Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
13th Marine: Satt och funderade på det, tack för bekräftelsen. Då har vi grävt av vår egen teleledning och inte hittat "vår ände" utan den som går mot telestationen. Så om jag mot förmodan vill ha tele igen så får jag gräva fram den på nytt, alt be dem koppla in gäststugan ;)
Paxman: Projektet har stannat av. Dels får jag inga bra svar angående switcharna och sen har lite andra grejer kommit upp som kräver min uppmärksamhet. Det lutar åt att detta får bli något som kanske hamnar ganska långt ned på prioriteringslistan. Jag har ju fått ordning på TV-signalen dit vi ville ha den och datasignal via kabel var redan från början lite av ett bonusprojekt, eftersom vi
TheGame: Jag skulle ha iptv på egen lina sen resten av uttagen för trådade och trådlösa enheter på ett internt nätverk via router.
denna70: [citat] vill bara tacka för kanon bra beskrivning. ska göra det här själv i huset. har idag trådlöst Telia tv och det fungerar bra utan problem men varför inte göra det bättre ;)
Yrrol: Omvandlaren sitter inomhus och ser ut på följande vis. Denna vill jag sätta ihop med övrig elektronik 25meter bort. Jag får då ersätta den korta patchkabeln genom husgrunden med en längre som ska dras genom 16mm flexrör. [bild] Detta är min primära, den var färdiginstallerad. Sedan kom dom några månader senare och installerade min sekundära, men av någon anledning har dom varit
AndersS: Svaret vi ger är ointressanta ;) Det enda som du ska ta reda på är vad det kostar för det huset du är intresserad av. Om det kostar 4000 i x-stad eller 30000 i y-köping säger ju inget, det enda som är intressant är priset som gäller för det hus du är intresserad av. Vad och om du kan göra något själv avgörs av den fiberoperatör som erbjuder, men behöver inte påverka priset.
MathiasS: Inga injektorer. Du får använda totalt 50W fördelat på de 5 portarna och du kan belasta varje port med 12 eller 24w (beroende på om du kör 24 eller 48V).
leby: Jo det är slang, det får nog ändå bli en switch, kanske kan gå ned till en enklare (billigare)
Noun: Kan du sätta en statisk IP adress på din enhet?
Nerre: Patchpanelen är i princip ett sätt att samla ihop "andra änden" av installationskablarna på ett snyggt sätt, så din liknelse med kopplingsplint är rätt bra. Det som skiljer mellan olika paneler är alltså främst de fysiska egenskaperna, hur de monteras, hur uttagen ansluts, om det är "fasta" uttag eller om det är enkeluttag som monteras i hål etc. Som det har skrivits tidigare så
b_hasse: [citat] Vissa operatörer använder "carrier grade NAT" och det funkar troligen inte med dynamiskt DNS. Man ska dock inte behöva begära fast IP, utan det ska räcka med att man begär att alltid få ett publikt IP-nummer. Det bör gå hos alla operatörer och det ska vara gratis. Finns det någon operatör som ger fast IP-nummer till privatpersoner? Du kan få fast IP-nummer till
gnuttisch: Man kan säga att s-one är en vidareutveckling av dpm, och det finns paneler som de båda passar i.
AndersS: Nummer ett, kontrollera hur din tjänsteleverantörs utrusning ska anslutas. Vissa ansluter till de olika portarna i medieomvandlaren medan andra levererar en router som levererar tjänsterna via port eller wifi.
petersv: Här var Skanova/AKEA/Eltel väldigt tjänstvilliga och ordnade dragning en som nästan alla ville. Om de fick dra extra väg fick man betala eller gräva själv. Annars drog de in hur och var man ville.
alfista: Nätverket byggs normalt med nätverksuttag i vardera änden på installationskabel (har solida ledare), patchpanelen är ett multiuttag. Du har ritat in ett antal enkel och dubbeluttag, i andra änden sätter man då lämpligen en patchpanel med motsvarande antal uttag. Sedan kopplas patchkablar mellan switch och de uttag på patchpanelen man vill använda. Tycker du det är snyggare att montera
Ganescha: Ja men det visste jag ju redan! :p Färdig med kontakten och det funkar perfekt! Hade glömt hur pilligt det va att få in trådarna rätt.
