Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
Noun: Kan du sätta en statisk IP adress på din enhet?
Nerre: Patchpanelen är i princip ett sätt att samla ihop "andra änden" av installationskablarna på ett snyggt sätt, så din liknelse med kopplingsplint är rätt bra. Det som skiljer mellan olika paneler är alltså främst de fysiska egenskaperna, hur de monteras, hur uttagen ansluts, om det är "fasta" uttag eller om det är enkeluttag som monteras i hål etc. Som det har skrivits tidigare så
b_hasse: [citat] Vissa operatörer använder "carrier grade NAT" och det funkar troligen inte med dynamiskt DNS. Man ska dock inte behöva begära fast IP, utan det ska räcka med att man begär att alltid få ett publikt IP-nummer. Det bör gå hos alla operatörer och det ska vara gratis. Finns det någon operatör som ger fast IP-nummer till privatpersoner? Du kan få fast IP-nummer till
gnuttisch: Man kan säga att s-one är en vidareutveckling av dpm, och det finns paneler som de båda passar i.
AndersS: Nummer ett, kontrollera hur din tjänsteleverantörs utrusning ska anslutas. Vissa ansluter till de olika portarna i medieomvandlaren medan andra levererar en router som levererar tjänsterna via port eller wifi.
petersv: Här var Skanova/AKEA/Eltel väldigt tjänstvilliga och ordnade dragning en som nästan alla ville. Om de fick dra extra väg fick man betala eller gräva själv. Annars drog de in hur och var man ville.
alfista: Nätverket byggs normalt med nätverksuttag i vardera änden på installationskabel (har solida ledare), patchpanelen är ett multiuttag. Du har ritat in ett antal enkel och dubbeluttag, i andra änden sätter man då lämpligen en patchpanel med motsvarande antal uttag. Sedan kopplas patchkablar mellan switch och de uttag på patchpanelen man vill använda. Tycker du det är snyggare att montera
Ganescha: Ja men det visste jag ju redan! :p Färdig med kontakten och det funkar perfekt! Hade glömt hur pilligt det va att få in trådarna rätt.
Marcussjogren: Ubiquti ligger som du säger på runt 800:- Jag tycker att den är enkel att hantera och det finns gott om guider på Internet. Man behöver dock deras mjukvara för konfiguration. Initialt kan du ju ta och använda din Linksys som AP, stäng av routerfunktioner som DHCP-server och koppla in nätet i LAN-porten så lirar det sen.
MathiasS: Det har jag inte testat (har inte ens reflekterat över att funktionen finns förut!).... Just nu fungerar det, men när det knasar nästa gång ska jag testa det.
jimih: [citat] Något sådant har jag heller inte påstått. Det jag påstått är att det är idiotiskt att leda kunden till en återvändsgränd när det är trivialt att lägga till ett extra, heltäckande "Jag har problem med något annat".
-MH-: Här handgrävde det för alla i villaträdgårdarna. Hyr en 1,5tons grävmnaskin eller köp en spade. Om du har mjuk mark så hade jag gått på spade. En dags jobb, väl intjänade pengar.
MathiasS: Det coola med 5g är inte att surfa snabbare från soffan, det (för mig iaf) mer kopplat till "nya" tillämpningar, fjärrstyrning av maskiner från bergborrar till kirurgknivar osv.....dvs latency är det nya, inte farten....fast snabbt är ju också kul.
Jonatan79: Radiotjänst gör ju gärna hembesök!;) Dom tomtarna tar ju betalt oavsett om man kan ta emot deras sändningar eller inte. Nordkorea!
mexitegel: [citat] Ja, men vill du ha upp det på "storskärn" så kör du bara skärmdubblering från den enhet du för tillfället använder. Finessen med det är att vem som helst kan starta en sådan session från sin egen enhet. En besökare som vill visa sina semesterbilder, arkitekten som gjort justeringar i 3D-modellen etc. etc. Visst blir det dubblerad hårdvara men du får istället ingen extra
Magnus Ladulås: Tack för alla svar. Det blev en honkontakt för solid ledare i väggen bakom dosan för uttaget och en bit solid kabel fram till uttaget.
