Har haft Telia öppen fiber/Bredband2 i en dryg månad nu. Idag gick anslutningen ner för 2:a gången (vad jag har märkt, kan ju ha gått ner oftare än så). Första gången berörde det möjligtvis bara min anslutningspunkt (eller ett generellt ras där min anslutningspunkt inte återhämtade sig). Den här gången var det något mer generellt ras men kom tillbaka ganska snart (mindre än 1 timme tror jag).
Men är driftssäkerheten inte bättre än så här, eller har jag haft otur?
Men är driftssäkerheten inte bättre än så här, eller har jag haft otur?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 294 inlägg
Kan bara svara för mig själv förstås, men jag har haft Telia Öppen Fiber/Telia sedan maj 2015, och har inte haft något avbrott (som jag märkt)
Bahnhof via Zitius, avbrott i varierande längd, 1 min till 1 dygn, lyckligtvis normalt sett kortare än en timma. I snitt ett avbrott varannan månad skulle jag uppskatta, men de har en tendens att klumpa ihop sig så man kan ha 3-4 avbrott på en månad. Betydligt bättre tillförlitlighet än med ADSL via samma operatörer i alla fall.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Stockholms stadsnät i drygt 3 år, haft ett par avbrott under tiden, varav det senaste var vid den allmänna uppgraderingen från 100 Mbit/s till 200 Mbit/s i vintras. Eftersom jag ofta jobbar hemifrån ska det nog mycket till innan jag missar många avbrott.
Vi har haft svensk infrastruktur i 2+ år och tycker att det fungerat väldigt mycket bättre än ADSL och kabeltv vi tidigare haft. Har ingen mätning på tillgängligheten, men vi har märkt av typ 1 avbrott per år som varit ca 1 timma långt.
Det har varit några kortare avbrott på någon minut, men vi har inte märkt av många.
Det har varit några kortare avbrott på någon minut, men vi har inte märkt av många.
Har Telia, tog en vecka att få igång det pga problem med en port i en switch.
Efter det så var det lite kort nedtid pga strömavbrott i ett ställverk i område som släckte kvarter på flera km inget som telia var orsak till.
Du sammanfattar det rätt bra själv driftsäkerhet är inte bättre, du som privatperson har en enkel bredbandstjänst, det finns ingen redundans som lovar uptid 24/7.
Fiber kan grävas av, elkablar kan grävas av, säkringar i huset och hos leverantören kan slå ifrån, utrustning längre bort i ledet sättas ur spel.
Som privatperson får man räkna med att det kan vara en nedtid vid avbrott.
Efter det så var det lite kort nedtid pga strömavbrott i ett ställverk i område som släckte kvarter på flera km inget som telia var orsak till.
Du sammanfattar det rätt bra själv driftsäkerhet är inte bättre, du som privatperson har en enkel bredbandstjänst, det finns ingen redundans som lovar uptid 24/7.
Fiber kan grävas av, elkablar kan grävas av, säkringar i huset och hos leverantören kan slå ifrån, utrustning längre bort i ledet sättas ur spel.
Som privatperson får man räkna med att det kan vara en nedtid vid avbrott.
Har precis som du fått fiber levererat relativt nyligen och började använda det för drygt en månad sedan. Telia ÖF och Bredband2. Även jag hade ett litet avbrott i morse men inget längre. Vet att barnen kollade på streamade barnprogram vid 7, fungerade inte för mig vid 9:30 men snart där efter.
Bor i Stenungsund och det har installerats ÖF på många ställen i höst, vinter och vår. Ser det mer som ett tillfälligt problem än som brist på kvalité. Skulle det bli ett återkommande problem är det väl bara att byta leverantör. Att själva fibern skulle ha kvalitetsproblem som orsakar mindre men återkommande störningar är inte troligt.
Tidigare körde vi 4G i drygt 3 år och vi hade max ett par störningar om året som alltid löstes med att starta om modemet.
Bor i Stenungsund och det har installerats ÖF på många ställen i höst, vinter och vår. Ser det mer som ett tillfälligt problem än som brist på kvalité. Skulle det bli ett återkommande problem är det väl bara att byta leverantör. Att själva fibern skulle ha kvalitetsproblem som orsakar mindre men återkommande störningar är inte troligt.
Tidigare körde vi 4G i drygt 3 år och vi hade max ett par störningar om året som alltid löstes med att starta om modemet.
OK, jag kanske missuppfattade det, men när jag talade med Bredband2 så konstaterade de att det var de som låg i Telias nät som drabbats av störningen. Men det kan ju ändå ha varit fel i Bredband2s utrustning som har hand om just Telias kunder.jtl skrev:
Min erfarenhet av öppna nät är att felen för det mesta ligger i accessnätet, och det är ju samma oavsett vilken tjänsteleverantör du väljer. Å andra sidan kanske jag bara har erfarenhet av ovanligt driftsäkra tjänsteleverantörerjtl skrev:Bor i Stenungsund och det har installerats ÖF på många ställen i höst, vinter och vår. Ser det mer som ett tillfälligt problem än som brist på kvalité. Skulle det bli ett återkommande problem är det väl bara att byta leverantör. Att själva fibern skulle ha kvalitetsproblem som orsakar mindre men återkommande störningar är inte troligt.
Har haft Bredband2 och numera Bahnhof via kommunens stadsnät och hade ett avbrott på ca 2 timmar på tre år med Bredband2 - det var någon switch i deras anläggning som gåt sönder - och inga kända avbrott på drygt två år med Bahnhof.
Det här har varit under kvällstid och helger då vi inte är hemma mycket på dagarna.
Hade ADSL några år via Telia innan jag bodde i lägenhet och hade Bredband2, då var det ibland tvunget att starta om modemet någon gång i månaden. I nya huset så hade vi också ADSL men via Bredbandsbolaget i drygt ett halvår innan fibern installerades och då hade vi problem med accessen(som inte berodde på modemet) ett par tre gånger varav en gång under en hel kväll.
Generellt sett så har det varit bättre med fiber - men det har ju även berott på bättre throughput och kortare pingtider mot spelservrar etc.
Det här har varit under kvällstid och helger då vi inte är hemma mycket på dagarna.
Hade ADSL några år via Telia innan jag bodde i lägenhet och hade Bredband2, då var det ibland tvunget att starta om modemet någon gång i månaden. I nya huset så hade vi också ADSL men via Bredbandsbolaget i drygt ett halvår innan fibern installerades och då hade vi problem med accessen(som inte berodde på modemet) ett par tre gånger varav en gång under en hel kväll.
Generellt sett så har det varit bättre med fiber - men det har ju även berott på bättre throughput och kortare pingtider mot spelservrar etc.