5 502 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Nätverksdragning hus+garage, frågor
Ah, då är jag med. Eftersom jag inte använder coax-tv så behöver jag bara förlänga ena fibern. Då till frågan, om jag skaffar en sfp och kör in fibern direkt i en switch, hur delar man då ut sen så internet går genom min brandvägg/router och att tv delas över vanliga vlanet? Brandväggen är en pfsense-burk med 3 nic, om den infon hjälper.
Kortfattat:
Du måste programmera switchen så att SFP-porten tar dom VLAN som nätägaren använder och länkar dom vidare till en/flera Ethernet-portar med var sitt VLAN, porten som internet kommer ut via kopplar du till WAN-porten på routern, och en LAN-port på routern kopplar du tillbaka till switchen (eget VLAN).
Du måste programmera switchen så att SFP-porten tar dom VLAN som nätägaren använder och länkar dom vidare till en/flera Ethernet-portar med var sitt VLAN, porten som internet kommer ut via kopplar du till WAN-porten på routern, och en LAN-port på routern kopplar du tillbaka till switchen (eget VLAN).
För att kunna tipsa om SFP-modul så måste man veta vilka våglängder som nätägaren använder för TX & RX.
Här är några singelmode, https://www.direktronik.se/direktro...1g/?facets=70000-003|Singlefiber&sort=Popular
Ex om nätägaren har TX1310/RX1550 så måste du ha TX1550/RX1310, det går inte att du har TX1310/RX1490, TX1490/RX1310, TX1310/RX1550 eller någon annan våglängd.
Här är några singelmode, https://www.direktronik.se/direktro...1g/?facets=70000-003|Singlefiber&sort=Popular
Ex om nätägaren har TX1310/RX1550 så måste du ha TX1550/RX1310, det går inte att du har TX1310/RX1490, TX1490/RX1310, TX1310/RX1550 eller någon annan våglängd.
Redigerat:
RX1310/TX1550 kör utsikt med där jag bor. Frågade om han menade i kundänden och fick ett ja tillbaka. Så denna bör fungera då?
https://www.direktronik.se/direktro...0-sc-singlemode-20km-lx-1.25gbps/#description
https://www.direktronik.se/direktro...0-sc-singlemode-20km-lx-1.25gbps/#description
Klicka här för att svara