det låter som du fått ett dåligt exemplar. Reklamera!
Jag är mycket nöjd med min RT-N66U.

Jag har alltid rekommenderat Asus RT-serie tidigare men min egen RT-N66U som fungerat klockrent under en lång tid har på senare tid börjat bråka rejält. Jag tappar Internet kontakten på WiFi från och till och 5 GHz nätet är värst.
Routern rapporterar inget Internet frånfall (jag har loggat under flera dagar) och jag har testat flera olika DNS servrar.
Jag har Telia Fiber och har även loggat Internet kopplingen från trådad dator mot Telias modem och inte en störning där.

WiFi försvinner inte utan slutar bara fungera för några sekunder, ibland en minut eller så, och kommer sen tillbaka. Koppla från och till WiFi på iPad eller telefon löser ofta upp "knuten".

Det är väldigt många som har liknande problem med Asus routrar om man söker lite på nätet.

Min började efter ett tag och jag har testat flera olika firmware's (Merlin är bästa hittills) och även en äldre original Asus men problemen kvarstår.

Skulle jag köpa en router idag skulle jag köpa Linksys WRT1900ACS (finns tyvärr inte på Black-Friday deal). Det är ett riktigt bra pris på AC87U på Komplett men Googla lite och se och fundera... Jag skulle inte köpa en Asus igen...

Supporten har bara hänvisat till störningar i min omgivning och tipsat om att jag kan byta kanal. Det är absolut inget fel på routern enligt dem. NetOnNet tog inte heller emot den utan hänvisade till Asus Sverige.
Kan ju tillägga att jag testat ALLA kanaler och även flyttat omkring routern i hela huset och den beter sig likadant överallt...

anders07 skrev:
Jag har alltid ...
Tack för ditt utförliga svar.. Jag slog inte till på Asus:en....

ADSL ut Fiber IN. Tänkte välja Telia. Frågan är bara hur jag ställer in Vlan på min Linksys 1900AC ?
linksys1900.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enl. ovan kan man ju ändra vlan, så ip-telefoni kommer ut på port 3 och Ip-tv på port 4. Någon som vet vilka vlan och id telia fiber kör med ?

J
Telia kör med vlan 845 för tv och 855 för voip.

Redigerat:
Jocke Best skrev:
Telia kör med vlan 845 för tv och 855 för voip.
Vilka ID ? tagged eller untagged ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.