Mats: Jag har haft vanlig inomhuskabel i ett markrör ut till förrådet i ca 10 år. Än så länge "lever" alla kablar så det ser ut att hålla men det är helt klart utanför standard så väljer man att göra så så tycker jag att man ska vara beredd på att behöva dra om den. Sen kommer vi till det här med åska. Den gör ont, ordentligt ont - det brukade gå ett moderkort eller nätverskort
prototypen: [citat] Nej, så mycket kan jag om el och elektronik att det är säkert fel kontakt. Men har man en 100 st i en kartong, det kanske var fredag kväll och jag har ett RIKTIGT verktyg för att klämma så kör man. Grabben kör 100 Mb över en FKKX (vanlig telekabel) visserligen bara 10 meter och det funkar det med. Protte
Jocke Best: Nästa gång jag känner mig lite deppig ska jag prova att köpa en ny patchpanel. Lite som när den bättre hälften köper skor. Det kanske funkar :) Kanske blir frälst.
alfista: I princip omöjligt att svara enkelt på, beror mycket på hur installationen är gjord (finns ett antal sätt som påverkar vilka metoder som är möjliga) och om den nya placeringen innebär att man måste blåsa ny fiber från närmsta kopplingspunkt. Sen kan det ju tillkomma markarbeten om man måste gräva fram till en annan plats på ytterväggen. Det är ganska troligt att det kräver ny
PeterStrandberg: Läste som hastigast där det tipsades om www.eurodk.com men är inte tillräckligt insatt i den nivån produkter för att veta vad som är bäst för pengen. Idag ser nätverket ut såhär: Inkommande fiber via fiberswitch från leverantören, till [bild] Router Netgear WNR3500Lv2 då i källaren med sämre wifi hastighet uppe
Nerre: Nej, argumentet var (min fetmarkering): [citat] Och jag menar att det ger inte direkt mindre kabeldragning. Ritar lite fina bilder. [bild] Här tycker jag inte att det nedre alterantivet ger mindre kabeldragning än det övre. Möjligen menade du istället så här? [bild] Och där kan jag hålla med om att det blir mindre kabeldragning, men det handlar ju då om att placera routern mer centralt
Marcussjogren: Det är den trådlösa modulen i Telias router som är kass. Gör som MathiasS skriver och köp Unifi UAP och kör på 5GHz så har du full pudding sen.
Harald Blåtumme: [citat] Mycket bra tips! Har haft stenkoll på de där värdena när jag kollat effekter av horisontell vs vertikal polarisation på riktantennen men kommer inte ihåg var det landade. Kan kolla det nästa gång jag är hos svärmor och pysslar. Vill minnas att det är två signifikanta värden man ska optimera, dels signalstyrkan och dels signal/brus. Dessa och andra parametrar är enkelt att
breakman: Jag har signat på för Servanet som är Sundsvalls kommuns bolag. De tar 21kkr inkl grävning på tomt och installation. Det tillkommer 179kr/mån i nätavgift om man väljer att aktivera någon tjänst, då igår det 2Mbit Internet. Billigaste 100/10-lina går då på 108kr/mån. Så de har en ganska hög fast avgift med relativt billiga tjänster om jag jämför med vad andra skrivit i tråden.
petersv: Vad skulle skillnaden vara utanpå/inuti huset? Om du drar kabeln ut från huset så är åskskydd lämpligt, samt införningen nära el- och vattenintag. Men det är för att potentialskillnader inte ska ledas in vid nedslag nära ledningarna. Om en ledning går inom huset (oavsett om det är på fasen eller inte) är risken normalt sådan att man accepterar den. Om risken för inducerade
Paxman: Ja, dessa killar är riktigt bra! Det var till och med så att en av dem ringde lite senare och frågade ifall jag kunde fota det de gjort idag och skicka till honom. Han höll på att göra en "how-to" för deras montörer, och tyckte att installationen hos oss var ett bra exempel på hur det skall göras. Givetvis messade jag bilden (ovan) till honom. Detta tycker jag är ett tecken på att de
KnockOnWood: [citat] När vi la kopparen var det inte tal om rör. Kabeln ligger direkt i marken, ovanför vattenröret och elkabeln. Så det blir till att gräva igen :p