Tänker satsa på Boxer istället för TV via fiber. Så ser det ut just nu: det finns en antenn på taket. Från det har jag möjlighet att dra in antennkabel via vinden till alla rum.
Ska det parallell- eller kaskadkopplas? Vid parallellkoppling vilken splitter(?) rekommenderas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska det parallell- eller kaskadkopplas? Vid parallellkoppling vilken splitter(?) rekommenderas?
Förstärkare i antenner matas oftast genom "fantommatning", en nätdel på lämplig plats i huset skickar ström till antennen via antennkabeln. Vanligast enligt min bedömning att man kör utan förstärkning i antennen även om det signalkvalitetsmässigt ofta är den bästa lösningen.
Passiv splitter finns, exempelvis.
Nackdelen med en passiv splitter är att den dämpar signalen, ligger signalstyrkan på marginalen så kan det bli marigt med mottagningen. Fem uttag utan förstärkning är jag tveksam till.
Det borde gå att kombinera ihop en hygglig förstärkare som matas från en nätdel vid endera antennuttaget nere i bostaden samtidigt som man använder en passiv splitter, men det hänger på att man väljer prylarna noga.
Vilka komponenter som är lämpliga beror exempelvis på om du behöver ta emot VHF-signaler och om du i så fall har separat antenn för VHF, (ser inte så ut på bilden, men i gengäld ser jag två antenner och med tanke på att det är Skåne gissar jag att man tänkt sig ta in dansk TV vilket kan krångla till saken en smula),
Jag hade nog kontaktat en antennfirma som hjälp dig att få rätt grejor från början.
Passiv splitter finns, exempelvis.
Nackdelen med en passiv splitter är att den dämpar signalen, ligger signalstyrkan på marginalen så kan det bli marigt med mottagningen. Fem uttag utan förstärkning är jag tveksam till.
Det borde gå att kombinera ihop en hygglig förstärkare som matas från en nätdel vid endera antennuttaget nere i bostaden samtidigt som man använder en passiv splitter, men det hänger på att man väljer prylarna noga.
Vilka komponenter som är lämpliga beror exempelvis på om du behöver ta emot VHF-signaler och om du i så fall har separat antenn för VHF, (ser inte så ut på bilden, men i gengäld ser jag två antenner och med tanke på att det är Skåne gissar jag att man tänkt sig ta in dansk TV vilket kan krångla till saken en smula),
Jag hade nog kontaktat en antennfirma som hjälp dig att få rätt grejor från början.
Jag misstänker att den här är ganska allround, men sen gäller det att välja en splitter som släpper igenom strömmatningen. Brukar heta DC-pass.
Finns en del matnyttigt hos Kjelle
Jag är inte uppsjungen på hur det funkar i Skåne, men här finns en del speciella produkter.
Finns en del matnyttigt hos Kjelle
Jag är inte uppsjungen på hur det funkar i Skåne, men här finns en del speciella produkter.
Har du bra mottagning (vilket det är på många platser i Skåne) så kan du med gott samvete dra ned en kabel från antennen till en punkt där du kan dra fram en förlängningssladd och grena ut med antennkablar till varje rum. Se bara till att ha en bra antennkabel, ingen billig Biltema eller liknande, åtminstone första biten (antenn till förstärkare). Det optimala är förstärkare vid antennen, men jag misstänker att det inte behövs i ditt fall.
Här är exempel på grejor som du skulle klara dig med:
http://www.kjell.com/se/sortiment/l...forstarkare/mastforstarkare-och-natdel-p30358
http://www.kjell.com/se/sortiment/l...r-switch/f-splitter-med-dc-pass-2-vags-p39727
http://www.kjell.com/se/sortiment/l...ehor/splitter-switch/f-splitter-4-vags-p30434
Du behöver så klart lite kablar med F-kontakter också. Jag tror dock fortfarande att du klarar dig utan förstärkare och kan då köpa enbart denna:
http://www.kjell.com/se/sortiment/l...ehor/splitter-switch/f-splitter-6-vags-p30436
http://www.kjell.com/se/sortiment/l...forstarkare/mastforstarkare-och-natdel-p30358
http://www.kjell.com/se/sortiment/l...r-switch/f-splitter-med-dc-pass-2-vags-p39727
http://www.kjell.com/se/sortiment/l...ehor/splitter-switch/f-splitter-4-vags-p30434
Du behöver så klart lite kablar med F-kontakter också. Jag tror dock fortfarande att du klarar dig utan förstärkare och kan då köpa enbart denna:
http://www.kjell.com/se/sortiment/l...ehor/splitter-switch/f-splitter-6-vags-p30436
Jag är ju bortskämd med proffsverktyg och kontakter för att klämma koax själv, men hör med Kjell & Co eller ännu hellre en riktig kabelfirma. De kanske kan göra skräddarsydda längder till dig för samma pris om du betalar i butik för skräp. Det blir antagligen varmt på vinden, så lite kvalitet är inte fel där. Tänk också på att du kan behöva skruva åt kontakterna höst och vår om temperaturen varierar kraftigt och F-kontakterna då kan lossa (inte helt, men gänga upp sig och ge dålig kontakt mot skärm/hylsa).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Bara ett litet förslag, speciellt om du kan undvara förstärkare, behöver du inte alla 5 uttagen samtidigt, koppla bara in de du behöver. Med 5 uttag så har du (mindre än) 1/5 signal i uttagen.
Den dag du flyttar mottagare så får du masa dig upp på vinden och koppla om.
Jag har några oinkopplade kablar liggande.
Protte
Den dag du flyttar mottagare så får du masa dig upp på vinden och koppla om.
Jag har några oinkopplade kablar liggande.
Protte
För att klargöra, det hjälper inte om du använder en splitt för 6 uttag (en för 5 uttag finns inte). Du får lika stark eller svag signal om de oanvända kablarna är anslutna eller ej i splittern. Vinsten gör du om du byter till en 2, 3 eller 4-vägssplitt, vilket du kan göra om du inte använder alla 5 uttagen samtidigt precis som prototypen skriver.prototypen skrev:Bara ett litet förslag, speciellt om du kan undvara förstärkare, behöver du inte alla 5 uttagen samtidigt, koppla bara in de du behöver. Med 5 uttag så har du (mindre än) 1/5 signal i uttagen.
Den dag du flyttar mottagare så får du masa dig upp på vinden och koppla om.
Jag har några oinkopplade kablar liggande.
Protte
Förstärkaren ska väl alltid sitta i eller vid antennen? För att inte kabelns dämpning skall minska signal/brusförhållandet.
Använd bara kabel klass A.
Jag har en Televes antenn med inbyggd förstärkare som sitter inuti vinden, den delas sedan med passiva splitters till 5 uttag och det funkar bra. Spänningsmatas från en punkt. Jag köpte splitter med F-kontakt och satte F-kontakter direkt på kablarna.
Använd bara kabel klass A.
Jag har en Televes antenn med inbyggd förstärkare som sitter inuti vinden, den delas sedan med passiva splitters till 5 uttag och det funkar bra. Spänningsmatas från en punkt. Jag köpte splitter med F-kontakt och satte F-kontakter direkt på kablarna.
Klicka här för att svara