Marcussjogren: Ubiquti ligger som du säger på runt 800:- Jag tycker att den är enkel att hantera och det finns gott om guider på Internet. Man behöver dock deras mjukvara för konfiguration. Initialt kan du ju ta och använda din Linksys som AP, stäng av routerfunktioner som DHCP-server och koppla in nätet i LAN-porten så lirar det sen.
MathiasS: Det har jag inte testat (har inte ens reflekterat över att funktionen finns förut!).... Just nu fungerar det, men när det knasar nästa gång ska jag testa det.
jimih: [citat] Något sådant har jag heller inte påstått. Det jag påstått är att det är idiotiskt att leda kunden till en återvändsgränd när det är trivialt att lägga till ett extra, heltäckande "Jag har problem med något annat".
-MH-: Här handgrävde det för alla i villaträdgårdarna. Hyr en 1,5tons grävmnaskin eller köp en spade. Om du har mjuk mark så hade jag gått på spade. En dags jobb, väl intjänade pengar.
MathiasS: Det coola med 5g är inte att surfa snabbare från soffan, det (för mig iaf) mer kopplat till "nya" tillämpningar, fjärrstyrning av maskiner från bergborrar till kirurgknivar osv.....dvs latency är det nya, inte farten....fast snabbt är ju också kul.
Jonatan79: Radiotjänst gör ju gärna hembesök!;) Dom tomtarna tar ju betalt oavsett om man kan ta emot deras sändningar eller inte. Nordkorea!
mexitegel: [citat] Ja, men vill du ha upp det på "storskärn" så kör du bara skärmdubblering från den enhet du för tillfället använder. Finessen med det är att vem som helst kan starta en sådan session från sin egen enhet. En besökare som vill visa sina semesterbilder, arkitekten som gjort justeringar i 3D-modellen etc. etc. Visst blir det dubblerad hårdvara men du får istället ingen extra
Magnus Ladulås: Tack för alla svar. Det blev en honkontakt för solid ledare i väggen bakom dosan för uttaget och en bit solid kabel fram till uttaget.
Mats: Jag har haft vanlig inomhuskabel i ett markrör ut till förrådet i ca 10 år. Än så länge "lever" alla kablar så det ser ut att hålla men det är helt klart utanför standard så väljer man att göra så så tycker jag att man ska vara beredd på att behöva dra om den. Sen kommer vi till det här med åska. Den gör ont, ordentligt ont - det brukade gå ett moderkort eller nätverskort
prototypen: [citat] Nej, så mycket kan jag om el och elektronik att det är säkert fel kontakt. Men har man en 100 st i en kartong, det kanske var fredag kväll och jag har ett RIKTIGT verktyg för att klämma så kör man. Grabben kör 100 Mb över en FKKX (vanlig telekabel) visserligen bara 10 meter och det funkar det med. Protte
Jocke Best: Nästa gång jag känner mig lite deppig ska jag prova att köpa en ny patchpanel. Lite som när den bättre hälften köper skor. Det kanske funkar :) Kanske blir frälst.
alfista: I princip omöjligt att svara enkelt på, beror mycket på hur installationen är gjord (finns ett antal sätt som påverkar vilka metoder som är möjliga) och om den nya placeringen innebär att man måste blåsa ny fiber från närmsta kopplingspunkt. Sen kan det ju tillkomma markarbeten om man måste gräva fram till en annan plats på ytterväggen. Det är ganska troligt att det kräver ny
PeterStrandberg: Läste som hastigast där det tipsades om www.eurodk.com men är inte tillräckligt insatt i den nivån produkter för att veta vad som är bäst för pengen. Idag ser nätverket ut såhär: Inkommande fiber via fiberswitch från leverantören, till [bild] Router Netgear WNR3500Lv2 då i källaren med sämre wifi hastighet uppe