Även om fibern kommer dröja några år där jag bor, tänkte ja förbereda när elkabeln mm ändå grävs ned.

Avståndet från huset till tomtgränsen/vägen är 140m.

Har läst här i olika trådar att det är bra att lägga pem-slang tex 32mm.

Är det någon som har uppfattning om det går att få i fiberdukten på det långa avståndet eller behövs det dragbrunnar ?

Alternativt andra förslag för att slippa gräva upp tomten igen.
 
Lägger du lågfriktionsslang är det inga problem, kör du med vanlig PEM så kan det blit "intressant" :)
 
mexitegel skrev:
Lägger du lågfriktionsslang är det inga problem, kör du med vanlig PEM så kan det blit "intressant" :)
Är det slang speciellt för fiber ?
 
Ja, det vanliga utförandet är att den är rillad. På köpet får du en slang med rätt färgmärkning :)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Du kan lägga nån kilometer utan brunn. Kan även trycka genom den med vatten om det strular.

Färgmärkningen är väl bra men stämmer sällan ute i verkliga livet :) Ta vad du hittar / finns på lager!
 
Thberg skrev:
Du kan lägga nån kilometer utan brunn. Kan även trycka genom den med vatten om det strular.

Färgmärkningen är väl bra men stämmer sällan ute i verkliga livet :) Ta vad du hittar / finns på lager!
Ok låter bra.

Nån uppfattning om vilken grovlek som är lämplig ?
 
larsbj skrev:
Ok låter bra.

Nån uppfattning om vilken grovlek som är lämplig ?
Hemma så har vi grävt ner Ø20mm PEM med grön rand.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Det är nog tyvärr få av entreprenörerna som lägger FTTH som har utrustningen med sig att trycka med vatten.
 
Ø20mm räcker mer än väl. La själv min fiber utan slang, bara lite sand jag hade till övers.

@ mexitgel Så sant så sant :)
 
Är det någon som har erfarenhet av hur smidiga fiberfirmorna är om man har gjort dragningen på tomten i förväg. Tänker på att det är ju inte säkert att man lägger sin egen PEM-slang till rätt ställe om man gör det innan dragningen ute vid vägen ens är projekterad.

/Andreas
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
eal skrev:
Är det någon som har erfarenhet av hur smidiga fiberfirmorna är om man har gjort dragningen på tomten i förväg. Tänker på att det är ju inte säkert att man lägger sin egen PEM-slang till rätt ställe om man gör det innan dragningen ute vid vägen ens är projekterad.

/Andreas
Det är nästan omöjligt att svara på, hamnar din slang på "helt fel ställe" så kommer de nog inte vilja använda den.
 
De som projekterar sitter nog ofta vid kartan och gör jobbet, och de verkar inte alltid vara så roade av kontakter med slutkund. Men min erfarenhet av de som sedan gräver är betydligt mer positiv, här var de väldigt hjälpsamma på alla de vis. Lite framförhållning och att man kontaktar dem innan de börjar gräva är naturligtvis en fördel. Hos mig började grävningarna före utsatt tid så avsättning vid min tomtgräns var redan klar innan jag hann kontakta dem, men jag haffade dem dagen efter när de skulle återställa och de flyttade utan sura miner snabbt till en för mig bättre plats.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Nej det är klart att om jag gräver åt fel håll så att jag hamnar 400m ifrån tvärs över tomten så lär dem ju inte dra dit men om jag går ut till rätt sida men fel hörn så att säga så finns det ju ändå en risk att det blir ogjort arbete... Får väl se hur jag gör när jag är på den sidan med grävaren.
 
Svårt att tro att de skulle sätta sig på tvären om du framför ett önskemål att få fram det till ett visst hörn, men det underlättar säkert om du är lite proaktiv och pekar ut var du vill ha det innan man kommit för långt.
 
Jag fördrog 50mm grönt korrugerat markrör med slät insida. Det verkade fiberfolket gilla. Det är dock inte mer än 50m så vid din långa sträcka är nog slang bättre. Om det vara ska in fiber så räcker det med 16mm slang men det är troligt att de vill in med en dukt på 10mm i den slang som de sedan blåser fibern i så det är bättre med en grövre slang.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.